پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمان ناخوانده‌ای که مسی و رونالدو را کنار زد؛ گربه و موش بازی فیفا با جمهوری اسلامی

نازک بین: مجله فوربس فهرست پردرآمدترین ورشکاران دنیا در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که در میان ۵ چهره برتر این سال ۳ فوق ستاره فوتبال دنیا همچنان در این فهرست دیده می‌شوند. نکته مورد توجه حضور راجر فدرر تنیس باز مطرح سوئدی در صدر ورزشکاران پردرآمد سال ۲۰۲۰ است. فدرر که سال گذشته در با ۹۳ میلیون دلار در رتبه پنجم حضور داشت با جهشی۱۲ میلیون دلاری خود را به رتبه اول رسانده است. فوق ستاره تنیس دنیا با ۱۰۶ میلیون دلار بالاتر از کریس رونالدو ، لیونل مسی و نیمار قرار گرفته و در رتبه پنجم هم لبرون جیمز فوق ستاره بسکتبال آمریکا قرار دارد.

فهرست ۱۰ ورزشکار پردرآمد سال ۲۰۱۹ میلادی را هم مشاهده میکنید که تنها اختلاف آن با سال ۲۰۲۰ جابه جایی لبرون جیمز با سائول کانلو آلوارز بوکسور است.

۱ – لیونل مسی – فوتبال: ۱۲۷ میلیون دلار

۲ – کریستیانو رونالدو – فوتبال: ۱۰۹ میلیون دلار

۳ – نیمار – فوتبال: ۱۰۵ میلیون

۴ – سائول کانلو آلوارز – بوکسور: ۹۴ میلیون دلار

۵ – راجر فدرر – تنیس: ۹۳.۴ میلیون

۶ – روسل ویلسون – راگبی: ۸۹.۵ میلیون دلار

۷ – آرون راجرز – راگبی: ۸۹.۳ میلیون

۸ – لبرون جیمز – بسکتبال: ۸۹ میلیون دلار

۹ – استیفن کری – بسکتبال: ۷۹.۸ میلیون

۱۰ – کوین دورانت – بسکتبال: ۶۵.۴ میلیون

برگزاری فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در زمین بی‌طرف

کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به شرایط ویژه‌ای که برای ادامه لیگ قهرمانان به وجود آمده، قصد دارد فینال این رقابت‌ها را در زمین بی‌طرف برگزار کند. طبق نوشته سایت الوطن قطر، کنفدراسیون فوتبال آسیا چهارشنبه هفته آینده جلسه نهایی خود را با نمایندگان کشورها جهت برگزاری ادامه مسابقات لیگ قهرمانان برگزار خواهد کرد تا نظرات نهایی آنها را هم در مورد ادامه بازی‌ها بسنجد و سرانجام راهکار نهایی خود را پس از آن اعلام کند. پیش از این عنوان شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد، دیدارهای مرحله گروهی را مانند قبل در غیاب هواداران برگزار کند و سپس بازی‌های مرحله حذفی را به صورت تک بازی انجام دهد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای آغاز مجدد مسابقات در ماه آگوست (اواخر مرداد ماه) به جمع‌بندی نهایی رسیده است اما در سناریوی جدید خود قصد دارد فینال رقابت‌ها را در زمین بی‌طرف برگزار کند.

پیش از این کمیته مسابقات آسیا پیشنهاد داده بود که مسابقات، هر گروه در یک زمین خنثی برگزار شود یا یکی از تیم‌ها میزبان تمام مسابقات گروه خود باشد اما این موضوع در ابهام قرار گرفته است. اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا نتواند مرحله گروهی را  تا پایان ماه آگوست (اواسط شهریور) تمام کند، کار کمیته مسابقات برای برنامه‌ریزی دیدارها سخت می‌شود، چرا که اتمام نسخه فعلی لیگ قهرمانان تا پایان سال ۲۰۲۰ برای کنفدراسیون فوتبال آسیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

متن پاسخ تهدیدآمیز فیفا به فدراسیون ایران

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در تازه‌ترین نامه به فدراسیون ایران بیش از ۸۰ ایراد به پیش‌نویس اساسنامه این فدراسیون وارد کرده و زمان کوتاهی را برای اصلاح آن در نظر گرفته است.این موش و گربه بازی فیفا سابقه طولانی با جمهوری اسلامی دارد و در نهایت با ترفندهای حریف که جمهوری اسلامی باشد کنار می آید. در خصوص این موش و گربه بازی مطلب زیر را به نقل خبرگزاری مهر – رضا خسروی بخوانیم:

پس از نامه‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال و تاکید کرد که تا انجام تغییرات در اساسنامه فدراسیون حق برگزاری انتخابات را ندارید، مجمع ۲۵ اسفند سال ۹۸ لغو و مقرر شد مسئولان فدراسیون در سریع‌ترین زمان ممکن پیش نویس اساسنامه اصلاح شده را برای فدراسیون بین المللی فوتبال ارسال کنند.

به دنبال این اتفاق کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال تهیه پیش نویس اساسنامه را در دستور کار قرار داد و قرار شد در چند مرحله این اصلاحات صورت گیرد و پس از طی شدن روال اداری، پیش نویس نهایی در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا قرار گیرد.

نظرخواهی از اعضای مجمع
فدراسیون فوتبال در نخستین اقدام خود از اعضای مجمع خواست نظرات و پیشنهادات‌شان را در مورد اساسنامه تا روز ۲۷ فروردین سال جاری ارسال کنند تا با در نظر گرفتن نقطه نظرات آنها، پیش نویس بدون کمترین ایرادها تنظیم و در اختیار هیات رئیسه قرار گیرد. کمیته حقوقی و تدوین مقررات پس از دریافت نقطه نظرات اعضای مجمع آن را اختیار هیات رئیسه قرار داد و سپس مجدداً در اختیار اعضای مجمع قرار گرفت تا تایید نهایی صورت گیرد و در نهایت برای فیفا ارسال شود.

نظرهای متفاوت در تدوین پیش نویس
پیش نویس اساسنامه در شرایطی مراحل اصلاح و تدوین خود را سپری می‌کرد که بین اهالی فوتبال و نهادهایی که با این رشته در ارتباط هستند اختلاف نظرهایی وجود داشت و برخی مسئولان همچنان اصرار داشتند نقش وزیر ورزش دیده شود و ارکان حقوقی فدراسیون هم توسط رئیس انتخاب شود. این دو مورد کاملاً بر خلاف نظر فیفا بود و با وجود تاکیدی که فدراسیون بین المللی داشت، همچنان این دو مورد جزو نواقص اساسنامه است.

اختلاف نظر بر سر ماهیت فدراسیون فوتبال
در شروع اصلاح اساسنامه یک اختلاف نظر بزرگ وجود دارد؛ اینکه فدراسیون فوتبال «نهاد عمومی غیردولتی» باشد یا «نهادغیردولتی». هر چند برخی معتقدند این عنوان تفاوت زیادی در اصل ماجرا ندارد و معمولاً در امور فدراسیون دخالت می‌شود.

با این حال یکی از ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته این است که استقلال فدراسیون در پیش نویس حفظ نشده و باید این موضوع به صراحت در اساسنامه قید شود که هیچ نهادی حق دخالت در امور این رشته را ندارد. درحالی که با اساسنامه فعلی وزیر ورزش به عنوان یکی از اعضای مجمع تاثیر مستقیمی در فوتبال دارد.

ارسال پیش نویس به فیفا با هزار امید
فدراسیون فوتبال پس از تدوین پیش نویس با این امید که فیفا چشم بر روی ایرادها ببندد آن را به فدراسیون بین المللی ارسال کرد. البته پیش نویس باید به کنفدراسیون آسیا ارسال می‌شد تا نظر این نهاد هم گرفته شود اما مسئولان فدراسیون ایران با این تصور که می‌توانند AFC را «دور» بزنند، پیش نویس را مستقیماً برای فیفا ارسال کردند. غافل از اینکه فیفا برای اعلام نظر نهایی از کنفدراسیون آسیا استعلام لازم را می‌گیرد.

پاسخ ناامید کننده فیفا به فدراسیون
پاسخی که فدراسیون بین المللی فوتبال برای زیر مجموعه‌اش در ایران ارسال کرد، آب سردی بر پیکر مسئولانی بود که پیش نویس را تهیه کرده و امیدوار بودند که تلاش‌هایشان مورد تایید فیفا قرار گیرد. اما نامه‌ای که روز جمعه ۲۹ می (۹ خرداد) از سوی فیفا برای فدراسیون ارسال شد، اوضاع را برای مسئولان ایران سخت‌تر کرد. در این نامه علاوه بر ابراز تعجب از برخی تغییرات که با سیاست‌های فیفا تناقض دارد، تاکید شده است اگر فدراسیون ایران همکاری لازم را در جهت اصلاح اساسنامه نداشته باشد، فیفا تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد کرد.

بالای ۸۰ ایراد ریز و درشت به پیش نویس
فدراسیون بین المللی فوتبال در نامه به فدراسیون ایران ایرادهایی زیادی را به پیش نویس وارد کرده که به پیوست نامه اصلی به آن اشاره شده است. در پیوست این نامه بالای ۸۰ ایراد به پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد و از مسئولان فوتبال ایران خواسته شده است تا روز جمعه هفته جاری (۱۶ خرداد) اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند در غیر این صورت احتمال تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی وجود دارد.

خودداری فدراسیون از قوانین انتخابات
در ابتدای نامه فیفا برای فدراسیون ایران ضمن تایید دریافت پیش نویس اساسنامه در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۰ به انتقاد از رعایت نکردن قوانین انتخابات توسط این فدراسیون اشاره شده است. این در حالی است که مسئولان فدراسیون و فیفا روز ۲۷ می ۲۰۲۰ (چهارشنبه هفته گذشته – ۷ خرداد) جلسه‌ای غیرحضوری برگزار کردند که در این جلسه بر رعایت قوانین انتخابات فدراسیون و دستورات ثابت مجمع تاکید شد اما فدراسیون این مهم را نادیده گرفته است.

تعجب فیفا از تغییر ماهیت چند بند مهم اساسنامه
در ادامه این نامه، فیفا عنوان کرده است: «اعمال تغییر در ماهیت چندین موضوع در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تعجب برانگیز است، چرا که این موضوعات پیش از این توسط مسئولان فیفا، AFC، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران آقای حیدر بهاروند و اعضای سازمان اجرایی فدراسیون فوتبال ایران مورد بحث قرار گرفته است.»

ایرادهایی که فیفا گرفته است
فیفا در نامه خود ایرادهایی به اساسنامه وارد کرده که مهمترین آن زیر سوال رفتن استقلال فدراسیون فوتبال ایران است: «ماده‌هایی که می‌توانند تبعیت فدراسیون فوتبال ایران از ماده ۱۴ و ۱۹ بند ۱ اساسنامه فیفا را تحت الشعاع قرار دهند. این دو ماده به طور خاص تصریح می‌کنند که کلیه انجمن‌های عضو باید امور خود را بطور مستقل و بدون نفوذ ناخواسته از طرف شخص ثالث اداره کنند.»

فدراسیون ایران در مسیر اشتباه؛ مبنا توافق قبلی باشد
نامه فیفا با انتقاد از مسئولان تهیه پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال به خاطر نادیده گرفتن توافق‌های قبلی که در سال ۲۰۱۹ بین نمایندگان ایران، فیفا و کنفدراسیون آسیا ادامه پیدا کرده است: «به طور کلی، FIFA و AFC به طور مشترک بر این عقیده هستند که پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۰ به فیفا ارسال شد گامی در مسیر اشتباه است. پیش نویس اساسنامه‌ای که فیفا در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ (به اسناد ضمیمه شده جهت سهولت در ارجاع مراجعه کنید) ارائه داد باید به عنوان مبنای اساسنامه جدید فدراسیون استفاده شود، زیرا این پیش نویس قبلاً نتیجه مذاکره و مصالحه بین ذینفعان ذیربط بود.»

اولتیماتوم فیفا به فدراسیون فوتبال ایران
فدراسیون جهانی فوتبال در بخش دیگری از نامه خود ضمن اولتیماتوم به ایران، از مسئولان فدراسیون خواسته است تا روز جمعه اصلاحیه نهایی را برای این نهاد ارسال کند: «ما قویاً درخواست داریم که فدراسیون ایران پیش نویس اساسنامه خود را براساس سند ضمیمه شده به این نامه، با حداقل تغییرات در ماهیت آن نهایی کند و یک نسخه از آن را حداکثر تا ۵ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۶ خرداد) به FIFA و AFC ارائه کند.»

پیش نویس با الزامات فیفا مطابقت ندارد
در یکی از مهمترین بخش‌های این نامه که تاکنون بارها از سوی فیفا عنوان شده، مجدداً بر مغایرت پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون جهانی تاکید شده است. فیفا در نامه خود پیرامون این موضوع آورده است:« لازم به یادآوری است که اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران با الزامات اجباری FIFA که در اساسنامه و مقررات آن تعریف شده، مطابقت ندارد.»

تهدید محترمانه به تعلیق فوتبال ایران
در بخش پایانی این نامه، فیفا به طور غیرمستقیم و محترمانه ایران را به تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی که پیش از این در فدراسیون ایران سابقه داشته، تهدید کرده است: «با توجه به موارد فوق الذکر، در صورت عدم رعایت این بخشنامه، موضوع برای اقدامات بیشتر به نهادهای مربوط FIFA ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را در یاری در این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و در صورت نیاز، آماده ارائه کمک‌های بیشتری هستیم.»

داور معروف فوتبال درباند موادمخدر دستگیر شد

این داور در فصل متوقف شده لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا قضاوت ۶ بازی از جمله دیدار خنت- لیورپول و منچسترسیتی-شاختار را برعهده داشت. قضاوت بازی اینتر-ختافه در لیگ اروپا نیز برعهده او بود داور ۴۰ ساله و سرشناس اهل اسلوونی که بازی های مهمی در جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا را قضاوت کرده بود، به جرم همکاری باباندهای قاچاق مواد مخدر دستگیر شد.

 به گزارش سایت های خبری، اسلاوکو وینچیچ،همراه ۲۶ مرد و ۹ زن در کلبه‌ای در حومه شهر «بیلینا»ی بوسنی در دام پلیس افتاد. هنگام دستگیری از آنها مواد مخدر و اسلحه هم کشف و ضبط شد. وینچیچ به ارتباط با تیژانا ماکسیموویچ، قاچاقچی مشهور منطقه بالکان متهم شده است.این داور در  فصل متوقف شده  لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا  قضاوت ۶ بازی از جمله دیدار خنت- لیورپول و منچسترسیتی-شاختار را برعهده داشت. قضاوت بازی اینتر-ختافه در لیگ اروپا نیز برعهده او بود که این بازی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. داور اهل اسلوونی همچنین دیدار برگشت بایرلورکوزن و پورتو در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا را هم سوت زده بود.

ادامه عملکرد خوب هرتابرلین با لابادیا؛ چهارمین باخت متوالی شالکه

از هفته بیست و نهم رقابت‌های بوندس لیگا، هرتابرلین که با حضور برونو لابادیا عملکرد رو به رشدی را تجربه می‌کند، این بار میزبان آگسبورگ بود و به پیروزی ۲ بر صفر دست یافت. گل‌های این بازی را دیلروسان در دقیقه ۲۳ و پیاتک در دقیقه ۹۰ به ثمر رساندند. هرتا با این برد ۳۸ امتیازی شد.

در دیگر دیدار برگزار شده شالکه میزبان وردربرمن بود و با یک گل مغلوب شد. تک گل برمن توسط بیتنکورت در دقیقه ۳۲ زده شد. شالکه در شرایطی متحمل شکست شد که این تیم چهارمین باخت متوالی خود را تجربه کرد.

*نتایج سایر بازی‌ها به شرح زیر است:

ولفسبورگ یک – اینتراخت فرانکفورت ۲

ماینس صفر – هوفن هایم یک

پاسخ جنجالی مجری معروف به سوال “مسی یا رونالدو؟”

گری لینکر، مجری معروف انگلیسی، در مصاحبه‌ای مقایسه جالبی بین لیونل مسی و کریستیانو رونالدو انجام داد. به گزارش “ورزش سه”، بدون هیچ شکی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بهترین بازیکنان نسل خود بوده اند و قطعاً می توان از آنها به عنوان دو تن شکوهمند ترین بازیکنان تاریخ فوتبال یاد کرد چراکه در ۱۲ سال اخیر ۱۱ جایزه توپ طلا به این دو نفر اختصاص یافته است.لیونل مسی که تمام دوران فوتبال خود را در بارسلونا سپری کرده، در سال ۲۰۱۹ ششمین توپ طلای خود را به دست آورد تا از این حیث رکورددار شود. از طرفی با وجود نزدیک شدن به سن ۳۳ سالگی هیچ افتی در عملکرد این فوق ستاره آرژانتینی مشاهده نمی شود.

از طرف دیگر کریستیانو رونالدو که حالا ۳۵ ساله شده موفقیت های شگفت انگیزی را در سه باشگاه منچستر یونایتد، رئال مادرید و حالا یوونتوس به دست آورده است. رونالدو نیز همچون مسی با وجود بالا رفتن سن بازیکن تاثیر گذار و تعیین کننده ای به حساب می آید.

 با وجود تمام مقایسه هایی که طی این مدت بین مسی و رونالدو مطرح بوده اما ستاره سابق بارسلونا و یکی از معروف ترین مجریان حال حاضر دنیا یعنی گری لینه کر معتقد است که مسی فاصله بسیار زیادی با کریس رونالدو دارد.

 لینه کر در مصاحبه‌ای پیرامون مقایسه این دو بازیکن گفت: “مردم به هر لحاظ در زندگی خود دید دوگانه دارند که بحث بین لیونل مسی و کریستیانو رونالدو نیز یکی از آن ها به حساب می‌آید. معمولاً انتخاب کردن یکی از بین دو نفر به این موضوع بستگی دارد که شما هوادار کدام یک از تیم های بارسلونا، رئال مادرید و یا یوونتوس باشید. البته فکر می‌کنم که هیچ مشکلی هم در این موضوع وجود ندارد.

 من یکی از طرفداران مهم کریستیانو رونالدو به حساب می‌آیم اما نباید در مورد اینکه چه کسی جز مسی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است خیلی بحث و صحبت کنیم. البته این نظر من است و فکر می‌کنم که هیچ رقابت تنگاتنگ و نزدیکی بین این دو نفر وجود ندارد”

 لینه کر در ادامه گفت: “به طور قطع لیونل مسی در بارسلونا در چند مقطع در کنار تیم های متشکل از بازیکنان مختلف بازی کرده اما چیز جالب درباره او این است که آمارش در همه مواقع فوق العاده و شگفت انگیز بوده است. بارها شده که او منتقدانش را دعوت به سکوت کرده است و باعث شده که آنها به اشتباه خود پی ببرند. طی فصول گذشته از قدرت بارسلونا کاسته شده اما با این وجود هیچ تغییری در درخشش مسی ایجاد نشده است.

 در فوتبال روز دنیا بسیار دشوار است که یک بازیکن با سطح مسی در یک باشگاه باقی بماند. این در حالی است که او از ۱۳ سالگی به اسپانیا سفر کرده و هنوز هم در آنجا باقی مانده است. با این حال در صورتی که او از این تیم به هر دلیلی جدا می‌شد، قطعاً بسیاری او را بی تعصب خطاب می‌کردند.”

https://akhbar-rooz.com/?p=31697 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x