پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هفتمین روز حمله ترکیه؛ ۲۷۵ هزار نفر آواره شده‌اند

با گذشت هفت روز از حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه، مسئولان تشکیلات نیمه خودمختار کُرد سوریه اعلام کردند تاکنون ۲۷۵ هزار نفر بر اثر این حمله آواره شده‌اند
هفتمین روز حمله ترکیه؛ کردها می‌گویند ۲۷۵ هزار نفر آواره شده‌اند

با گذشت هفت روز از حمله نظامی ترکیه به گروه‌های کُرد در شمال شرق سوریه، مسئولان تشکیلات نیمه خودمختار کُرد سوریه روز سه‌شنبه ۱۵ اکتبر (بیست و سه مهر) اعلام کردند ۲۷۵ هزار نفر به دنبال این تهاجم نظامی آواره شده‌اند. طبق بیانیه این مسئولان در میان آوارگان ۷۰ هزار نفر کودک هستند.

سازمان ملل از ترکیه خواست تا درباره اعدام‌ها تحقیق کند

به گزارش یورو نیوز، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد «آنکارا ممکن است مسئول اعدام‌های چند تن از نیروهای کُرد و یک سیاست‌مدار توسط شورشیان هم‌پیمان ترکیه در نظر گرفته شود.»

روپرت کولویل، سخن‌گوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت که تصاویر ویدیویی از این اعدام‌ها را گردآوری می‌کنند و به نظر می‌رسد که کشتن این افراد توسط پیکارجویان احرار الشرقیه انجام شده است.

کولویل افزود: «تا زمانی‌که ترکیه بر روی این گروه‌ها کنترل دارد، آنکارا می‌تواند به عنوان کشور مسئول اعمال آنان شناخته شود. ما از ترکیه می‌خواهیم فورا تحقیقاتی بی‌طرفانه، شفاف و مستقل را آغاز کنند.»

هشدار ماکرون درباره ظهور مجدد داعش

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه شامگاه دوشنبه ۱۴ اکتبر (بیست و دوم مهر) در جریان یک مکالمه تلفنی با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بر لزوم جلوگیری از شکل‌گیری دوباره داعش تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز کاخ الیزه در بیانیه‌ای درباره این گفتگوی تلفنی اعلام کرد که آمریکا و فرانسه که «نگرانی‌های مشترکی دارند» توافق کردند در طول حملات ترکیه به شمال سوریه با «یکدیگر هماهنگ باشند.»

ماکرون بر لزوم پایان دادن به این حملات تاکید کرد.

گفتگوی تلفنی با روسای جمهوری ترکیه و عراق

رییس جمهوری فرانسه همچنین شامگاه دوشنبه با همتایان ترکیه ای و عراقی خود تلفنی گفتگو کرد.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای درباره گفتگوی ماکرون با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد: «این گفتگو بر اختلاف نظر عمیق بین دو کشور درباره پیامد‌های حمله ترکیه در شمال‌شرقی سوریه صحه گذاشت.»

از سوی دیگر بر اساس بیانیه‌ دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در این گفتگو به ماکرون «توضیحاتی» را درباره «اهداف عملیات» ارائه کرد و «توجه او را نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی “یگان های مدافع خلق” و “داعش” علیه امنیت و تمامیت‌ارضی ترکیه جلب کرد.»

بر اساس بیانیه الیزه، ماکرون با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق درباره «خطرات اوضاع کنونی بر روی وضعیت امنیتی و بشردوستانه» و «در پیش گرفتن اقدامات لازم در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش» گفتگو کرد.

بیش از سیصد هزار نفر قربانی بحران سوریه از سال ۲۰۱۱

تهاجم نظامی ترکیه که از نهم ماه اکتبر آغاز شد، فصل جدیدی از بحران سوریه است که به نقل از خبرگزاری فرانسه از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۳۷۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

بسیاری از کشورها از این بیم‌ دارند که اعضای گروه داعش که در بند نیروهای کرد بودند، از وضعیت بی‌ثبات و هرج و مرج کنونی استفاده کنند و دوباره تشکیلاتی را شکل دهند.

انتقاد از لحن موضع‌گیری دبیر کل ناتو در برابر ترکیه

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه در برابر انتقادات برخی از اعضای مجمع پارلمانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از موضع‌گیری خود درباره تهاجم نظامی ترکیه دفاع کرد.

استولتنبرگ پیش از این در یک نشست خبری در استانبول با حضور مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود که انتظار دارد آنکارا در جریان عملیاتش در سوریه با خویشتن‌داری عمل کند و ناتو باید یک راه حل پایدار برای زندانیان داعش در سوریه پیدا کند.

دبیر کل ناتو که روز دوشنبه در یک جلسه عمومی مجمع پارلمانی این نهاد در لندن سخنرانی می‌کرد گفت که در ملاقات روز جمعه با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در استانبول درباره تهاجم این کشور به سوریه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که این عملیات ممکن است هر چه بیشتر منطقه را بی‌ثبات کند.

بعد از اظهارات استولتنبرگ، برخی از اعضای مجمع پارلمانی از لحن نرم موضع‌گیری دبیرکل ناتو در برابر ترکیه انتقاد کردند. کریستین کامبون، یکی از اعضای سنای فرانسه گفت: «ما از لحن بیانیه‌ شما در استانبول متعجب شدیم. آیا آن را با هماهنگی متحد آمریکایی‌مان اعلام کردید؟»

سخنان این عضو سنای فرانسه با تشویق حضار همراه شد.

کامبون در ادامه خواستار تشکیل شورای آتلانتیک شمالی، بالاترین مرجع تصمیم گیری در پیمان ناتو شد و گفت: «این شورا باید محکم و روشن در دفاع از ارزش‌های دموکراسی و صلح که ویژگی ناتو است، موضع‌گیری کند.»

استولتنبرگ، در پاسخ به اظهارات این سناتور فرانسوی گفت: «تنها زمانی می‌توان فهمید که آنجا چه می‌گذرد که نقش مهمی را که ترکیه ایفا کرده است درک کنید.»

دبیر کل ناتو افزود: «ترکیه یکی از اعضای مهم ناتو است و آن را به روش‌های مختلف ثابت کرده است. یکی از موارد مبارزه با داعش است. ما به عنوان اعضای ناتو از ساختارهای ترکیه و پایگاه‌های نظامی‌اش در عملیات‌هایی علیه داعش استفاده کرده‌ایم و به همین علت است که نگران تضعیف اتحاد لازم در جنگ با داعش هستم.»

چین از ترکیه خواست تا به عملیات نظامی در سوریه پایان دهد

وزارت خارجه چین اعلام کرد از ترکیه می‌خواهد تا به عملیات نظامی‌اش در سوریه خاتمه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه روز سه‌شنبه ۱۵ اکتبر (بیست و سه مهر) اعلام کرد که چین از ترکیه می‌خواهد تا به عملیات نظامی در سوریه پایان دهد و «به مسیر درست بازگردد.»

اردوغان: ترکیه جلوی خروج داعشی ها از سوریه را می‌گیرد

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه در یادداشتی که در روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد تاکید کرد که کشورش جلوی خروج پیکارجویان داعش را از شمال شرقی سوریه خواهد گرفت.

اردوغان نوشت: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که هیچ‌ یک از اعضای داعش از شمال شرقی سوریه خارج نشود.»

رییس جمهوری ترکیه در این یادداشت درباره اعضای خانواده نیروهای داعش که در اردوگاه‌هایی در شمال شرق سوریه ساکن بودند، نوشت: «آماده هستیم برای توان بخشی به زنان و کودکان پیکاجویان داعش با سازمان‌های بین‌المللی و کشورهایی که آنان تابع آن هستند، همکاری کنیم.»

اردوغان با اشاره به پذیرش سه میلیون و ششصد هزار پناهنده سوری و «اختصاص ۴۰ میلیارد دلار برای آموزش، خدمات بهداشتی و مسکن به این پناهندگان» از عدم همیاری جامعه بین‌المللی انتقاد کرد: «دولت من بارها هشدار داده است که بدون کمک بین‌المللی نمی‌تواند جلوی سرازیر شدن پناهجویان به غرب را بگیرد. اما گوش شنوایی نبود و ترکیه به این نتیجه رسید که جامعه بین‌المللی اقدامی نخواهد کرد. بنابراین ما برنامه‌ای را برای شمال سوریه تبیین کردیم.»

«اعزام نیروهای ارتش سوریه به منبج»

تلویزیون دولتی سوریه روز سه‌شنبه اعلام کرد که ارتش این کشور وارد شهر منبج در شمال سوریه شده است. این خبر با تصاویری که به گفته گوینده «استقبال مردم از ورود نیروهای نظامی دولت» بود، پخش شد.

مقامات کُرد: توقف کامل کمک‌های بین‌المللی در شمال شرق سوریه

مقامات کُرد روز سه‌شنبه از «توقف کامل» کمک‌های انسان‌دوستان در مناطق تحت کنترل‌شان در شمال شرق سوریه خبر دادند.

مسئولان تشکیلات نیمه خودمختار کرد سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «وضعیت آواره شدگان در مناطقی که هدف تهاجم قرار گرفته است با قطع کامل کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی و خروج کارکنان این سازمان‌ها رو به وخامت گذاشت است.»

اردوغان: عملیات نظامی تا رسیدن با اهداف ادامه خواهد یافت

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که حمله این کشور در شمال شرقی سوریه تا رسیدن با اهداف مورد نظر ادامه خواهد یافت.

اردوغان در سخنرانی خود به مناسبت نشت شورای کشورهای ترک زبان در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: «ما به مبارزات خود تا رسیدن به اهداف مورد نظرمان ادامه خواهیم داد.»

https://akhbar-rooz.com/?p=8043 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x