سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

کرونا در زندان ها؛ «حتی با هزینه شخصی هم نمی‌توانیم مواد ضدعفونی کننده بخریم»

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۹: زندانیان در بسیاری از زندان‌ها به مواد ضدعفونی کننده و ماسک دسترسی کافی ندارند. تراکم بالا، سوء تغذیه، وجود بیماران و سالخوردگان که جزو افراد آسیب‌پذیر در مقابل کرونا به حساب می‌آیند، وضعیت را وخیم‌تر کرده است. با این‌حال، مسئولان همچنان راه پنهان‌کاری و دروغ را درپیش گرفته‌اند. سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر از سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی می‌خواهد تا به وضعیت زندان‌های ایران در دوره همه‌گیری کرونا توجه کرده و برای حفظ جان زندانیان در ایران اقدام کند.

بنا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، وضعیت زندان‌ها مختلف ایران، فاجعه بار است. در اکثر زندان‌ها مواد ضدعفونی کننده حتی با هزینه شخصی، در اختیار زندانیان قرار نمی‌گیرد. 

پیشتر مسئولان سازمان زندان‌ها ادعا کرده بودند که «مواد ضدعفونی‌کننده در زندان‌ها رایگان است، زندانیان مرتب تب‌سنجی می‌شوند، اتاق‌های “ملاقات شرعی” به اتاق‌های قرنطینه تبدیل شده و مبتلایان به کرونا در زندان به بیمارستان‌های آموزشی فرستاده می شوند».

یکی از زندانیان رجایی شهر کرج، در این باره به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «هیچ مواد ضدعفونی کننده رایگانی دراختیار زندانیان قرار نمی‌گیرد؛ جز همان جیره‌ی چند لیتر وایتکس ماهانه برای شستشوی توالت و حمام سالن‌ها. ماسک هم باید از فروشگاه بخریم، اگر تمام نکرده باشد. اینجا چندین نفر از پاسدار بندها [نگهبانان] کرونا گرفته‌اند ولی هنوز وضعیت آمار مانند قبل است. ملاقات حضوری‌ها و ملاقات شرعی را قطع کرده‌اند ولی پاسدار بند می‌آید داخل بندها تا آمار بگیرد و از همین راه بیماری منتقل می‌شود. چند کانکس در محوطه زندان گذاشته‌اند و زندانیان مشکوک به کرونا را آنجا قرنطینه یا بستری می‌کنند. در سالن‌ها را بسته‌اند و تردد به شدت محدود شده است. در سالن ۳ بند ۱ چندین زندانی به کرونا مبتلا شده‌اند و کل سالن را قرنطینه کرده‌اند».

همچنین یک زندانی دیگر از زندان تهران بزرگ (فشافویه) در این خصوص گفت: «در موج دوم کرونا، شش زندانی در زندان فشافویه جان خود را از دست دادند. طی روزهای اخیر هم تست کرونای ۵ نفر از تیپ ۵ مثبت شد. تیپ ۵ همان بندی است که زندانیان سیاسی و بازداشتی‌ها اعتراضات اخیر هم آنجا نگهداری می‌شوند. اینجا مواد ضدعفونی کننده یا ماسک نمی‌دهند. چند ماه پیش آمدند و گفتند اگر کسی می‌خواهد با هزینه خودش ماده ضدعفونی کننده بخرد، اسمش را بنویسد. ما هم نوشتیم ولی همان را هم ندادند. در فشافویه واحد فرهنگی را بسته‌اند و به قرنطینه تبدیل کرده‌اند. هرکس بخواهد وارد زندان شود، یعنی از مرخصی برگشته باشد و یا جدیدالورود باشد، باید درآنجا ۱۴ روز قرنطینه شود و سپس وارد بند شود».

یک زندانی دیگر نیز از زندان مرکزی ارومیه به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «به زندانیان هیچ مواد ضدعفونی کننده‌ای نمی‌دهند. تعداد زیادی از زندانیان به کرونا مبتلا شده‌اند و بسیاری مرده‌اند. کرونا در تمام بندهای زندان ارومیه پخش شده و ارتباط سالن‌ها را قطع کرده‌اند. من آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها ندارم، ولی می‌گویند بیش از ۱۵ نفر فوتی داشته‌ایم. با اینکه قوه قضاییه دستور مرخصی داد، اختیار مرخصی را به استان‌ها سپرد. در زندان ارومیه هم مرخصی ندادند، مخصوصا به زندانیان مرتبط با جرایم مواد مخدر. هرچقدر هم اتهام سبک باشد، برایشان مهم نیست. در ارومیه به موادی‌ها مرخصی نمی‌دهند».

یک منبع دیگر در خصوص کرونا در بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «بعد از بروز بیماری کرونا ملاقات های حضوری برای کل زندان بسته شده. ملاقات های بند سیاسی هم از دو اسفند هم حضوری و هم کابینی قطع هست. البته این خواسته خود زندانیان سیاسی بود وگرنه از ۴۵ روز پیش ملاقات‌های کابینی کل زندان باز شده».

این منبع همچنین گفت: «چهارشنبه تعدادی از پزشکان که زیر نظر سازمان زندان‌ها بودن، برای تست به زندان مراجعه کردند و از زندانیان تست تب گرفتند و از تعدادی از زندانیان سیاسی هم در حین انجام تست تب عکس گرفتند. اکثر زندانیان بعد از عکس انداختن حاضر به تست دادن نشدند. آنها هم دوربین را کنار گذاشتند و تست تب را ادامه دادند. بهداری زندان می‌گوید طی روزهای جاری ۱۲ نفر از بند ۷ سالن ۲۰ کرونا گرفتند و ۸ نفر هم از بندهای سه، یک، شش و ده بودند. ۸ نفر از پاسدار بندها هم مبتلا شده‌اند از جمله مسئول سلامت زندان. بند ۷ سالن ۲۰ که اخیرا ۱۲ نفر در آن کرونا گرفته‌اند، سالن بیماران اعصاب و روان است که قرص‌های اعصاب مصرف می‌کنند و در وضعیت بهداشتی و تغذیه خیلی بدی به‌سر میبرند».

این منبع همچنین گفت: «دو نفر هم از سالن زندانیان سیاسی کرونا گرفته‌ بودند. یکی ایرج حاتمی که برای درمان به مرخصی اعزام شد و دیگری مجید اسدی که در یک اتاق قرنطینه ماند تا خوب شد».

سازمان عفو بین الملل امروز گزارشی افشاگرانه در خصوص پنهان‌کاری و بی‌توجهی مسئولان به مهار کرونا در زندان‌های ایران منتشر کرد. در این گزارش تعداد کسانی که در زندان مرکزی ارومیه بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند ۸ نفر ذکر شده است. این سازمان چهار نامه رسمی منتشر کرد که نشان می‌دهد مسئولان سازمان زندان‌ها نسبت به وضعیت بیماری کرونا در زندان، به وزارت بهداشت هشدار داده‌اند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که وزارت بهداشت به هیچ کدام از این نامه‌ها پاسخی درخور نداده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=42002 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x