جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهدی سلیمی – زندانی عرصه‌ مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران: در زیرصفحه‌ی "مرور" وضعیت نویسندگان و فعالان عرصه‌ی مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان که به هر شکلی از جمله زندانی شدن زیر فشار قرار گرفته‌اند، مرور می‌شود. نگاهی می‌اندازیم به وضعیت مهدی سلیمی نویسنده و مترجم زندانی
بازداشت مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم

کانون نویسندگان ایران: در زیرصفحه‌ی “مرور” وضعیت نویسندگان و فعالان عرصه‌ی مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان که به هر شکلی از جمله زندانی شدن زیر فشار قرار گرفته‌اند، مرور می‌شود. نگاهی می‌اندازیم به وضعیت مهدی سلیمی نویسنده و مترجم زندانی

مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم، ۱۷ تیر ماه سال جاری در منزل مادری‌اش در اهر بازداشت و برخی از وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه، لپ‌تاپ و دست‌نوشته‌هایش ضبط شد. این بازداشت به نیابت از شعبه‌ی ۳۳ دادسرای اوین و به اتهام‌های ” فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات اسلام، تشویق مردم به فساد و فحشا، و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” صورت گرفت. سلیمی پیش از این در حساب توییتری خود خبر از یک تماس تلفنی تهدیدآمیز نیز داده بود.
مهدی سلیمی متولد ۱۳۶۳ تبریز و ساکن اهر است و تا پیش از بازداشتش در ۱۷ تیرماه، سابقه‌ی بازداشت نداشته است.

او در کارنامه‌ی خود سردبیری نشریه‌ی زغال (با رویکرد تفکر انتقادی، سیاست زیبایی‌شناسی و اقتصاد میل) و نویسندگی در سایت مایندموتور و مجله‌ی آرت‌کال (جستارهای نقد ادبی رادیکال و هنر انقلابی) را دارد. حاصل این همکاری‌ها انتشار ترجمه‌ی مقالاتی در حوزه فلسفه انتقادی از جمله مارکسیسم و فلسفه (مرلوپونتی) و اخته کردن یا گردن‌زنی (الن سیکسو) و تالیف مقالاتی در حوزه‌ی آگاهی طبقاتی و پراکسیس اجتماعی، از جمله ادبیات سیاسی، بلاگردان مردم ستم‌دیده و قیام دی‌ماه و پس از آن: سیاست، فلسفه، فرهنگ بوده است. همچنین از او تاکنون ترجمه‌ی کتاب‌هایی چون سیاست تفکر (کلود لوفور)، امر واقع لاکانی (اسلاوی ژیژک)، ادعای آنتیگونه (جودیت باتلر، ترجمه مشترک) و همچنین کتاب خشونت نظری (مجموعه مقالات) و سوگ سیاوشان (جستار داستانی بلند) منتشر شده است.

ابلاغیه‌ی منتشر شده در صفحه‌ی اینستاگرام جلال سلیمی، برادر مهدی سلیمی، نشان می‌دهد بازداشت او در ارتباط با پرونده‌ای مشترک با اکبر جباری است. فردی که سلیمی در تماس تلفنی‌اش در روزهای بعد اظهار کرده است که او را نمی‌شناسد.

جلال سلیمی ۱۹ تیر ماه در صفحه‌ی شخصی‌اش خبر داد که مأموران به همراه مهدی به منزل او رفته‌ و دو جزوه‌ی پرینت شده را همراه خود برده‌اند.

با وجود پایان یافتن بازجویی‌ها، پرونده‌ی او که قرار بود یکشنبه‌ی گذشته (۲۹ تیر) به دادسرا تحویل شود همچنان در دست نهاد امنیتی است و وکیل سلیمی هنوز موفق نشده است روی پرونده اقدامی انجام دهد.

مهدی دوشنبه ۳۰ تیر در تماس تلفنی با خانواده‌اش از پایان بازجویی و انتقال خود به بند عمومی (بند ۴) خبر داده است. نکته‌های مطرح در این تماس حاکی از آن است که از او خواسته شده از فعالیت‌هایش اعلام برائت کند، تعهد بدهد و و نیز خانواده‌اش را از گفتگو با رسانه‌ها منع کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=41461 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x