جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عفو بین‌الملل از پلیس آمریکا خواست به استفاده افراطی از زور علیه معترضان پایان دهد

سازمان عفو‌ بین‌الملل روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای از پلیس آمریکا خواست به استفاده افراطی از زور علیه معترضان به کشته شدن جورج فلوید، شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار، در این کشور پایان دهد.

راشل وارد، مسئول بخش آمریکای سازمان عفو بین‌الملل گفت: «ما در شهرهای مختلف شاهد اقدام‌هایی هستیم که می‌توان آنها را مصداق استفاده غیرضروری یا افراطی از خشونت دانست.»

او همچنین تاکید کرد که «‌پلیس آمریکا در سراسر این کشور در اجرای تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی برای احترام و فراهم کردن حق اعتراض‌ مسالمت‌آمیز ناموفق بوده است و این باعث وخامت اوضاع و به خطر افتادن زندگی معترضان شده است.»

راشل وارد همچنین افزود: «ما شهر به شهر شاهد اقداماتی هستیم که با برخی اقدامات غیرضروری یا فشار بیش از حد همراه بوده است. ما خواستار خاتمه فوری هرگونه استفاده از زور و اجرای قانون برای حمایت از حق قانونی اعتراض‌کنندگان هستیم.»

در بیانیه عفو ‌بین‌الملل آمده که استفاده از وسایل نقلیه سنگین ضد شورش، سلاح و تجهیزات نظامی در مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز از سوی پلیس می‌تواند معترضانی را که در حال استفاده از حق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز هستند، بترساند و چنین روش‌هایی می‌توانند به تشدید خشونت منجر شوند.

در این بیانیه تاکید شده که قبل از اینکه اوضاع بدتر شود، پلیس باید باید رویکرد خود را تغییر داده و با سازمان‌دهندگان اعتراضات به منظور محافظت از حق اجتماعی و مسالمت‌آمیز اعتراض، گفت‌وگو کند تا از تنش و خشونت جلوگیری شود.

در بیانیه عفو‌بین‌الملل همچنین آمده که «ما از دولت فدرال و شهرها و ایالت‌های آمریکا می‌خواهیم که سریع و معقولانه عمل کرده و ضمن بر طرف کردن علت اصلی این اعتراضات، اقدامات فوری را برای متوقف کردن قتل‌های غیرقانونی سیاه‌پوستان از سوی نیروهای پلیس و دیگران اتخاذ کنند.ماموران باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، تمام ایالت‌های ایالات متحده باید برای محدود کردن استفاده از نیروی مرگ‌بار به عنوان آخرین راهکار، برای جلوگیری از تهدید قریب الوقوع زندگی، قوانینی را تصویب کنند و کنگره باید قانون صلح را تصویب کند.»

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که «نژادپرستی و برتری سفید پوستان باعث افزایش این قتل‌ها و واکنش پلیس به اعتراضات می‌شود. دولت فدرال باید یک کمیسیون ملی برای رسیدگی به همه جنبه‌های این بحران از جمله کشتار به دست پلیس، حق اعتراض و پایان دادن به تبعیض تشکیل دهد و دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا باید به لفاظی‌ها و سیاست‌های خشونت‌آمیز و تبعیض‌آمیز خاتمه دهد. دولت آمریکا در همه سطوح باید حق اعتراض را تضمین کند همانطور که در قوانین بین‌المللی تضمین شده است.»

بنابر گزارش‌ها، با گسترش تظاهرات اعتراضی علیه کشته شدن جورج فلوید، شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار، به ایالات‌های مختلف، برای مهار کردن درگیری میان پلیس و تظاهرات‌کنندگان، از گارد ملی و مقررات منع تردد شبانه استفاده شده است.

 با آنکه برخی از نیروهای پلیس با خویشتن‌داری به اعتراضات پاسخ داده‌اند اما گروهی دیگر از نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان و در برخی موارد روزنامه‌نگاران از باتوم، گاز اشک‌آور، شلیک گلوله‌های پلاستیکی و دیگر وسایل استفاده کرده‌اند. همزمان فرمانداران و مقام‌های ایالتی در ایالت‌های کلرادو، کالیفرنیا، جورجیا، ایلینویز، کنتاکی، مینه‌سوتا، میسوری، اوهایو، تنسی، تگزاس، یوتا، واشنگتن و ویسکانسین، گارد ملی را برای پایان دادن به اعتراضات، کمک به پلیس و متوقف کردن خشونت فراخواندند.

با گسترش اعتراضات در شهرهای مختلف، در روز شنبه و یک‌شنبه و در جریان درگیری با معترضان در مینیاپولیس، جایی که تظاهرات اعتراضی وارد روز پنجم شد، نیروهای پلیس دوباره گاز اشک‌‌آور شلیک کردند. در شهر نیویورک، ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که افسران پلیس با ماشین‌های خود به سمت گروه‌های معترضان هجوم برده‌اند. در فلوریدا، گزارش‌هایی مبنی بر استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل از جمله در شهرهای میامی و خلیج تمپا منتشر شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=31869 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x