چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

سندرز: آمریکا انقلاب می‌خواهد

مبارزات انتخاباتی دموکرات‌ها تحت‌تاثیر ویروس کرونا و شیوع آن در ایالات متحده قرار گرفته است. روز یکشنبه در ادامه مناظرات سریالی دموکرات‌ها، دو نامزد برجسته این حزب، یعنی جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری باراک اوباما و برنی سندرز، سناتور ورمونت به شدت به اقدامات دولت درخصوص مهار این بیماری تاختند؛ اما این تنها وجه اشتراک‌شان بود

دوئل انقلابی و اصلاح‌طلب در آمریکا

مبارزات انتخاباتی دموکرات‌ها تحت‌تاثیر ویروس کرونا و شیوع آن در ایالات متحده قرار گرفته است. روز یکشنبه در ادامه مناظرات سریالی دموکرات‌ها، دو نامزد برجسته این حزب، یعنی جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری باراک اوباما و برنی سندرز، سناتور ورمونت به شدت به اقدامات دولت درخصوص مهار این بیماری تاختند؛ اما این تنها وجه اشتراک‌شان بود و وقتی بحث به مسائل و نگاه آنها به سایر مسائل کشیده شد، اختلافات بیش از پیش رو شد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در نخستین مناظره دو نفره بین بایدن و سندرز، نامزد سوسیالیست این کشور خواستار اصلاح اقتصادی اساسی و برقراری سیستم خدمات درمانی تک نظامی شد و شیوع ویروس جدید را مهم‌ترین دلیل برای برقراری این سیستم در ایالات متحده خواند.

بایدن نیز برای مبارزه با این بیماری و نجات اقتصاد آمریکا از یک برنامه چند میلیارد دلاری سخن گفت و تصریح کرد که وی از ارتش برای مهار این بیماری کمک خواهد خواست و اعلام کرد که شرایط به قدری حاد است که نباید منتظر اصلاح سیستم خدمات درمانی شد. معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا گفت که اداره ویروس کرونا مانند اداره یک جنگ است و سندرز نیز گفت که این امر نشان‌دهنده عدم کارآیی سیستم نظام خدمات درمانی در آمریکا بوده که حالا در معرض دید عموم قرار گرفته است. سناتور سندرز در ادامه سخنانش گفت: «باید یاد بگیریم که به مردم آمریکا دروغ نگوییم. نمی‌توان درباره ماهیت این بحران صادق نبود.» بایدن هم در سخنان خود خواهان انجام گسترده و رایگان آزمایش ابتلا به ویروس کرونا در سطح آمریکا و کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده از این همه‌گیری شد. در مقابل، سناتور سوسیال دموکرات با بیان اینکه اکنون یک لحظه بی‌سابقه در کشوراست و باید بر بحران فوری تمرکز داشت، به حمایت خود از سیستم مراقبت بهداشتی برای همه پرداخت. بایدن با انتقاد از سیستم فعلی بهداشت و درمان آمریکا گفت: سیستم فعلی نمی‌تواند روند صعودی کرونا را که احتمالا به وجود خواهد آمد، تحمل کند. ما باید برنامه‌ریزی کنیم که کجا می‌خواهیم این بیمارستان‌های موقت را قرار دهیم. سندرز که صدای منتقدان از شکاف‌های موجود در سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا و مدافع برنامه بیمه بهداشت برای همه است، اظهار کرد: «همه‌گیری ویروس کرونا بر مشکلات سیستم فعلی تاکید می‌کند.» وی افزود: در میان این بیماری همه‌گیر، شما در صنعت داروسازی افرادی دارید که می‌گویند، وای، چه فرصتی برای ثروتمند شدن است. بنابراین باید از کلمات خارج شد. من مطمئنا این کار را به‌عنوان رئیس‌جمهوری انجام می‌دهم. مردم آمریکا، نگران هزینه‌های داروهای تجویزی نباشید. اما بایدن این‌گونه پاسخ داد که یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی تحت نظارت دولت در ایتالیا کارساز نبوده است؛ جایی که شیوع بیماری روند شدیدی دارد و سیستم مراقبت‌های بهداشتی نتوانسته است پاسخگوی مهار این بیماری باشد.

در مناظره روز یکشنبه به جز مسائل مربوط به ویروس کووید-۱۹، این دو نامزد از عقاید خود درخصوص مسائل سیاسی و اقتصادی دفاع کردند. برنامه این دو به خوبی نشان دهنده دو طیف موجود در حزب دموکرات است که بر سر مسائل گوناگون، اختلافات فراوانی دیده می‌شود. بایدن البته در این مناظره سعی کرد تا انتقادات خود را از سندرز کم کند تا خود را در نقش یک نامزد وحدت‌بخش در داخل حزب نشان دهد. در این راستا وی بخشی از پیشنهادهای الیزابت وارن، سناتور ماساچوست و رقیب پیشین خود را برای اصلاح قوانین مربوط به ورشکستگی ستود و گفت که قول می‌دهد یک زن را معاون خود قرار دهد. سندرز نیز گفت که وی نیز ترجیح می‌دهد معاون وی یک زن باشد. این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که سناتور سندرز از سوی الیزابت وارن متهم به زن‌ستیزی شده و افشا کرده بود که سندرز در یک جلسه خصوصی دو نفره به وی گفته است که در آمریکا یک زن نمی‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد.

به‌رغم اینکه بایدن در روز یکشنبه سعی کرد فتیله انتقادات از سندرز را پایین بکشد، این نامزد سوسیالیست از یک برنامه تهاجمی استفاده و بارها به معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا حمله کرد. برنامه تهاجمی سندرز موجب شد تا بایدن مدام مجبور شود از سوابق خود دفاع کند. البته بایدن نیز گاهی اوقات تک حملاتی به سندرز داشت و به دلیل حمایتش از دولت‌های چپ در آمریکا، از او انتقاد کرد. این در حالی است که سندرز مکررا مواضع بایدن را درباره مسائل اساسی حزب دموکرات زیر سوال برد و وی را متهم به عدول از مواضع حزب دموکرات در باب مسائلی همچون دفاع از حمله به عراق یا سیستم تامین اجتماعی ناکارآمد کرد. با این وجود دموکرات‌ها تنها یک چیز در ذهن دارند و آن شکست دونالد ترامپ در بحبوحه شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده است. این دو نامزد هر دو قول دادند، در صورت انتخاب هر کدام به‌عنوان نامزد نهایی حزب، از یکدیگر در انتخابات عمومی حمایت خواهند کرد. در این زمینه بایدن گفت: این بزرگ‌تر از مسائل مربوط به ما است و اگر سندرز انتخاب شود، حتما از کارزار انتخاباتی وی حمایت خواهد کرد. سندرز نیز گفت: «جو، اگر تو برنده شوی، من هم در کنارت خواهم بود.» با این حال درگیری این دو نامزد در روز یکشنبه در یک کلام به دو واژه «انقلاب یا بازسازی» باز‌می‌گردد. سندرز مدعی برقراری یک انقلاب است و بایدن بیشتر خود را یک رفرمسیت و اصلاح‌گر مسائل نشان داد.

به همین دلیل مساله انقلاب که مورد تاکید برنی سندرز است با کلمه بازسازی مورد نظر جو بایدن، بیش از همه نشان دهنده اختلاف دموکرات‌ها در اداره آمریکا است. معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا معتقد است هنگامی که ترامپ شکست خورد و از مقام خود کنار رفت، ملت می‌تواند وضعیت عادی خود را بازگرداند اما سناتور ایالت ورمونت معتقد است که خروج ترامپ یکی از اولین اقدامات یک انقلاب سیاسی است. بایدن با اشاره به مساله ویروس کرونا گفت: «مردم به دنبال نتیجه هستند.نه یک انقلاب.» اما سندرز باز هم بر مراقبت بهداشتی برای همه تاکید کرد و گفت آمریکا با اینکه بیشتر از سایر کشورها برای مراقبت‌های بهداشتی هزینه می‌کند، در حال حاضر آسیب‌پذیرتر است. وی راه‌حل این مشکل را مراقبت بهداشتی برای همه دانست. ناگفته پیداست که ما به‌عنوان یک ملت باید هرچه در توان داریم به بحران فعلی پاسخ دهیم؛ اما این کافی نیست که درک کنیم که چگونه به اینجا رسیدیم و در آینده به کجا می‌خواهیم برویم.مناظره روز یکشنبه در شرایطی که در ابتدا آرام شروع شد اما هر چه از زمان برنامه می‌گذشت، انتقادات بیشتر مطرح می‌شد و این امر هم بیشتر از سوی سناتور ورمونت صورت می‌گرفت.این دو برای اینکه نشان دهند وضعیت فعلی آمریکا درخصوص بحران ویروس همه‌گیر تا چه حد جدی است از دست دادن با یکدیگر پرهیز کردند و با سیستم جدید آرنج را به همدیگر زدند با یکدیگر خوش و بش کردند.مناظره این دو در حالی روز یکشنبه برگزار شد که بایدن توانسته است در انتخابات اخیر موفق‌تر از سندرز ظاهر شود. در حالی که سندرز در سه ایالت اول بسیار قدرتمندانه ظاهر شده بود، وی پس از انتخابات در کارولینای جنوبی و سه‌شنبه بزرگ افت محسوسی کرد. در حال حاضر بایدن از حمایت ۸۸۵ هیات نمایندگی برخوردار است و این رقم برای سندرز ۷۳۲ هیات نمایندگی است که حکایت از یک اختلاف ۱۵۳ امتیازی به سود بایدن دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

https://akhbar-rooz.com/?p=23134 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

سرمایه داری آزاد با رقابت آزاد از طرفی دست آورد های تکنیکی، تولید زیاد را موجب شده است ولی از طرفی مخارج بزرگی را بدلیل ورشکستکی در رقابت عهدار شده که مسلما از جیب مردم عادی آنرا ترمیم کرده است.
این بحران دینامیک بوده وهست و توان ادامه ندارد.
در نتیجه پوست اندازی جدیدی را می طلبد.
۱. کنترل تولید”از طریق آمارگیری ها و محاسبات بزرگ که اکنون با علم کامپیوتری امکان پذیر است”
۲. تقسیم اشتعال” کوچک کردن ساعات کاری و بالا بردن اشتعال با حقوق های کم”
۳. خودداری از مخارج ثابت” کار خانگی و پس انداز از مکان کاری و رفت وآمد ”
۴.استفاده بیشتر از ماشین و اتوماتیک شدن کارخانه …”
در نتیجه به سمتی حرکت می کنیم که جدید است .
حال این یک انقلاب را در بر خواهد گرفت و یا یک رفرم”پوست اندازی سرمایه داری” است.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x