چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقض حکم اعدام هوشمند علیپور، زندانی سیاسی در دیوان عالی کشور

حکم اعدام هوشمند علیپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت محاکمه مجدد به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شد

حکم اعدام هوشمند علیپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت محاکمه مجدد به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شد. جلسه دادگاه آقای علیپور در تاریخ ۳۰ شهریورماه امسال در این شعبه دادگاه برگزار خواهد شد. هوشمند علیپور دیماه سال گذشته توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۹۷ عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت این شهروندان و پخش اعترافات آن‌ها علیه خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت “در روز ۱۲ مرداد، هوشمند علیپور و محمد استادقادر در نزدیکی شهر سقز در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در آن شهر بازداشت شدند. محمد استادقادر در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد اما از مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است. هر دو مرد به محلی نامعلوم انتقال داده شده و از دسترسی به خانواده و وکیل محروم شدند. با توجه به ماهیت ادعای وزارت اطلاعات و اعترافات تلویزیونی پخش شده، این اتهامات ممکن است مجازات اعدام را به همراه داشته باشد”.

یک منبع مطلع از شرایط آقای علیپور در این خصوص به هرانا گفت: “وکیل هوشمند علیپور امروز سه‌شنبه ۲۵ شهریور به خانواده ایشان گفت که حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شده است. به آنها گفته شده جلسه دادگاه در تاریخ ۳۰ شهریورماه در این شعبه برگزار خواهد شد”.

هوشمند علیپور در تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۷، به همراه محمد استادقادر توسط نیروهای امنیتی به اتهام عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام بازداشت شد. چهار روز پس از بازداشت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش برنامه‌ای کرد که در آن این هوشمند علیپور و محمد استادقادر که همراه وی بازداشت شده بود، به نقش خود در حمله به پایگاه امنیتی واقع در سقز اعتراف می کردند.

آقای علیپور در تاریخ ۲۳ شهریور ۹۷ در شعبه‌ ۲ بازپرسی دادسرای سنندج به اتهام بغی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. هوشمند علیپور در تاریخ ۲۸ آبان ۹۷، پس از حدود ۱۱۰ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان سقز منتقل شد. وی در طول ایام بازداشت تنها یکبار موفق به ملاقات با خانواده خود شد. آقای علیپور نهایتا دی‌ماه سال ۹۷ جهت حضور در دادگاه، از زندان سقز به زندان سنندج منتقل شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات هوشمند علیپور و محمد استادقادر در تاریخ ۹ آبان ۹۸ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج با حضور وکیل آنان برگزار شد.  همزمان سازمان عفو بین الملل ضمن ابراز نگرانی از شیوه رسیدگی به پرونده این دو شهروند از مقامات ایران خواست که در ارتباط با برگزاری دادگاه هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر مطابق با استانداردهای بین المللی دادرسی عادلانه و بدون توسل به مجازات اعدام، اطمینان حاصل کند.

هوشمند علیپور نهایتا دیماه سال ۹۸ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج از بابت اتهام بغی به اعدام محکوم شد.

هوشمند علیپور شهروند اهل سردشت است. وی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی در سال ۱۳۸۸ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در سازمان‌های مخل امنیت به ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=46747 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x