پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وزیر امور مهاجران افغانستان خواستار توافقنامه کارگری با ایران شد

وزیر امور مهاجران افغانستان روز دوشنبه با اشاره به حوادث مرز ذوالفقار ایران گفت مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند از بروز حوادث مشابه جلوگیری کند، امضای تفاهم‌نامه کارگری میان ایران و افغانستان است
مهاجرین افغان
مهاجرین افغان

وزیر امور مهاجران افغانستان روز دوشنبه با اشاره به حوادث مرز ذوالفقار ایران گفت مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند از بروز حوادث مشابه جلوگیری کند، امضای تفاهم‌نامه کارگری میان ایران و افغانستان است.

“سید حسین عالمی بلخی” وزیر امور مهاجرین افغانستان امروز در گفت وگو با تلویزیون صدای آشنا، بدون اشاره به ابعاد حادثه مرزی و یا مقصر خواندن یکی از طرفین، گفت بزرگترین مسئله در موضوع مهاجرین افغانی که به ایران سفر می‌کنند این است که قاچاقچیان انسان بزرگترین عامل حوادث انسانی در مناطق مرزی هستند و لذا برای حل این بحران و موارد مشابه باید منتظر ماند که کابل و تهران یک تفاهم‌نامه کارگری برای نیروهای انسانی افغان جویای کار در ایران امضا کنند.

وی خلاء امنیت مرزی به ویژه از سوی نیروهای افغانستان را یکی دیگر از عوامل بروز مشکلاتی شبیه آنچه در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داده است عنوان کرد و گفت که این خلاء امنیت، بهترین دستاویز برای قاچاقچیانی است که به راحتی بتوانند مهاجران جویای کار را هدف برنامه‌های سودجویانه و غیرانسانی خود قرار دهند و موجب مشکلاتی شبیه آنچه که اخیرا اتفاق افتاده شوند.

عالمی بلخی همچنین خواستار تشکیل یک کمیسیون در وزارت دادگستری افغانستان برای مبارزه با پدیده نا میمون قاچاق انسان در مناطق مرزی شد و در عین حال درخواست کرد مشکلات صدور روادید برای اتباع افغان در مناطق مرزی با ایران حل و فصل شود.

وی با اشاره به گفت وگو با برخی بازماندگان حادثه مرزی ایران گفت اطلاعاتی که آن‌ها از این حادثه دادند و مورد توجه کمیسیون حقیقت یاب افغانستان قرار گرفت، هنوز نمی‌تواند برای نتیجه گیری نهایی در باره این حادثه ملاک باشد. به همین دلیل یک هیات مشترک ایران و افغانستان برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است و تا زمانی که نتیجه تحقیقات این کمیسیون مشترک معلوم نشود نباید در باره این موضوع نتیجه‌گیری قطعی کرد.

رسانه های افغانستان طی هفته جاری گزارش کردند مرزبانان ایران مهاجران غیرقانونی افغان را حین عبور از مرز مشترک افغانستان و ایران شکنجه کرده و در رودخانه هریرود انداخته‌اند.

هفته پیش شماری از شهروندان افغانستان که به شکل قاچاق از نقطه مرزی ذوالفقار در ولایت هرات به کشور ایران سفر کرده بودند، گفتند مرزبانان ایرانی علاوه بر شلیک گلوله به سوی آن‌ها، ایشان را مجبور کردند خود را به رودخانه هریرود پرتاب کنند.

به گفته‌ آنان، از مجموع ۵۷ نفر، بیش از ۲۰ نفر در آب غرق و یا ناپدید شده‌اند اما رییس کمیته حقیقت یاب دفتر ریاست جمهوری افغانستان دیروز در یک کنفرانس خبری تعداد واقعی را ۴۶ نفر اعلام کرد.

به‌دنبال این موضوع، دولت افغانستان اعلام کرد که این مورد را به‌صورت جدی بررسی می‌کند. محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان روز جمعه در حکمی یک هیأت ۱۰ نفره را مامور بررسی احتمال شکنجه و غرق‌کردن مسافران افغان در مرز با ایران کرد.

وی به این هیأت ماموریت داد تا با همکاری حکومت محلی هرات در باره شایعات پیرامون این موضوع به‌صورت همه‌جانبه و دقیق بررسی کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران ادعای شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانان ایرانی را تکذیب می‌کند و وزیران خارجه ایران و افغانستان در یک گفت وگوی تلفنی بر حل و فصل منطقی این موضوع از طریق تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مشترک دو کشور تاکید کردند.

اداره مرزبانی ایران پیشتر گفته بود که با بررسی ویدیوهای منتشرشده، به این نتیجه رسیده است که این رویداد در مرز مشترک افغانستان و ایران صورت نگرفته است!

https://akhbar-rooz.com/?p=29928 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x