جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سعد حریری استعفا داد. حزب الله علیه مردم صف بندی کرده اند – نسان نودینیان

مبارزات مردم علیه سیستم حاکم ادامه دارد

بیروت از روز جمعه ١٨ اکتبر صحنه اعتراضات وسیع و درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی شده است. استارت اعتراض از طریق واتس آپ توسط جوانان زده شد.  ده‌ها هزار نفر در سراسر لبنان علیه سیاست‌های ریاضتی دولت سعد حریری راهپیمایی میکنند، مردم معترض در خیابانها خواهان  و خواستار کنار رفتن هیئت حاکمه و دولت شدند، مردم معترض میگویند که دولت و مجلس لبنان را به آستانه فروپاشی کشانده‌اند. میگویند اینها ار عتاصر اصلی فساد، رانت خواری و دزدی هستند.  مردم معترض مخالف حزب الله و نیروهای اسلامی این باند جنایتکار هستند و آنها را مسبب شرایط نابسامان اقتصادی میدانند. حزب الله لبنان وقتی خشم سنگین و اعتراضی مردم را بعنوان زنگ خطر جدی لمس کرد در یک اظهار نظر مزورانه اعلام کردند با استعفای دولت و سعد  حریری مخالف هستند. حسن نصرالله  روز جمعه ٣ آبانماه برای خالی کردن خیابانها و بویژه نیروهای طرفدارش  گفت«… عده ای که خیابان ها را می بندند، به مردم اهانت می کنند و از آنها کارت شناسایی می خواهند که ارتباطی به عصیان مدنی یا اعتراض ندارد…» و گفت؛«… ما بخیابنها اگر بیاییم دیگر بر نمیگردیم…» و عملا پیام حضور باندهای حزب اللهی برای سرکوب و مخالفت آنها با مبارزات اعتراضی مردم ناراضی و خشمگین را اعلام کرد. این پیام از چند روز قبل توسط باندهای حزب الله در خیابانها با حمله به مردم معترض عملا انجام شده و باندهای حزب الله عملا به مردم مبارز حمله میکنند.

با وجود مخالفت جدی حزب الله  با مبارزات مردم در بیروت یکشنبه پنجم آبان بار دیگر تعداد زیادی از بزرگراه‌های اصلی در لبنان مسدود شدند. ده‌ها هزار نفر از جوانان و مردم مبارز لبنانی   زنجیرۀ انسانی را از شهر طرابلس تا صور به طول ١٧٠ کیلومتر تشکیل دادند و عملا علیه هر نوع شکاف مذهبی ایستادند و خواهان اتحاد مبارزاتی مردم معترض شدند.

با استعفای سعد حریری بحران سیاسی لبنان وارد فاز جدیدی شده است. مردم به برنامه اصلاحاتی اعلام شده حریری بی اعنتا بودند و هستند. مردم معترض خواهان استعفای دولت شدند و در این مسیر با استعفای سعد حریری گامی بجلو برداشته اند. مردم به پیامهای سرکوبگرانه حزب الله با بی اعتنا برخورد کردند. اعتراضات را ادامه دادند. زورآزمایی جدی و رودر رویی مردم ناراضی با هیئت حاکمه و سیستم حاکم بورژوایی و اسلامی در جریان است. بیروت میخواهد خودش را از اسارت سیستم حاکم، فساد اقتصادی، بیکاری و گرانی و اسلام سیاسی رها کند. روند آزادیخواهی و رهایی از دست نظام های فاسد و سرکوبگر و اسلام سیاسی شروع شده. بیروت و بغداد و کربلا و بصره و ده ها شهر بزرگ در عراق پیشقراول و پیام دهنده آرمانهای آزادیخواهی و انسانی شدند. آنها در خیابانها خشم خود را علیه حزب الله و جمهوری اسلامی ابراز کردند.

اهداف و خواست لبنان و عراق(بیروت و بغداد) نماد اعتراضات توده ای علیه فساد، گرانی و بیکاری، رانت خواری و علیه جمهوری اسلامی مشترک است. آنها علیه سیستم سرمایه و ماشینهای دولتی و سیستمهای حاکم نظامی و اسلامی تمام قد ایستاده اند.   آرمانهای انسانی، حق طلبانه و آزادیخواهانه آنها امروز در جهان و در منطقه خاورمیانه در ایران، عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و ترکیه خواست میلیونها نفر از مردم ناراضی و مبارزه جو است. حمایتهای بین المللی از خواستهای انسانی مردم در لبنان و بغداد گامی مهم و تاثیر گذار خواهد بود. 

https://akhbar-rooz.com/?p=10407 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x