چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرنوشت ادامه لیگ‌های اروپایی؛ گود «زینل خان» از کشتی، تا ساز و دهل

نازک بین: یوفا تصمیم گرفت برای برگزاری بازی‌های باقی‌مانده لیگ‌های اروپایی و لیگ قهرمانان، دیدارهای ملی را لغو کند. به نقل از موندو دپورتیوو، یوفا در یک جلسه با ۵۵ عضو خود درباره بازی‌های باقی‌مانده لیگ‌های اروپایی و لیگ قهرمانان که به خاطر فراگیری ویروس کرونا لغو شده‌اند تصمیمات جدیدی گرفت. الکساندر شفرین (رییس یوفا) تاکید کرد که می‌خواهد لیگ‌های داخلی و رقابت‌های اروپایی به پایان برسند. 

یوفا اعلام کرد ممکن است همه بازی‌ها پشت درهای بسته برگزار شود؛ حتی فینال لیگ قهرمانان اروپا. اگر این اتفاق رخ دهد در تاریخ این رقابت‌ها بی‌سابقه خواهد بود. همچنین این سازمان احتمال شروع دوباره لیگ‌ها را در ماه‌های آوریل و می، بعید دانست. احتمال دارد تیم‌ها بتوانند در ماه می تمرینات خود را از سر بگیرند. البته همه چیز بستگی به وضعیت فراگیری ویروس کرونا دارد.  

بر این اساس رقابت ها تا ماه ژوئن برگزار نخواهند شد و تابستان ادامه بازی ها به انجام خواهد رسید. به همین خاطر برنامه فصل ۲۱-۲۰۲۰ هم تغییر پیدا خواهد کرد و در رابطه با آن تصمیم هایی گرفته خواهد شد. یوفا در این راستا بازی های ملی که قرار بود در ژوئن برگزار شوند را لغو کرد. همچنین احتمال دارد در  تعطیلات کریسمس رقابت های باشگاهی برگزار شوند تا در زمان مناسب لیگ ها به پایان برسند.

اورمارس: یوفا و اردیویژه مثل ترامپ هستند!

مارک اورمارس بازیکن سابق بارسلونا و تیم ملی هلند با مسئولان لیگ کشورش برای لغو بازی ها تماس گرفته است و بر این موضوع اصرار دارد.

به گزارش “ورزش سه”، مارک اورمارس مدیر ورزشی باشگاه آژاکس با مسئولان سازمان لیگ فوتبال هلند تماس گرفته و خواستار لغو مسابقات شده و به شدت آنها را مورد انتقاد قرار داده است. او در این مورد اینطور فکر می کند و می گوید: «چرا در این زمان آنها به پول فکر می کنند و سلامتی مردم برایشان اهمیتی ندارد.»
اورمارس که با تلگراف صحبت کرده، ادامه می دهد: «من انتظار داشتم که سازمان لیگ فوتبال هلند به صورت مستقل در این زمینه عمل کند و تصمیم بگیرد ولی آنها منتظر نظر یوفا هستند و یوفا هم قصد دارد مسابقات را پس از ۳۰ ام جون از سر بگیرد.

رقابت های لیگ هلند تا اول جون دنبال می شد که با دستور دولت و به دلیل شیوع ویروس کرونا درنهایت این مسابقات به حالت تعلیق درآمده است.

بازیکن سابق آرسنال و بارسلونا که معتقد است مسابقات در این فصل از سر گرفته نخواهد شد، می گوید:« من حالا و با شرایطی که می بینم، از هفته قبول در حال مقایسه لیگ اردیویژه و یوفا با رئیس جهور آمریکا هستم و به نظر می رسد که تجارت و پول و اقتصاد مهم تر از ویروس کرونا است.»او در ادامه و در حالی که به مقامات تصمیم ساز کشورش به کنایه “سلام” می دهد، اضافه می کند:« در هلند بیشتر از صد نفر مرده اند ولی مسئولان دنبال از سرگیری مسابقات و برگزاری مسابقات باقی مانده هستند. برایم مهم نیست که در حال حاضر ما تیم اول جدول هستیم ( آژاکس آمستردام) و باید مسابقات لغو شود؛ برگزاری مسابقات در چنین شرایطی بی مسئولیتی محض است.»

تلاش میلان برای جذب مائورو ایکاردی در تابستان گذشته،

شاید اگر پیشنهاد فوق العاده پاری سن ژرمن از راه نمی رسید، ایکاردی پیراهن میلان را می پوشید.برکسی پوشیده نیست که میلان برای جذب مائورو ایکاردی، با وندا نارا در ارتباط بود اما پیشنهاد پاری سن ژرمن، از تمام جهات بهتر بود و در نهایت این انتقال عملی نشد. حال جزئیات بیشتری از علاقه روسونری منتشر شده است.

فابریتزیو رومانو، کارشناس نقل و انتقالات اسکای اسپورت، در مصاحبه اختصاصی با کالچومرکاتو، از جزئیات پیشنهاد میلان پرده برداشته است.

مائورو ایکاردی واقعا ایده اصلی میلان بود. یک داستان مختص روزهای پایانی نقل و انتقالات و در روزهایی که اینتر سعی داشت راه حلی برای مهاجم خود پیدا کند و ایکاردی با تمام این راه حل ها مخالفت می کرد. چند تن از مدیران میلان، پا را فراتر از یک پرس و جوی ساده گذاشته بودند و به وندا نارا، ایده معاوضه ایکاردی با کریستوف پیونتک را که در برنامه های مارکو جامپائولو جایی نداشت، ارائه کرده بودند.

با این حال با توجه به اینکه روزهای کمی به پایان نقل و انتقالات باقی مانده بود و مذاکرات می توانست به طول بینجامد و با در نظر گرفتن اینکه اینتر هم مخالفت خود را با رفتن ایکاردی به میلان اعلام کرده بود، پیشنهاد پاری سن ژرمن مورد قبول قرار گرفت. در ادامه این گزارش آمده با توجه به اینکه احتمالا زلاتان ابراهیموویچ در پایان فصل از میلان جدا خواهد شد و این تیم بدون یک مهاجم خواهد بود و احتمال بازگشت ایکاردی به اینتر وجود دارد، می توان شانس دومی برای روسونری متصور شد. پیش از این، وندا نارا در مورد انتقال ایکاردی به میلان گفته بود این انتقال می توانست همه چیز را برای خانواده راحت کند.

ویروس کرونا؛ باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس چگونه به اوضاع کمک می‌کنند؟

به نقل از بی بی سی ادامه شیوع ویروس کرونا فوتبال انگلیس را تا ۳۰ آوریل به حالت تعلیق درآورده‌ است. اما این اتفاق تاکنون چه تاثیری بر باشگاه‌های لیگ برتر داشته و آن‌ها برای کمک به بهبود شرایط چه برنامه‌هایی دارند؟

آرسنال

با وجود تعطیلی ورزشگاه امارات و دفاتر باشگاه، آرسنال تا تاریخ ۳۰ آوریل حقوق همه کارگران روزمزد خود – چه کارگران روزهای مسابقه وچه آن‌هایی که روزهای غیرمسابقه کار کرده‌اند- را پرداخت خواهد کرد.

وینای ونکاتشام، مدیرعامل باشگاه گفت:‌ “همه ما روزهای دشواری را می‌گذرانیم اما کارگران روزمزد شرایط ویژه‌ای دارند. در شرایطی که فوتبال تا ۳۰ آوریل به تعلیق درآمده با این حرکت قصد داریم به کاهش بی ثباتی اقتصادی آن‌ها کمک دهیم. “

میکل آرتتا، مربی ۳۷ ساله آرسنال اولین مربی در لیگ برتر بود که نتیجه تست کرونایش مثبت شد.

زمین‌های تمرین باشگاه دوباره باز شده‌اند و تعداد کمی کارگر برای رسیدگی به وسایل، تجهیزات و زمین‌های چمن در آن‌ها مشغول به کار هستند. این در حالیست که اعضای تیم بزرگسال مردان و زنان و همین‌طور بازیکنان آکادمی باشگاه همچنان در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

استون ویلا

بنیاد خیریه باشگاه استون ویلا غذاهای تهیه شده برای کارکنان ورزشگاه در روز دیدار به تعویق افتاده با چلسی را بسته بندی کرد و در اختیار موسسات خیریه‌ای گذاشت که به افراد بی‌سرپناه رسیدگی می کنند.

این باشگاه روز ۲۰ مارس هم مقادیر زیادی مواد غذایی تازه به موسسات خیریه که در زمینه توزیع غذا فعال هستند، اهدا کرد. بازیکنان این باشگاه هم از طریق کمپین #مهربانی‌فراگیر ( ViralKindness#) برای هواداران پیام حمایت فرستادند.

بورنمورث

بازیکنان بورنموث قصد دارند به هواداران در معرض خطر که در قرنطینه هستند زنگ بزنند و حالشان را بپرسند. استیو کوک و آرون رمزدیل از جمله بازیکنانی هستند که برای این کار داوطلب شده‌اند.

علاوه بر این باشگاه می‌گوید در حال بررسی طرح بلیت رایگان برای کارکنان بخش‌های ضروری به منظور قدردانی از تلاش‌های آن‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا است. بنیاد خیریه باشگاه بورنموث هم برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه بسته‌های آموزشی عرضه کرده است.

برایتون

تماس با هواداران مسن باشگاه و جویا شدن از حال آن‌ها در دوران قرنطینه خانگی از جمله برنامه‌های باشگاه برایتون هم هست. پل باربر، مدیر اجرایی باشگاه گفت: ” این کاری کوچک اما شدنی در حمایت از هوادارانی است که برایمان ارزش زیادی دارند و طی سالیان دراز پشت ما ایستاده‌اند.” باشگاه برایتون دست کم برای دو هفته تمرینات خود را لغو کرده است.

چلسی

چلسی قصد دارد یکی از هتل‌های خود را در اختیار کارکنان نظام خدمات درمانی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) قرار دهد.این باشگاه گفته هتل میلنیوم در استمفورد بریج برای کادر پزشکی ناحیه شمال غرب لندن قابل استفاده خواهد بود. نظام خدمات درمانی بریتانیا هم از چلسی برای این کار قدردانی کرده و گفته در انتظار کمک‌های بیشتری از این دست است. کالوم هادسون- اودوی ملی‌پوش ۱۹ ساله چلسی اولین بازیکن در لیگ برتر بود که نتیجه تست کرونایش مثبت از آب درآمد.

کریستال پالاس

استیو پاریش، رییس کریستال پالاس گفته همه کارکنان باشگاه تا پایان دوران شیوع ویروس کرونا حقوق کامل خود را دریافت خواهند کرد. او علاوه بر این گفت کارکنان روزمزد روزهای مسابقه که به دلیل تعلیق لیگ بیکار شده‌اند، از حمایت‌های مالی محروم نخواهند بود.

اورتون

اورتون طرح ” خانواده آبی” را راه انداخته است. کمپینی با هدف برقراری ارتباط با طرفداران باشگاه و فراهم کردن کمک و حمایت‌های ضروری برای آن دسته از هواداران که بیشتر در معرض آسیب و خطر هستند و در قرنطینه به سر می‌برند. این باشگاه ۵۰ هزار پوند برای اجرای این طرح اهدا کرده است. توزیع بسته‌های غذا، خرید اعتبار تلفن برای کسانی که به آن نیاز دارند و ارائه خدمات مشاوره در زمینه سلامت روان از جمله برنامه‌های این طرح است.

باشگاه اورتون روز ۲۴ مارس اعلام کرد دستمزد همه کارگران روزمزد باشگاه، چه کارگران روزهای مسابقه و چه غیر از آن را تا پایان فصل پرداخت خواهد کرد. باشگاه همچنین گفت از همه شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کند هم خواسته همین رویه را پیش بگیرند.

لیورپول

یورگن کلوپ، مربی لیورپول از تصمیم سازمان لیگ برتر انگلیس مبنی بر تعویق بازی‌ها به صورت موقت حمایت کرد و در نامه‌ای به هواداران باشگاه نوشت:‌ “این تصمیم با هدف حفظ جان انسان‌ها گرفته شده و به همین دلیل ما به طور کامل از آن حمایت می‌کنیم. “سادیو مانه، مهاجم باشگاه حدود ۴۱ میلیون پوند به کمیته ملی مبارزه با کرونا در کشور زادگاهش سنگال اهدا کرده است. از سوی دیگر بازیکنان لیورپول به طرح مشترکی که این باشگاه با همکاری باشگاه اورتون برای مقابله با کمبود غذا در منطقه مرسی‌ساید راه انداخته ، ۵۰ هزار پوند کمک کرده‌اند. این در حالی است که مسابقه خیریه میان اسطوره‌های لیورپول و اسطوره‌های بارسلونا که قرار بود ۲۸ مارس برگزار شود هم به تعویق افتاده است.

منچستر یونایتد

باشگاه‌های منچستر یونایند و منچسترسیتی در مجموع ۱۰۰ هزار پوند به خیریه‌های توزیع غذا در منطقه کمک کرده‌اند .هر یک از این دو باشگاه ۵۰ هزار پوند به سازمان غیردولتی تراسل تراست که به بیش از ۱۲۰۰ خیریه توزیع غذا در منطقه منچستر بزرگ کمک می‌کند، اهدا خواهند کرد.

منچستر سیتی

این باشگاه علاوه بر کمک مالی مشترک با منچستریونایتد به خیریه‌های توزیع غذا در منطقه،ورزشگاه اتحاد را هم به طور رایگان در اختیار نظام خدمات درمانی بریتانیا قرار داده تا در دوران شیوع ویروس کرونا از آن استفاده کنند. گفته می‌شود قرار است از اتاق‌های کنفرانس و جایگاه‌های ویژه ورزشگاه برای آموزش پزشکان و و پرستاران استفاده شود.

تاتنهام

این باشگاه مازاد غذاهای تهیه شده برای مسابقات آینده خود را به یک خیریه محلی اهدا کرده تا در منطقه تاتنهام در شمال لندن توزیع کنند. بنیاد تاتنهام هاتسپر هم اولین جلسه مجازی یوگای خود را برگزار کرد. این جلسات بخشی از برنامه توانبخشی “حرکت برای تو” (Move ۴ You) است که این بنیاد به بیماران سرطانی ارائه می‌دهد . بنیاد تاتنهام هاتسپر علاوه بر این برای خانه‌های سالمندان منطقه کلاس‌های مجازی ورزش به صورت نشسته برگزار می‌کند.از روز ۲۲ مارس هم باشگاه پخش ویدئوهای آموزش تناسب اندام در شبکه‌های اجتماعی خود را آغاز کرده و قصد دارد یک بسته‌ آموزشی با با محوریت موضوعات مربوط به باشگاه برای کودکان رائه دهد.

وستهم

باشگاه وستهم وسایل بهداشتی و دستمال توالت‌های هتلی که قرار بود پیش از بازی به تعویق افتاده مقابل ولورهمپتون در آن اقامت کنند را به یک پناهگاه افراد بی‌خانمان‌ در منطقه اهدا کرده است. مارک نوبل، کاپیتان تیم ضمن قدردانی از تلاش‌های پرسنل نظام خدمات درمانی بریتانیا و کارکنان بخش ضروری این کشور ، پولی که این فصل بابت ستون خود در روزنامه ایونینگ استاندارد دریافت کرده را به یک خیریه توزیع غذا در منطقه اهدا کرده است. دکلان رایس، هافبک وستهم هم با یکی از قدیمی‌ترین هواداران باشگاه به نام جام چپمن که ۷۲ سال سن دارد تماس گرفت و او را غافلگیر کرد.

ولورهمپتون

ولورهمپتون و شرکت چینی فوسان، مالک این باشگاه انواع و اقسام تجهیزات حفاظتی از جمله لباس و ماسک به بیمارستان و تیم‌های بهداشتی شهر اهدا کرده‌اند.

پیشنهاد تعویق المپیک توکیو به سال ۲۰۲۲

رئیس کمیته برگزار کننده المپیک اعلام کرد برگزاری رقابت‌های المپیک در تابستان ۲۰۲۱ هم یک ریسک محسوب می‌شود.

به نقل از دیلی میل، به تعویق انداختن المپیک  توسط رئیس کمیته برگزار کننده  المپیک توکیو به عنوان “قمار” توصیف شده است. یوشیرو موری رئیس کمیته برگزار کننده توکیو فاش کرد که او پیشنهاد کرده است که بازی ها را تا ۲۰۲۲ به تعویق بیندازند زیرا احتمال دارد سال آینده نیز ترس از ویروس کرونا در ژاپن وجود داشته باشد.  با این‌حال موری گفت نخست وزیر ژاپن شینزو آبه مصمم است تا المپیک را حداکثر تا سال ۲۰۲۱ برگزار کند. موری در همین زمینه اضافه کرد: احساس کردم نخست وزیر برای برگزاری المپیک در سال ۲۰۲۱ ریسک بزرگی کرده است.

موری در پاسخ به این سؤال که اگر کروناویروس سال آینده هنوز وجود داشته باشد ، چه اتفاقی برای بازی‌ها خواهد افتاد، اضافه کرد: من نمی‌خواهم الان درباره آن فکر کنم. زمان زیادی تا سال آینده و شروع بازی‌های المپیک باقی مانده است. با این حال باید تاکید کنم که ما برای برگزاری المپیک در سال ۲۰۲۱ ریسک بزرگی کردیم. اگر پیشرفت علمی و فناوری وجود نداشت، بشریت منقرض می‌شد.برنامه جدید المپیک روز دوشنبه تأیید شد و بازی‌ها اکنون بین ۲۳ ژوئیه و ۸ آگوست ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

کرونا یورو ۲۰۲۱ بانوان را هم به تعویق انداخت

فدراسیون فوتبال دانمارک خبر داد مسابقات جام ملت های اروپا بانوان ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال ۲۰۲۲ تعویق افتاد.این مسابقات قرار بود در سال ۲۰۲۱ در ماه اردیبهشت به میزبانی انگلیس برگزار شود. یوفا پیش از نیز مسابقات جام ملت های اروپا ۲۰۲۰ مردان را به خاطر کرونا به سال ۲۰۲۱ موکول کرد.

کشتی با چوخه بزرگترین جشنواره ورزشی خراسان

چهاردهم فروردین ماه هر سال برای منطقه خراسان شمالی و رضوی یک روز ویژه به شمار می‌رود. در این روز یکی از بزرگترین تجمعات ورزشی ایران به صورت خودجوش در گود «زینل خان» اسفراین برگزار می‌شود که البته این رقابت‌ها امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نخواهد شد.

نوروز برای ایرانیان و اقوام ایرانی نمادی از فرهنگ گذشته و تجلی شکوه ایران باستان است؛ دورهمی خانواده‌ها و تعطیلات پرشمار این عید زمینه را برای ایجاد یک سری سرگرمی‌ها فراهم می‌کند. سرگرمی‌هایی که ممکن است در قالب دید و بازدید و همچنین پرداختن به ورزش‌های محلی باشد. اگر ادعا کنیم که در نوروز فستیوالی از بازی‌های نوین و بومی ایران به نمایش گذاشته می‌شود گزافه نیست.

این دورهمی در روستاها به عنوان مناطق بکر فرهنگی و طبیعی ایران نمود بیشتری دارد. در این مناطق می توان، انواع مسابقات و ورزش‌های مدرن و کلاسیک را مشاهده کرد، ورزش‌هایی که در قالب مسابقات فوتبال درون روستایی یا محلی انجام می‌شود. دیدارهای دوستانه در مناطق روستایی و همچنین مسابقات محلی موجب ایجاد یک هیجان در روستا شده است. این مسابقات بدون هیچ دخالتی از طرف نهادهای دولتی یا فدراسیون‌ها انجام می‌شود و جوانان به صورت خودجوش آن را برنامه‌ریزی می‌کنند. مسابقاتی که شاید بیش از آنکه جنبه برد یا باخت داشته باشد نمادی از همبستگی در مناطق عشایری و روستایی است.

همچنین با آغاز تعطیلات نوروزی و بازگشت شهروندان از مناطق مختلف کشور به روستا و شهرستان‌های کوچک، گردهم آمدن آنان در طبیعت زمینه را برای ایجاد یک سری بازی‌های بومی و محلی فراهم می‌کندالبته برخی از این بازی‌ها به صورت بخشی از فرهنگ مناطق مختلف کشور درآمدند و تصور اینکه آن را از منطقه جدا کرد محال است.

یکی از این بازی‌ها کشتی با چوخه است. مردم این شهر در روز چهاردهم فروردین هر سال به صورت خودجوش در گود چشمه زینل‌خان اسفراین گردهم می‌آیند و شاهد مبارزه چوخه‌کاران هستند. مبارزه‌ای که مربوط به یک دهه یا چند دهه نیست بلکه ریشه در فرهنگ خراسان دارد و در طول تعطیلات عید نوروز در مناطق مختلفی از خراسان شمالی و رضوی برگزارمی شود. کشتی با چوخه ترکیبی فرهنگ بومی با مدرن است که روز چهاردهم فروردین به نمایش گذاشته می‌شود. گود کشتی، زمین مسابقه، ساز و دهل، جوایز و معرفی قهرمان این مسابقات به صورت تمام و کمال از فرهنگ خاص خراسان نشات می گیرد. همچنین چوخه کاران از لباس‌های ویژه ای استفاده می‌کنند که خاص مردم بومی خراسان شمالی و بخش‌هایی از خراسان رضوی است.

اینکه ۷۰ هزار نفر به صورت خودجوش در گود زینل‌خان اسفراین گردهم می‌آیند را شاید تنها در مسابقات مهمی مانند ال‌کلاسیکو یا دربی میلان و منچستر مشاهد کرد اما گود زینل‌خان نه سانتیاگو برنابیو است و نه اولترافورد، بلکه جایی است که مردم به خاطر عشق به ورزش محلی یک روز تمام را در آن می گذرانند. روزی که هر چند در تقویم رسمی کشور تعطیل نیست اما مردم آن دیار به صورت خودجوش آن را تعطیل اعلام می‌کنند.

هر چند که امسال این مسابقات به خاطر شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود اما تعطیلی یک یا چند ساله آن نمی‌تواند مانع فراموشی این بازی بومی در منطقه خراسان شود. بازی که ریشه در عمق باور مردم آن دیار دارد.

«غلامرضا جعفری» رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در این زمینه می‌گوید: این بازی‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند به عنوان یک سرگرمی در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار گیرند. در زمان شیوع ویروس کرونا و جایی که مردم خانه‌نشینی را اختیار کردند، ترویج این بازی‌ می‌تواند نسل‌های مختلف را بدون هیچ مشکلی در کنار هم قرار دهد. بسیاری از سرگرمی‌های نهفته در بازی‌های بومی و محلی قابلیت اجرا در آپارتمان‌ها دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=24825 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x