جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قطعنامه پارلمان اروپا: تحریم ترکیه، ایجاد منطقه امن در سوریه زیر نظر سازمان ملل

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواهان تحریم ترکیه و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با نظارت سازمان ملل شد
اروپا - ترکیه

همزمان با برقراری آتش‌بس در شمال سوریه و خروج تدریجی کردها از مناطق مرزی، پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواهان تحریم ترکیه و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با نظارت سازمان ملل شد.

نمایندگان پارلمان اروپا پنج‌شنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر قطعنامه‌ای را علیه حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه تصویب کردند.

به گزارش زمانه، در این قطعنامه ضمن اشاره به این‌که در حملات ترکیه شمار زیادی کشته و دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند و این حملات موجب خواهد شد که نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) دوباره فعال شوند؛ گفته شده استفاده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از موضوع پناهجویان علیه اتحادیه اروپا «غیرقابل قبول» است.

نمایندگان پارلمان اروپا عملیات نظامی ترکیه را در شمال شرقی سوریه محکوم کرده و از این کشور خواسته‌اند که تمام نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند.

آن‌ها همچنین هشدار داده‌اند که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه نقض شدید قوانین بین‌المللی است و ثبات و امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد.

نمایندگان به‌شدت برنامه‌های ترکیه برای ایجاد منطقه امن در امتداد مرز با سوریه را رد کرده و ابراز نگرانی کرده‌اند که توافق‌نامه آمریکا و ترکیه برای آتش‌بس موقت اشغال ترکیه در آن‌چه «مناطق امن» گفته می‌شود را قانونی کند.

پارلمان اروپا ضمن درخواست ایجاد مناطق امن در مرز ترکیه و سوریه توسط سازمان ملل متحد، از شورای اروپا خواسته است که مجموعه‌ای از تحریم‌های هدفمند و ممنوعیت صدور روادید برای مقامات ترکیه‌ای مسئول نقض حقوق بشر و همچنین اتخاذ تدابیر اقتصادی مناسب علیه ترکیه اقدام کند.

همچنین در این قطعنامه پیشنهاد تعلیق اولویت‌های تجاری طبق توافق‌نامه محصولات کشاورزی و – به‌عنوان آخرین اقدام  –  تعلیق اتحادیه گمرکی بین اتحادیه اروپا و ترکیه مطرح شده است.

پارلمان اروپا همبستگی خود را با کردهای منطقه اعلام کرده از «سهم مهمی که نیروهای مسلح کرد به‌ویژه زنان در نبرد با داعش نشان داده‌اند» تقدیر کرده است.

اردوغان: به مخالفان عملیات نظامی‌مان مشت آهنین نشان خواهیم داد

همزمان، رجب طیب اردوغان، پنج‌شنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر در سخنانی در آنکارا اعلام کرد که ترکیه «در میدان مبارزه بین‌المللی» قرار دارد و «از هر گوشه جهان در حال حمله به ترکیه هستند و ما نیز تمام قد در برابر آنها ایستاده‌ایم».

اردوغان به‌دلیل مواضع اتحادیه اروپا در مخالفت با حمله ترکیه به شمال سوریه با بیان این‌که آن‌ها «قصد دادن درس انسانیت به ما دارند»، این اتحادیه را تهدید کرد و گفت: «زمانی که می‌گوییم درهایمان را [به روی پناهجویان] باز می‌کنیم (اروپائیان) گُر می‌گیرند. گُر نگیرید، زمانش که برسد آن درها باز خواهند شد.»

او گفت: «مشت آهنینِ زیر دستکش مخملی را به کسانی که علیه رویکرد انسانی ما اقدام می‌کنند، نشان خواهیم داد.»

رئیس جمهوری ترکیه از همه کشورها خواست تا حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را به اندازه داعش «یک گروه تروریستی خطرناک» بشناسند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مواضع‌ پارلمان اروپا در قبال عملیات نظامی این کشور را «غیرقابل قبول» خواند.

در این بیانیه آمده است: «تصمیم امروز پارلمان اروپا که همواره از تروریست‌ها میزبانی کرده باعث حیرت ما نشده است.»

وزارت خارجه ترکیه افزوده است: «تا کنون بارها طی اظهاراتی خطاب به اذهان جامعه جهانی و مقام‌های بلندپایه اعلام کردیم که ادعاهای موجود درباره این عملیات دروغ و غیرقابل قبول بوده و توضیحات لازم نیز داده شده است. پارلمان اروپا به‌رغم تمام اظهارات ما در این زمینه طرحی غیرواقعی را تصویب و بر اتخاذ موضع غیرعاقلانه خود علیه ترکیه اصرار کرده است.»

روز پنج‌شنبه براساس توافق اخیر روسیه و ترکیه، نیروهای سوریه دموکراتیک، متشکل از کردها و عرب‌ها، مواضعی را که از سال‌ها پیش در طول مرز با ترکیه در اختیار داشتند، ترک کردند.

ارتش روسیه نیز گشت‌های خود را که از روز گذشته (چهارشنبه) در امتداد مرز آغاز کرده بود ادامه داد تا در این منطقه جای سربازان آمریکایی را پر کند.

رژیم دمشق نیز نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=9386 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x