جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نوروز زایشگاه بهروزی و آزادی است! – خسرو باقرپور

 

نوروز جانفزای ما باز هم از راه رسیده است. پیروز و جانفزاتر بادا. اما؛ گویا این نوروز تازه آمده؛ آن شادمانی و شور را آنچنان که بایاست در جان های ایرانیان نیافکنده است.

سالی که گذشت به راستی برای ما ایرانیان، سالی پر دلهره و پر اندوه بود. ملتی که از جور و ستم این حاکمیت از گوربرآمده یک دم از نبرد برای بهروزی و آزادی نایستاده است، در سالی که گذشت دلاوری های فراوان کرد و جان های بسیار عزیزی را در این راه فدا نمود. و بزرگ انسان های دلاوری را از کف داد. اکنون نیز بسیاری از رشید ترین فرزندان این مردم، به “جرم” خیزش برای برابری و آزادی در زندان های این حکومت نوروز ستیز با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

شاید به جرئت بتوان گفت سال گذشته میهن ما شاهد قهرمانانه ترین نبردهایی بوده است که مردمش برای تحقق آزادی و برابری به آن دست زده اند. تردیدی نیست در سال پیش رو نیز؛ این مبارزه با درایت، امید و شور بیشتر از جانبِ جوانان و جنبش های اجتماعی ی پویا، پایایی و استمرار خواهد داشت و دشمنان ایران و اجنه های نوروز ستیز قادر به مهار و غلبه بر آن نخواهند بود.

نوروز امسال، میهن ما با عفریت مهیب دیگری نیز؛ پنچه در پنچه افکنده است. “کرونا” عفریتی هم سرشت با همین حاکمیت بهیمی است که بی خردی و بی فرهنگی ی حاکمان ایران سوز، آتش سوزانش را برای سوختنِ جان های مردم ما شعله ور تر کرده است.  اما تردیدی نیست که این هم سرشتی، به هم سرنوشتی ی ناگزیری راه خواهد برد و آن همانا، نابودی ی این دو ویروس افتاده بر تن و جان مردم ایران و میهن ارجمند ماست.

نوروز اما؛ زایشگاه امید است. شادی‌ی فرا رسیدن نوروز امسال هرچند با اندوه ژرفِ آرزوهای هنوز تحقق نایافته ی ایرانیان عجین شده است، اما؛  امید در معنایی ژرف با نوروز پیوندی نا گسستنی دارد. چه جانفزا است درخشش این امید در چهره ی نوروز، و چه جانانه تاب آورده است همه‌ی موانع، اهریمنی‌ها و نوروز ستیزی‌ها را. چه والا بوده است، و والا هست این همه عشق و شوری که نسبت به ماندگاری‌ی نوروز، این روح ایران، جان همیشه جوان میهن، در دریای مواج دل ایرانیان در همیشه‌ی تاریخ موج زده است.

نوروز برای ایرانیان و همه ی مردمانی که نوروز را گرامی می دارند، در پهنه ی زیستبومِ فرهنگی ی آنان و در گستره‌ی تاریخ، ارجمند و عزیز بوده است، به این سبب که جوهر اشتراکات معنویشان، آرزوهای نیکویِ آنان و مدار تقویمی در زندگیشان است. نوروز امید می زاید و می پرورد. بر مردم ما و بر همه ی اهل جهان خوش و خرم باد!

نوروز ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=23245 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x