پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فوتبال و شطرنج؛ مقوله خلق استراتژی برنده بودن؛ شروع دو باره لیگ گدایان

پپ گواردیولا / Pep Guardiola

نازک بین: فوتبال مالکانه و شکیبا بازی کردن، در نزدیکی به دروازه‌ی حریف، اولین بار با کرایف اسطوره فقید فوتبال هلند و جهان پایه گذاری شد. او برای نخستین بار سیستم ۳-۳-۴- نوین را پیاده کرد و توانست آبی-اناری‌ها را به عنوان سرور، به پیشقراول فوتبال جهان تبدیل کند. او توانست یکی از شاگردانش را به دنیای مربیگری معرفی و شناسایی کند. او کسی جز پپ گوآردیولا سرمربی سابق بارسا، بایرن و اکنون منچستر سیتی نیست. گواردیولا از یوهان کرایف اهمیت فضا در فوتبال را یاد گرفت که با کنترل فضا به بازی تسلط پیدا خواهید کرد. برای تسلط به بازی احتیاج به حفظ توپ و گردش آن در عرض و طول زمین است. گردش توپ در پاس‌های کوتاه، نظم دفاعی حریف را از بین می‌برد ،وی شهامتی مضاعف گرفت وقتی از بایر مونیخ به منچستر سیتی رفت و در آنجا بود که زنده باد زندگی (VIVA LA VIDA) شعار گواردیولا شد.

بر کسی پوشیده نیست برای گواردیولا با سابقه درخشان و آمار چشمگیر موفقیت در سه لیگ تراز اول اروپایی به عنوان یک سرمربی نوگرا در فوتبالِ هزاره جدید که انقلاب و رو نوشت جدیدی از واژه تاکتیک را پیاده سازی و معرفی کرده است، مایوس ماندن در همین میانه فصل از کسب عنوان قهرمانی یک توقف در دوران حرفه اش تعبیر خواهد شد. اگرچه پپ با قهرمانی در راه پرپیچ خم و طاقت فرسای لیگ قهرمانان اروپا می تواند این توقف را به حرکت جدیدی تبدیل کند .اما چیزی که روشن است به واقع تکلیف پپ و لیگ برتر در همان ماه کابوس وار فوریه مشخص شده بود ماه فوریه ای که …ادامه را با مطلب امیر میرصالحی از طرفداری، دنبال می کنیم:

وقتی که کرایف ناجی گواردیولا شد

پس از دو فصل برپایی جشن و پایکوبی به نظر حال و هوای آسمان انگلستان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته. وزش باد روی گردانیده به سمت منطقه مرسی ساید تا مردم منطقه غربی نشین منچستر شاهد به زیر کشیدنِ نشانی باشند که طراح برجسته آن به بهترین شکل دو فصل تمام آن را افراشته بود.

کسب چشمگیر ۱۰۰ امتیاز در لیگ برتر که تا چشم کار می کند از شرق گرفته تا غرب مدعیان تا دندان مسلح آن را احاطه کرده اند شاید برای مردی که خود فلسفه فوتبال را با نگرش نوین خود گسترانیده چندان غیر مترقبه نباشد، گواردیولا در فصل نخست قهرمانی همراه با منچستر سیتی در کل آوردگاه جزیره تنها ۱۴ امتیاز از دست داده بود و فصل گذشته تنها ۱۶ امتیاز. او متواضعانه اشاره داشت هیچ امپراطوری بدون شکست نمی ماند، اما به راستی پپ هرگز تصور نمی کرد به این زودی و با سیستم و روشی برآمده از فوتبال مبتنی بر «تحت فشار» تاکتیک بزرگ فوتبالِ «مالکانه» خود را از دست رفته بنگرد.

فصل گذشته گواردیولا و شاگردانش فوتبال روان و سمپاتیکِ شاگردان یورگن کلوپ را همانند سایه بلند و سهمگینی تا آخرین روز لیگ برتر در کنار خود حس کرده بودند، در چنین قابی گواردیولا دریافته بود اندوختن این تعداد امتیازات در طول یک فصل در کنار سرمایه های بی حد و حصر مالکان نفت خیز عربی، تضمینی برای تکرار قهرمانی های آینده نخواهد بود، گواردیولا دریافته بود باید خیلی زود بازنگری در تیم و تاکتیک خود اتخاذ کند. تیم او فصل گذشته در بازی های متعددی نشانه هایی از تنزل را در مقابل رقبا به نمایش گذاشته بود، سیتیزن ها تا هفته ۲۸ ام صدر جدول را به رقیب بندری نشین واگذار کرده بود، اما وجه متمایز کننده فصل گذشته پپ با فصل کنونی در این نکته هویدا بود که او هرگز چهره بازنده ای به خود و تیمش نگرفت، با سرو سامان بخشیدن خط دفاعی و با منسجم کردن حلقه میانی با پوشش حفره ها و در نهایت با کسب ۱۴ پیروزی متوالی از لغزش حریف در دربی مرسی ساید نهایت استفاده را برد تا دوباره او و شاگردانش بر انگلستان تکیه زنند.

پپ گواردیولا / Pep Guardiola

حدیثِ سیتی و گواردیولا؛ یک فروپاشی تدریجی

ورای دستاورد حاصل شده در فصل گذشته، به واقع چیزی که در پایان فصل قبل بیش از گذشته تداعی کننده بود نزدیکی فاصله تیم کلوپ با شاگردان گواردیولا بود، از آتش خط حمله متوازن دو تیم گرفته تا تنها یک امتیاز حدفاصل قهرمانی ستیزن ها که به خودی خود بیانگر نکات عدیده بود، این که تیم یورگن کلوپ فصل آینده سرسخت تر از گذشته در جستجوی اکسیر مسرت بخش قهرمانی خواهد بود؛ به این معنا که مردان گواردیولا برای سومین فصل متوالی می بایست خود را برای جمع کردن امتیازات فصول گذشته آماده و تجهیز کنند. احتمالا مرارت های پیش رو زمانی برای پپ به درستی روشن و مسجل گشت که شاگردان کلوپ یک ماه پس از دادن لیگ برتر خود را در قواره ی قهرمانِ لیگ قهرمانان اروپا یافتند. اما واکنش و تمهید گواردیولا در قبال به صدا درآمدن زنگ هشدارِ نزدیکی تیم کلوپ به منچستر سیتی چگونه بود و تا چه اندازه پپ در مسیر درستی گام برداشته و می توان به تصمیمات خردمندانه اش در پیش فصل تابستانی از خرید های جدید گرفته تا چینش ترکیب جدید دفاع کرد؟ فارغ از نتایج چشمگیر لیورپول در این فصل، باید به این نکته توجه کرد آیا منچستر سیتی گواردیولا توانسته بود به نزدیکی سیتی فصول گذشته گام بردارد. به واقع گواردیولا و تیمش با عملکرد مایوس کننده با اشتباهات بی شمار جلوتر از آنچه که مرد آلمانی تصورش را در ذهن خود خطور دهد، در اول ژانویه سال جدید سبب برپایی جشن لذیذ و خوش طعم قهرمانی برای شاگردان یورگن کلوپ را مهیا ساختند. تیمی که انتظار می رفت به امتیازات دو فصل گذشته خود نزدیک شود با شکست خرد کننده مقابل نوریچ قعر نشین دست ها را به نشانه ناکامی بالا گرفت.

مشکلات عدیدی که یک به یک سر باز کردند، مصدومیت غیر منتظره آیمریک لاپورته در ابتدای فصل مانند آواری بود بر سر پپ تا پاشنه آشیل این سالهای منچستر سیتی دوباره زخم باز کند تا عدم جانشینی وینسنت کمپانی پر تجربه بیش از گذشته برملا و آشکار شود، بازیکنی که فصل گذشته طی ۲۰ دیداری که روانه میدان شد ۱۹ پیروزی و تنها یک تساوی در کارنامه درخشان خود به ثبت رسانده بود. اما پپ ترجیح داد به جای سرو سامان بخشیدن مکانیزم قلب دفاعی، ژائو کانسلوی بک راست را به انگلستان بکشاند، تا در ادامه فرناندینیو پا به سن گذاشته ناچاراً به قلب دفاعی منتقل شود. بازیکنی که بیش از هر بازیکن دیگری در کنار جان استونز متزلزل تاثیر مستقیم در گل های دریافت کرده ادرسون نقش داشته است.

استخوان لای زخم؛ بی اعتنایی حریفان به فوتبال مالکانه

گواردیولا در دیدار حیثیتی برابر لیورپول که می توانست کلید و راز بازگشت دوباره سیتی به لیگ برتر باشد برای مقابله با سیستم هجومی و بی پروایانه «کلوپو» با اضافه کردن دو هافبک تدافعی -گوندوعان و رودری- و با تغییر آلایش هجومی ۴-۳-۳ به چینش محتاطانه  4-2-3-1بازیکنان خود را روانه میدان کرد. اما سیتیِ پریشان گواردیولا برغم تلاش پپ برای درهم شکستن عناصر هجومی و زهردار لیورپول در همان ۱۵ دقیقه ابتدایی دو بار شاهد فروپاشی دروازه خود بود تا در نهایت نتیجه را ۳ بر یک واگذار کند و به رده چهارم سقوط کند؛ سیتی در حالی مغلوب لیورپول شد که از مالکیت ۵۶ درصدی، دقت پاس های صحیح ۸۶ درصدی و همچنین خلق موقعیت های شوت زنی به سمت چارچوب به مراتب بهتری برخوردار بود اما این تیم لیورپول بود که پیروزمندانه با اختلاف دو گل از زمین خارج شد. در واقع با این سبک بردِ شاگردان کلوپ که امضاء درشت آن بر روی نام مرد آلمانی حک شده بود به گواردیولا نشان داد میراث فوتبالِ نتیجه گرای «مالکانه اش» در حال فروپاشی خواهد بود.

تا برای نخستین بار گواردیولا را آشفته با لحنِ بهانه جویانه بنگریم؛ اما در واقع پپ به خوبی آگاه بود در کنار پیروزی های پرشمار لیورپول، ستیزن ها چندان عملکرد مطلوب و قابل دفاعی را در این فصل ارائه نداده اند، تا قبل از پایان ماه فوریه شمار شکست های مردانش از ۵ گذر کرده -برابری با کل باخت های دو فصل اخیر سیتی- بود. شکست برابر وولورهمپتون در ماه دسامبر بیانگر آن بود که پپ نخستین بار از یک تیم میانه جدولی طی دیدار رفت-برگشت شکست را پذیرا شده، در سال هایی که درهم شکستن منچستر سیتی منسجم برای تیم های بالا نشین هم بدل به یک رویا تبدیل گشته بود، دیدیم که شاگردان نونو اسپیریتو، سیتی ده نفره را به توپ بستند.

از طرفی پپ همواره معتقد بوده تیمی که قادر باشد «کنترل بازی» و «مالکیت میدان» را به چنگ آورد می تواند بر زمین حاکم باشد، آمار تصدیق می کند منچسترسیتی گواردیولا در بسیاری از مولفه های مهم لیگ برتر در این فصل طلایه دار و پیشرو بوده اما اختلاف امتیازات طعنه آمیزانه لیورپول با سیتی می تواند بیانگر نیمه دیگر حقیقت ماجرا باشد. بیانگر این که قدرت دفاعی لیورپول بر خلاف فصل گذشته چیره گشته بر قدرت هجومی منچستر سیتی، یاد آور این که تیم های لیگ برتری راه و رسمِ مقابله با شیوهِ جانفرسای گواردیولا را به خوبی آموخته اند. روشِ به انحصار در آوردن توپ و وادار کردن حریفان به دوندگی را؛ تا ژوره مورینیو به همراه تاتنهام طی دیدار مناقشه آمیز با مالکیتِ میدان سرگیجه آور ۳۲ درصدی موفق به خواباندن دست گواردیولا شود.

پپ گواردیولا و یورگن کلوپ
فوتبال و شطرنج؛ مقوله خلق استراتژی برنده بودن

بر کسی پوشیده نیست برای گواردیولا با سابقه درخشان و آمار چشمگیر موفقیت در سه لیگ تراز اول اروپایی به عنوان یک سرمربی نوگرای در فوتبالِ هزاره جدید که انقلاب و رو نوشت جدیدی از واژه تاکتیک را پیاده سازی و معرفی کرده است، مایوس ماندن در همین میانه فصل از کسب عنوان قهرمانی یک شکست بزرگ در دوران حرفه اش تعبیر خواهد شد. اگرچه پپ با قهرمانی در راه پرپیچ خم و طاقت فرسای لیگ قهرمانان اروپا می تواند ورق ها را از نو به سمت خود برگرداند و افسونِ سندروم سال چهارم علیه خود را هم باطل سازد، اما چیزی که روشن است به واقع تکلیف پپ و لیگ برتر در همان ماه کابوس وار فوریه مشخص شده بود.

از طرفی «کیشِ» تاریخی مرد آلمانی به همراه جنگجویانش در همان میانه فصل از یک سو و همچنین رسوایی و افشای تخلفات مالی و محرومیت احتمالی سیتی از رقابت های لیگ قهرمانان اروپا و احتمال جدایی ستاره ها و سایر پیامد های ممکن از یک سوی دیگر، فصل تاریک گواردیولا را به یکی از بزرگترین چالش های ممکن در حرفه اش بدل کرده است.

پپ در مستند معروف کمپانی آمازون به نام All or Nothing: Manchester City اشاره دارد به بازی ذهن ها و تشابه مقوله فوتبال به شطرنج و همین گونه به توسعه و اهمیت «استراتژی» برنده شدن. به اینکه مهره ها باید به درستی در پوزیشن و جایگاه خود قرار گیرند، از چگونگی بازی گرفتن مهره های ارزشمند گرفته تا مهره های نازل. اشاره دارد به دستیابی و تحقق «صفر به صد». اینکه ضعیف‌ترین مهره در این قاب هم می‌تواند در نهایت به مهره‌ای ارزشمندی تبدیل‌شود. با این نگرش پپ باید نگریست در آینده او کماکان بر فوتبال تاکتیکی و پرفشار خود اصرار می ورزد یا با ابداع و تزریق «ایدولوژی» نو به کالبد و باطن شاگردانش راه و روش دیگری را برای ارائه فوتبالی زیبا و نتیجه گرا در پیش می گیرد؛ پپ برای حل این معادله دو راه در پیش روی خود می بیند، صبر و بردباری با نگرش محتاطانه و یا ماجراجویی جدید و ارائه سبکی نو و قاعده جسورانه، تا نشان دهد هرگز اندیشه هایش ایستا و راکد نبوده و حیاتش برتافته از نوعی یگانگی است.

تعویق جام ملتهای آفریقا

کنفدراسیون فوتبال آفریقا (کاف) دوره بعدی رقابت‌های جام ملت های آفریقا را که قرار بود سال آینده برگزار شود، به سال ۲۰۲۲ موکول کرد. این تصمیم در نشست سه شنبه کمیته اجرایی کاف که به طور مجازی برگزار شد، به تصویب رسید. کمیته اجرایی تحت تاثیر شرایط کنونی جهان و شیوع ویروس کرونا که بسیاری از رویدادها را لغو کرده یا به تعویق انداخته، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. با توجه به اینکه از ۶ دور مراحل انتخابی تنها دو دور از بازی‌ها انجام شده است، کاف به این نتیجه رسید که می‌توان ادامه رقابت‌های انتخابی را در ژانویه سال آینده برگزار کرد؛ بنابراین کمیته اجرایی این نهاد تصمیم گرفت تا تورنمنت نهایی را به ژانویه ۲۰۲۲ موکول کند؛ ضمن اینکه حقوق میزبانی همچنان در اختیار کامرون خواهد بود.

جی جی و کیه در خانه بانوی پیر ماندند

جی جی ۴۲ ساله و کیه‌لو ۳۵ ساله قرارداد خود با بانوی پیر را تا سال ۲۰۲۱ تمدید کردند.

بوفون - کیه‌لینی

به نقل از کیکر، جورجو کیه‌لینی، کاپیتان یووه، قرارداد خود با این تیم را تا سال ۲۰۲۱ تمدید کرد. این مدافع که از فیورنتینا به یووه پیوسته بود، در ماه اکتبر سال ۲۰۰۵ اولین حضور خود در بیانکونری را جشن گرفت و تا امروز ۵۰۸ بازی با پیراهن این تیم انجام داده  است. وی از سال ۲۰۱۲ به این سو، در تمامی فصول با تیمش قهرمان ایتالیا شده است. به این افتخارات چهار قهرمانی در جام حذفی را هم باید اضافه کرد. کیه‌لینی در این فصل اما، به دلیل مصدومیت تنها در سه بازی به عنوان یار جایگزین وارد زمین شد. اما بو فون گلر اسطوره‌ای تورینی‌ها که یک سال قبل بعد از حضور قرضی در  پاریس سن ژرمن به تورین برگشت، در این فصل هفت بار درون دروازه تیمش ایستاد. این در حالیست که تاکنون هیچ بازیکنی به اندازه بوفون برای یووه بازی نکرده است.  (۶۴۷ حضور) و از این حیث با رکورد اسطوره میلان پائولو مالدینی برابری می کند.

جی جی در سال ۲۰۰۱ از پارما به یووه آمد و در فصل ۲۰۰۶/۲۰۰۷ که بانوی پیر بالاجبار راهی دسته دوم شد، به این تیم وفادار ماند. او تاکنون ۹ قهرمانی لیگ و ۴ قهرمانی جام حذفی را بایونتووس جشن گرفته است و در کلکسیون افتخارات خود، فقط قهرمانی در اروپا را کم دارد.وی همچنین در سال ۲۰۰۶ با تیم ملی ایتالیا عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد.

شروع دو باره لیگ گدایان

هفته بیست‌ودوم مسابقات لیگ دسته اول موسوم به لیگ گدایان بعد از چند ماه تعطیلی به علت بیماری کرونا در نداری کامل از سر گرفته شد.

نتایج بازیهای برگزار شده به شرح زیر است:

مس کرمان صفر- مس رفسنجان صفر. آرمان گهر ۲- نود ارومیه صفر. قشقایی شیراز یک- سپیدرود رشت صفر. گل ریحان البرز ۲ – فجر سپاسی صفر. رایکا بابل یک- نیروی زمینی یک. هوادار صفر – استقلال خوزستان یک. آلومینیوم اراک ۷- شهرداری تبریز صفر. داماش گیلان صفر – خوشه طلایی ساوه یک. ملوان ۲ – بادران تهران صفر.

مس رفسنجان و مس کرمان با ۵۴ و ۴۷ امتیاز، در جایگاه‌های اول و دوم جدول باقی ماندند. سپیدرود هم که در افتتاحیه مجدد رقابت‌ها از هوادار شکست خورده بود، مجدداً شکست خورد  و در رده شانزدهم جدول باقی ماند.

نواک تهدید به مرگ شد!

نواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان به علت برگزاری مسابقاتی که پروتکل‌های بهداشتی ضد کرونا در آن رعایت نشده بود، تهدید به مرگ شد. پس از اینکه تست کرونای نواک جوکوویچ (مرد شماره یک تنیس جهان) و چند تنیسور دیگر که در تور آدریا حضور داشتند مثبت اعلام شد، انتقاد های زیادی از این تنیسور بابت برگزاری چنین رقا بتی به راه افتاد. پس از این اتفاق در دیوارهای شهر محل برگزاری تور آدریا پیام های تهدید آمیزی علیه نواک جوکوویچ نوشته شده که وی را تهدید به مرگ کرده اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=38530 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x