پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نفتکش ایران در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا لنگر انداخت

نخستين کشتی حاوی سوخت ايران روز دوشنبه در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا لنگر انداخت. پهلو گرفتن اين نفت کش در سواحل ونزوئلا از آن جهت در سطح جهان با اهميت تلقی شده است که نشانه ی شکسته شدن تحريم های آمريکاست. پيش از اين آمريکا تهديد کرده بود اين نفت کش ها را توقيف خواهد کرد
نفتکش ایران در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا لنگر انداخت

نخستین کشتی حاوی سوخت ایران روز دوشنبه در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا لنگر انداخت. پهلو گرفتن این نفت کش در سواحل ونزوئلا از آن جهت در سطح جهان با اهمیت تلقی شده است که نشانه ی شکسته شدن تحریم های آمریکاست. هم جمهوری اسلامی و هم ونزوئلا تحت تحریم های شدید آمریکا قرار دارند.

مرکز ردیابی تانکر ترکز (TankerTrackers) در پیامی توئیتری نوشت: نفتکش ایرانی فورچون که در اواسط ماه مارس (اسفند- فروردین) در بندر شهید رجایی با ۴۳ میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، هم اکنون در اسکله ۲ در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا واقع در غرب پایتخت کاراکاس لنگر انداخته است.

این نخستین کشتی از پنج نفتکش ایرانی است که به رغم تهدیدات و تحریم های آمریکا در سواحل شمالی ونزوئلا پهلو می گیرد و آماده تخلیه محموله سوختی خود است.  

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد نفتکش ایرانی در حال انجام عملیات پهلو گرفتن در پالایشگاه ال پالیتو با کمک دو قایق یدکش ونزوئلا اندکی پس از نیمه شب روز دوشنبه به وقت محلی می باشد.  

به دنبال تهدیدهای آمریکا برای اطمینان از اینکه کشتی ایرانی بدون هیچ گونه حادثه به سواحل ونزوئلا برسد، تانکر هنگام عبور از منطقه انحصاری اقتصادی (EEZ) توسط نیروی دریایی ونزوئلا اسکورت شد.  

دومین کشتی نیز که فارست نام دارد روز شنبه وارد دریای کارائیب شد. سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند.

پنج کشتی به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا»  و «کلاول» حامل سوخت ایران بوده و راهی ونزوئلا شده‌اند.

نفت‌کش ایرانی «فورچون» روز دوشنبه در بندر ال‌پالیتوی ونزوئلا پهلو گرفت و همزمان نفت‌کش دوم به اسم «فارست» نیز وارد آب‌‌های سرزمینی ونزوئلا شد.

پیش از این آمریکا تهدید کرده بود این نفتکش ها را در دریا توقیف خواهد کرد.

مادورو: در برابر آمریکا زانو نمی‌زنیم

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا از ورود نخستین نفتکش ایرانی به آب‌های این کشور ابراز خرسندی کرد و گفت که کشورش هرگز در برابر آمریکا «زانو نخواهد زد».

مادورو روز یکشنبه ۲۴ مه (۴ خرداد) در یک سخنرانی که از شبکه تلویزیونی دولتی وی‌تی‌وی پخش شد، گفت: «کشتی فورچون رسید. این نخستین کشتی از پنج کشتی (ایرانی) است که حامل بنزین و مواد لازم برای تولید بنزین در ونزوئلا است.»

او با اشاره به روابط خوب کشورش با ایران گفت: «ما دو ملت صلح‌جوئیم که به دنبال توسعه خودمان هستیم، دو ملت تسلیم‌ناپذیر و انقلابی که هرگز در برابر امپریالیسم آمریکا زانو نمی‌زنیم.»

آمریکا تحویل نفت از سوی ایران به ونزوئلا را در حالی که هر دو کشور تحت تحریم هستند، محکوم کرده است.

به محض اعلام خبر عزیمت پنج نفتکش ایرانی، مقام‌های عالی‌رتبه دولت آمریکا از ایفای نقش روزافزون ایران در ونزوئلا ابراز نگرانی کردند. ایران نیز در واکنش به این اظهارات، نسبت به «پیامدهای اقدام آمریکا» در صورت ممانعت از حرکت کشتی‌هایش هشدار داده بود.

کوبا: ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا محاصره جنایتکارانه آمریکا را درهم شکست 

رییس جمهوری کوبا روز دوشنبه با اشاره به ورود نفت‌کش ایرانی به سواحل ونزوئلا گفت: این اقدام محاصره “غیرقابل قبول و جنایتکارانه” تحمیل شده آمریکا بر ونزوئلا را شکست. 

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، “میگل دیاز کانل” رییس جمهوری کوبا در پیامی توئیتری بر ورود نخستین نفتکش از پنج تانکر ایرانی به ونزوئلا که به دلیل محاصره اجباری تحمیل شده توسط آمریکا با کمبود بنزین روبرو شده است، پرداخت. 

رئیس دولت کوبا در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدام محاصره “غیرقابل قبول و جنایتکارانه” که توسط ایالات متحده به ونزوئلا تحمیل شده است را شکست. 

https://akhbar-rooz.com/?p=31111 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
3 سال قبل

سوال این است که چرا آمریکا ناوگان فرستاده است ،در صورتیکه همه می دانند عملیاتی صورت نخواهد گرفت!؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x