پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین رویدادهای سیاسی در عراق؛ انقلاب ادامه دارد – نسان نودینیان

بحران سیاسی در عراق پابرجا خواهد ماند. هیئت حاکمه کنونی ناچارا برای دوره ای و با انتخاب مجدد عادل عبدالمهدی یا الزرافی و یا فردی از کاندیداهای ائتلاف شیعی، تا دوره ای یکساله و برگزاری انتخابات زود هنگام تن خواهد داد
بحران عراق

“عادل عبد‌المهدی…، مجلس، احزاب و ایران همه باید بروند.” این پیام  در ١ دسامبر ٢٠١٩ در میدان تحریر دقایقی بعد از استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر توسط جوانان معترض فریاد زده شد. امروز بعد از نزدیک به ۵ ماه هنوز صدای این پیام در شهرهای عراق و در میدان های تحریر شنیده میشود. هم اکنون با سپری شدن بیش از ۴ماه اعتراضات میدان های تحریر با حضور هزاران نفر از انقلابیون در عراق همچنان ادامه دارد. بحران کرونا هنوز نتوانسته سایه سنگینش را بر مبارزات متحدانه مردم در عراق و در میدان های تحریر پهن کند. تعداد فیزیکی شرکت کنندگان در میدان های تحریر کمتر شده اند، انقلابیون با رعایت توصیه های سازمان بهداشت جهانی (هر چند از امکانات کم و ابتدایی بهداشتی و شوینده برخوردار هستند) شور انقلابی  را حفظ کرده اند.  آنها با مقاومت و ایستادگی،  بحران هیئت حاکمه و مجلس قومی ــ مذهبی را عمیقتر کرده اند. همزمان با بحران کرونا در بغداد و چندین شهر دیگر در روز جهانی زن بزرگترین مارش زنان و مردان آزادی خواه که اساسا به ابتکار فعالین میدان های تحریرسازماندهی شده بود برگزار شد. پیام هشت مارس ٢٠٢٠ از عراق به جهانیان شعف انگیز بود. هزاران نفر در این روز در دفاع از برابری زن و مرد، علیه اسلام سیاسی و هیئت حاکمه قومی ــ مذهبی خواهان دخالت و تعین تکلیف بر اجرای قدرت سیاسی و پاکسازی سران مرتجع شدند. به  کثافتخانه مجلس قومی ــ مذهبی در عراق جواب محکمی دادند و اعلام کردند آنها باید بر روند و قدرت سیاسی و حاکمیت نظارت و دخالت داشته باشند. با این پیام  و حضور هزاران نفر در حرکت ٨ مارس، جبهه اعتراض در میدان های تحریر به محل اتحاد و همبستگی انقلابیون تبدیل شد. .

دوماه بعد از استعفای عادل عبدلمهدی و اوج گرقتن اعتراضات توده ای در تعداد زیادی از شهرهای مرکزی و بزرگ از جمله بغداد، نصر، بصره، نجف و کربلا ، …  و بالا گرفتن اختلافات جناح های حاکم از  شیعی، سنی و قومی ها،  بالاخره بعد از سپری شدن بیش از یک ماه، رئیس جمهور عراق، محمد توفیق علاوی  از تبار حزب الدعوه را برای نخست وزیری معرفی کرد. با معرفی این فرد اعتراضات وسعت بیشتری گرفت. تظاهر کنندگان در میدان های تحریر با شعار محمد توفیق علاوی را نمی خواهیم فریاد زدند و شعار دادند. محمد توفیق علاوی که می دانست مورد خشم و نارضایتی توده های میلیونی قرار گرفته است گفت؛ “من بعد از سه روز معرفی ام در سمت  نخست وزیر و ماموریت برای تشکیل کابینه، استعفانامه یا کناره گیری را نوشته ام”. و البته ارزیابی محمد توفیق علاوی واقع بینانه بود. او مورد شدیدترین نفرت و نارضایتی های مردم معترض قرار گرفت و در ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ از تشکیل دولت جدید ناکام و  کنارگیری کرد.  محمد توفیق علاوی تحت فشار اعتراضات کوبنده مردم عراق شکست خورد، هیئت حاکمه ناتوان از تحمیل او و جانشینی برای عادل عبدالمهدی با نتاقض و شکاف عمیق تری وارد بحران جدیدی شد.  در ایندوره اوباش اسلامی از جمله مقتدا صدر با همکاری  سپاه قدس به قصد در هم شکستن اعتراضات مردم  حملات خونینی را به مردم در نجف و بغداد سازمان دهی کردند. در نجف تعدادی از انقلابیون را به قتل رساندند. یک روز بعد از  حملات دارو دسته های اسلامی در نجف و بغداد در  ۶ فوریه جمعیت کثیری از مردم در چند شهر عراق بویژه در بغداد و بصره در اعتراض به جنایت مزدوران مقتدا صدر دست به تظاهرات زدند. و با حمل ده ها بنر و پلاکارد و با صدای رسا در مراکز شهرها وحشی گیری جریانات اسلامی را محکوم کردند. مقتدا صدر و جریانات اسلامی عقب نشستند و میدان های تحریر با حمایت گرم مردم و انقلابیون کانون های گرم و پُرشور انقلاب و قدرت سیاسی را ادامه دادند.

سناریوی تازه، بن بست تازه

این روزها هیئت حاکمه در عراق کماکان معلق است. با ناکامی محمد توفیق علاوی و کناره گیری او  برهم صالح رئیس جمهور عراق سه شنبه هفدهم مارس عدنان الزرفی رئیس فراکسیون پارلمانی النصر (فراکسیون حیدرالعبادی نخست وزیر اسبق عراق) را مامور تشکیل دولت جدید کرده است.

«عدنان عبدخضیر عباس مطر الزرفی»  سابقه سیاسی  عضویت در حزب «الدعوه اسلامی» عراق را در کارنامه سیاسی دارد.  و دارای تابعیت دوگانه عراقی – آمریکایی است.  در سال های ( ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵) استاندار نجف بوده است.

فراکسیون یا  ائتلاف الفتح که اکثریت شیعی پارلمان عراق را تشکیل میدهند با معرفی «عدنان الزرفی» مخالفت کرده واعلام کرده اند که  برهم صالح بدون هماهنگی و بی اعتنا به نظر فراکسیون های اکثریت و زیر پا گذاشتن چارچوب ها، الزرفی را مامور تشکیل دولت کرده است.  گروه های اسلامی عراق از جمله «عصائب اهل الحق» (قیس الخزعلی) که وابسته به «فراکسیون الفتح» (هادی العامری) است، با انتخاب الزرفی به عنوان نخست وزیر جدید مخالفت کرده و او را مخالف گروه های اسلامی و الحشد الشعبی معرفی کرده اند. «حسن آلی» از نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق گفت سهم کردها در دولت عدنان الزرفی نخست وزیر مکلف چهار وزارتخانه خواهد بود.

در عین حال «ائتلاف سائرون» (مقتدا صدر) بعد از ناکامی کمیته هفت نفره، اختیار تعیین و معرفی نخست وزیر جدید را به برهم صالح رییس جمهوری واگذار کرده است.

الزرفی روز هشتم مارس در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشته بود؛ «دولت عراق با چهار چالش خطرناک روبروست. الزرفی نوشته بود از مهم ترین چالش های پیشِ‌ روی دولت، اعتراضاتی است که از پنج ماه پیش آغاز شده است و تحقق خواسته‌های معترضان و برگزاری انتخابات. بحران مالی، کاهش بهای نفت و کمبود منابع غیرنفتی (درآمدهای غیرنفتی) و گسترش بیکاری از جمله مهمترین چالش‌هایی است که عدنان الزرفی پیش از مأمور شدن خود برای تصدی نخست وزیری عراق به آن اشاره کرده بود. الزرفی درباره چهارمین چالش گفته بود: چهارمین چالش پیشِ‌روی دولت جدید، شیوع ویروس کرونا و حمایت از سلامت جامعه و تأمین فضای زیستی سالم و مناسب برای جلوگیری از انتشار آن در داخل کشور (عراق) است.

معرفی عدنان الزرفی روشن است که گشایشی در وضع حکومت ایجاد نکرده و نخواهد کرد. او با تعریف بحران ها و تاکیداتش نمی تواند انقلابیون و مردم معترض را راضی کند و به خانه هایشان برگرداند و نخست وزیر شود.  الزرفی نمیتواند جناح های شیعی و سنی و احزاب قومی را حول پلاتفرم بحران هایی که تعریف کرده راضی نماید و اعتماد آنها را بخرد. بحران سیاسی در عراق اساسا به رابطه هیئت حاکمه و سیستم موجود و موزائیکی در قدرت با مردم و جامعه و اعتراضات وسیع و توده ای مربوط است. مردم علیه بیکاری و گرانی و شرایط فلاکت بار اقتصادی و معیشتی و امنیتی که به آنها تحمیل شده است بپا خاسته اند. بحران سیاسی عراق پابرجا خواد ماند تا زمانیکه انقلابیون و مردم معترض در عراق امکان دخالت و شرکت در قدرت را بیابند و با در دست گرفتن قدرت سیاسی به سیستم موزاییکی قومی و مذهبی پایان داده شود.

در تحلیل نهایی بحران سیاسی در عراق پابرجا خواهد ماند.  هیئت حاکمه کنونی ناچارا برای دوره ای و با انتخاب مجدد عادل عبدالمهدی یا الزرافی و یا فردی از کاندیداهای ائتلاف شیعی،  تا دوره ای یکساله و برگزاری انتخابات زود هنگام تن خواهد داد.  مهم این است که  حضور گسترده تر انقلابیون در میدان های تحریر و شهرهای بزرگ (بغداد، نصر، بصره، نجف و کربلا و…) و غلبه آن ها بر بحران کرونا محکم تر و سازمان یافته تر خود را برای دوره نوینی و ابراز وجود پرقدرت تر برای کسب قدرت سیاسی آماده کند.

نسان نودینیان

https://akhbar-rooz.com/?p=24371 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x