پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

سلطان قابوس پادشاه عمان درگذشت

سلطان قابوس پائیز سال ۱۳۵۱ تنها دوسال بعد از نشستن بر مسند قدرت، از محمد رضا پهلوی پادشاه ایران که عملا نقش ژاندارم منطقه را برعهده داشت دعوت کرد با اعزام نیروی نظامی به عمان جنبش چپگرای ظفار را سرکوب کند.این جنبش در فاصله زمانی کوتاهی در سراسر عمان گسترش یافت

سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان روز جمعه پس از تحمل دوره‌ی چندساله بیماری در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران خبر درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان در ساعات اولیه بامداد شنبه در تلویزیون رسمی عمان تایید شد.

 نیروهای نظامی عمان جهت کنترل اوضاع کشور از ساعتی پیش از اعلام خبر درگذشت سلطان قابوس در خیابان های  مسقط مستقر شدند. سلطان قابوس با بیش از ۵۰ سال حکومت در این کشور، بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشورهای عربی داشت. قابوس پادشاه عمان هیچگاه ازدواج نکرد و همواره بحث و گمانه‌زنی پیرامون جانشینی او وجود داشت و تا این لحظه کسی از جانشین قطعی او مطلع نیست.

قابوس بن سعید در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) پدر خود سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید را در کودتایی آرام و بدون خون‌ریزی کنار گذاشت و پس از آنکه او را به تبعید فرستاد؛ به جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید؛ سلطان عمان گرفت.

سلطان قابوس پائیز سال ۱۳۵۱ تنها دوسال بعد از نشستن بر مسند قدرت، از محمد رضا پهلوی پادشاه ایران که عملا نقش ژاندارم منطقه را برعهده داشت دعوت کرد با اعزام نیروی نظامی به عمان مخالفان سلطنت وی و جنبش آزادیبخش ظفار را سرکوب کند. جنبش چپگرای ظفار که از پشتیبانی مردم منطقه برخوردار بود در فاصله زمانی کوتاهی در سراسر عمان گسترش یافت و به یک جنبش عمومی در این کشور تبدیل شد. از سال ۱۳۵۱ تا مهر ۱۳۵۴، نیروهای نظامی حکومت پهلوی با همه ی امکانات با مبارزان عمانی جنگیدند و سرانجام با سرکوب خشن جنبش آزادیبخش ظفار ادامه ی سلطنت قابوس را هموار کردند. مردم ایران از آذر سال ۵۱ تا ۵۳ به مدت دوسال هیچ گونه اطلاعی از حضور سربازان ایرانی در ظفار نداشتند و در پایان جنگ و عملیات سرکوب جنبش آزادیبخش عمان هم گزارشی از میزان تلفات منتشر نشد.

در این فاصله اگرچه چهره عمان تغییر کرده و در کشور با استفاده از درآمد عظیم نفتی و جهانگری در بخش های معینی سرمایه گذاری شده است اما شخص سلطان با استفاده از این منابع، ثروت شخصی عظیمی اندوخت به‌گونه‌ای که بنا بر گزارشهای نشریات غربی، یکی از ده پادشاه ثروتمند جهان به‌شمار می‌رود.

قابوس به مردم عمان وعده اصلاحات اساسی داده بود. ولی  این وعده ها تا آنجا متحق شدند که در خدمت حفظ تاج و تخت  وثبات قدرت سلطان بودند. قابوس اگرچه با سایر دیکتاتورها ی حاکم منطقه متفاوت به نظر می رسید اما در اخرین لحظات عمر خود که بر بستر بیماری افتاده بود حاضر نشد به وعده تبدیل پادشاهی مطلقه به پادشاهی کم و بیش مشروطه عمل کند.

در عمان وضع معیشت مردم با حذف یارانه ی ده ها قلم از کالاهای اساسی و افزایش قیمت ها، گسترش فساد اداری و انباشت ثروت کشور در دست عده معدودی از نزدیکان سلطان نسبت به گذشته روز به روز دشوارتر می شود.

 قابوس نه تنها در زمان شاه بلکه در طول چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی هم  در ارتباط مستمر با ایران بود. او بارها بین جمهوری اسلامی و سایر کشورها میانجیگری کرده است. از آزادی ملوان‌های بریتانیایی و زندانیان‌ آمریکایی در ایران گرفته تا حتی پیغام‌رسانی مخفیانه برای مذاکرات ایران و آمریکا٬ همه مواردی بوده‌اند که نقش مهم عمان در آنها٬ عموما بعد از اقدامات دیپلماتیک مخفی افشا شده است. در جریان توافق هسته ای، سلطان قابوس یکی از کسانی بود که پیام های مخفیانه بین تهران و واشنگتن را مبادله می کرد..

با توجه به این که سلطان قابوس فرزند و همسر ندارد، گمانه زنی در باره ی جانشین وی بالا گرفته است. در ساختار حکومتی عمان سلطان همه کاره است و علاوه بر ایفای نقش شخص اول مملکت همزمان فرمانده کل قوا، نخست وزیر، وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر دارایی هم هست. شورای خاندان سلطنتی عمان که متشکل از ۵۰ مرد از اقوام سطان قابوس است سه روز فرصت دارد که سلطان جدید را معرفی کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=17526 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x