جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشست دفتر سیاسی حزب حکمتیست برگزار شد

روزهای ۲۴ و ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ برابر با ١۴ و ١۵ مارس ٢٠٢٠ جلسه دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست با حضور اعضای دفتر سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب برگزار شد. جلسات دفتر سیاسی حزب معمولا بصورت حضوری برگزار میشود اما این جلسه، که دو هفته زودتر از موعد دو ماهه برگزار شد، بدلیل مخاطرات ناشی از تسری ویروس کرونا و محدودیت سفرها، بصورت نتی برگزار شد. در فاصله شش هفته گذشته همینطور بنا به نیاز همفکری و جوابگوئی به سوالات پیش رو، دو جلسه دیگر دفتر سیاسی برگزار شده بود. 

دستور جلسه دفتر سیاسی عبارت بود از: ١- گزارش و ارزیابی از سیاست و فعالیتهای حزب ٢- حزب حکمتیست، تاکتیک و ابتکارات ٣- موانع پیشروی کمونیسم کارگری ۴- خلا رهبری در پروسه جاری سرنگونی، پاسخ راهگشا چیست؟ ۵- در باره بحران کرونا و پیامدها ۶- قرار و قطعنامه‌ها ٧- انتخابات بود.

در بحث گزارش و ارزیابی از فعالیت شش هفته گذشته، سیاوش دانشور و ناصر مرادی رئیس دفتر سیاسی و دبیر اجرائی حزب، به رئوس سیاستها و اقدامات حزب در قلمروهای مختلف از جمله در باره تاکتیک و سیاست حزب در قبال مضحکه انتخابات و شکست مفتضحانه رژیم، پراتیک شدن وسیع سیاست حزب در این قلمرو و کمبودهای آن، تغییر جدی‌تر تناسب قوا و رابطه جامعه و حکومت اسلامی، مسئله فاجعه کرونا و تمایز سیاست مسئولانه حزب در قبال یک فاجعه انسانی، سیاست جمهوری اسلامی در این بحران و محدودیتهای آن، برخورد جامعه از پائین برای دخالت و همیاری و کاهش لطمات، فعالیت ارگانها و کمیته های حزب، کمپین مالی، فعالیت مشترک با جریانات چپ در بحث گزارش اشاره کردند. جلسه چند ساعت حول سیاستهای ایندوره و نقاط قوت و ضعف آن بحث و اظهار نظر کرد، از سیاستهای حزب ارزیابی مثبتی داشت، آنها را دقیق و منطبق با نبض جامعه و وضعیت سیاسی دانست، در عین حال به کمبودهای مهمی در پراتیک ایندوره و تلاش برای رفع آن تاکید داشت.

مبحث “حزب حکمتیست، تاکتیک و ابتکارات” را رحمان حسین زاده ارائه کرد. این بحث ضمن اشاره به رابطه عمیق استراتژی و تاکتیک در نگرش کمونیستی کارگری، اهمیت تاکتیک در قلمروهای مختلف برای جاری کردن سیاست کمونیستی و رشد و حضور سیاسی حزب، رجوع به تجارب و سنت مبارزاتی جنبش ما در این زمینه، تاکید داشت که حزب حکمتیست در اصولیت سیاسی، نگرش ماکزیمالیستی و کمونیستی کم ندارد اما در قلمرو اتخاذ تاکتیک و انعطاف پذیری و برخورد زنده به مسائل بویژه در دوره انقلابی، کمبودهای جدی دارد و لازمست آنها را رفع و آمادگی بیشتری کسب کند. در این مبحث جلسه فعالانه دخالت کرد و بر نکات و جنبه های مختلفی در این چهارچوب تاکید گذاشت. این بحثی برای ایجاد هم جهتی و آمادگی بیشتر رهبری حزب در روند اوضاع سیاسی ملتهب و متحول کنونی بود.  

مبحث “موانع پیشروی کمونیسم کارگری” را آذر ماجدی به جلسه دفتر سیاسی ارائه کرد. در این بحث بر موقعیت مشخص سیاسی کنونی، برآمد و پیشروی جنبش رادیکال کارگری و ضرباتی که تحزب کمونیستی کارگری متحمل شده است، اقدامات و جهتگیریهائی که پیشروی کمونیسم کارگری و حزب حکمتیست بعنوان نماینده این کمونیسم معین را تسهیل کند، چگونگی چفت شدن حزب با تحرک بخش رادیکال طبقه کارگر و جنبشهای اجتماعی و همینطور سیاستهائی که میتواند به ضرر این روند باشد تمرکز داشت. در این بحث رفقای دفتر سیاسی فعالانه دخالت کردند، بر اهمیت تمرکز بر محورهای اصلی این موضوع، ضرورت بحث بیشتر و درعین حال تاکیدات مختلفی مطرح شد. این مبحث برای تامین هم جهتی بیشتر سیاستهای استراتژیک حزب بود.

مبحث “خلا رهبری در پروسه جاری سرنگونی رژیم اسلامی، پاسخ راهگشا چیست؟” را فاتح شیخ به جلسه دفتر سیاسی ارائه کرد. تاکید بحث بر نقطه عطف جدیدی در سیاست ایران بود که فاکتور اصلی آن خیزش آبانماه ٩٨ برسر معیشت بعد از برآمد جنبش رادیکال کارگری سال ٩٧ بود. همچنین همزمانی کنگره نهم حزب با خیزش آبان یک تخته پرش و شانس برای بدل شدن کمونیسم به پرچمدار جنبش سرنگونی فراهم کرد. در این دوره جنبش رادیکال کارگری برخلاف دوره های سابق رشد کرده اما تحزب کمونیستی لطمه خورده و نیازمند جبران است. دو محور اساسی پاسخگوئی اردوی پرولتری جامعه به معضل خلا رهبری اولاً تلاش برای تامین اتحاد سراسری جنبش رادیکال کارگری و ثانیاً تقویت بنیه حزب کمونیستی کارگری است. حزب کمونیستی میتواند کاتالیزور پیشروی شبکه های فعالان کارگری به سوی اتحاد سراسری شود. این بحث تاکید داشت که تحزب کمونیستی کارگری باید با دخالت بیشتر و گسترده تر در جنبش رادیکال کارگری سد قدرتمندی ایجاد کند و مانع گردد که راه حلها و آلترناتیوهای راست در دوره ای که دست به دست شدن قدرت سیاسی مسئله مطرح جامعه است دست بالا پیدا کنند. در این بحث مساله رهبری عمدتا بر سر پیشبرد عرصه های نبرد طبقاتی در پروسه سرنگونی رژیم اسلامی، انقلاب بیوقفه در مسیر پیروزی انقلاب سوسیالیستی مطرح بود که الزاما باید به حلقه های پراتیک برسر نقشه برای سرنگونی و بعد از آن ترجمه شود. جلسه دفتر سیاسی با دخالت فعال در این بحث و جوانب سیاسی و عملی، بر چشم اندازهای آتی و سوالهای اصلی که سیاست سراسری حول آن قطبی میشوند تاکید داشت.  

یک مبحث دیگر که جلسه دفتر سیاسی به آن پرداخت بحران کرونا، پیامدهای آن، عملکرد سرمایه داری و اقدامات ضروری حزب در این زمینه بود. رفقا بر مسائل و جوانب مختلفی تاکید کردند و ضمن تائید جهت انسانی و مسئولانه تاکنونی سیاست حزب به نکاتی مشخص اشاره کردند که باید توسط کمیته های حزبی جاری شوند.

در دستور قرارها و قطعنامه ها، قراری در باره “ایجاد ارگانهای انقلابی در محلات” توسط سیاوش دانشور ارائه شد. جلسه قرار را بررسی کرد و تصمیم گیری نهائی در مورد آن را به جلسه بعدی دفتر سیاسی موکول کرد.

در مبحث انتخابات سیاوش دانشور با اکثریت آرأ به ریاست دفتر سیاسی انتخاب شد. همینطور جلسه دفتر سیاسی رحمان حسین زاده، پروین کابلی، صالح سرداری، آذر ماجدی و ناصر مرادی را بعنوان اعضای هیئت اجرائی دفتر سیاسی انتخاب کرد. جلسه هیئت اجرائی دفتر سیاسی در اولین نشست خود ناصر مرادی را باتفاق آرأ به دبیری هیئت اجرائی انتخاب کرد.

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

٢٧ اسفند ۱۳۹۸- ١٧ مارس ٢٠٢٠

https://akhbar-rooz.com/?p=23221 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x