چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

شورای حاکمیتی سودان عمر البشیر، دیکتاتور سابق را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد

شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع را برای پاسخگویی در برابر جنایات جنگی در دارفور به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه تحویل می‌دهد….

به گزارش یورو نیوز، محمد حسن تعایشی، عضو شورای حکومتی سودان اعلام کرد که این شورا با گروه های شورشی بر سر تحویل عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین این کشور به دیوان کیفری بین المللی به توافق دست یافته است.

دادگاه بین‌المللی لاهه ۴ فوریه ۲۰۰۹ حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در جنگ دارفور صادر کرد. توافق بر سر استرداد عمر البشر به دادگاه لاهه در مذاکرات بین شورای حاکمیتی سودان با ائتلاف «الجبهه الثوریه السودانیه» که به مذاکرات «جوبا» مشهور است حاصل شد. مقر اصلی الجبهه الثوریه در دارفور است.

در سال ۲۰۰۳ نیروهای تحت امر عمر البشیر برای سرکوب اعتراضات به رهبری الجبهه الثوریه وارد دارفور شدند و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر را به قتل رساندند و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را نیز آواره کردند. محمد حسین التعایشی، رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت «جز با پرداختن به ریشه‌های بحران، صلح در سودان برقرار نمی‌شود و باید با تحقق عدالت، خسارات و زیان قربانیان جبران شود.» سودان بر اساس قطعنامه ۱۵۹۳ ملزم به همکاری با دادگاه شورای امنیت است. بر اساس قطعنامه ۱۵۹۳ متهمان به جنایات جنگی در دارفور سودان باید در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه محاکمه شوند. یکی دیگر از موضوعاتی که در مذاکرات جوبا به بحث گذاشته می‌شود حقوق قبایل در تملک اراضی است. در این زمینه هنوز توافق به دست نیامده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=20071 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x