جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پزشکان نگران دوران پسا کرونا؛ رویای رهبری مسی و نیمار

نازک بین: پزشکان تیم های فوتبال لیگ برتر انگلیس نگران وضعیت بازیکنان دردوران پسا کرونا هستند. در روزهای اخیر بحث زیادی درباره از سرگیری رقابت های لیگ برتر فوتبال انگلیس مطرح شده است.بعد از آنکه مسابقات فصل جاری اوایل ماه مارس به خاطر شیوع کرونا دچار تعلیق شدند، اکنون هفته ها از سکون و بی تحرکی لیگ برتر گذشته و بازیکنان در قرنطینه خانگی بسر برده اند.

البته در روزهای اخیر تلاش زیادی صورت گرفته تا اتحادیه انگلیس دولت این کشور را راضی کند مسابقات ناتمام فصل جاری را از اواخر خرداد سال جاری از سرگیرند و در مدتی فشرده با رعایت همه چارچوب های بهداشتی به انجام رسانند. برای این منظور اتحادیه تصمیم گرفته مسئولیت های تازه ای به بخش پزشکی تیم ها برای چک کردن بازیکنانی که احتمالا آثار کرونا را آشکار می سازند، دهد. همین امر البته باعث نگرانی عمده پزشکان تیم ها شده است.

طبق اعلام تلویزیون انگلیس، پزشکان اینک سخت نگران هستند تا بعد از سرگیری مسابقات در کنار رسیدگی به امور پزشکی بازیکنان، مسئولیت خطیر ویژه کرونایی را هم برعهده گیرند. این در حالیست که پزشکان احتمال وقوع خطر زیادی را برای بازیکنان می دهند و به خاطر تهدید شدید جان بازیکنان، حاضر نیستند چنین مسئولیتی را بپذیرند.

طبق این گزارش باشگاه ها و پزشکان آنان، هم اکنون در حال برقراری تماس با یکدیگر و همفکری برای اعلام نظر مخالف هستند. آنها می خواهند با صدور بیانیه ای بار سنگین این مسئولیت خطیر را بر عهده نگیرند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار تعیین زمان از سرگیری لیگ‌ها شد

بر این اساس فدراسیون‌های فوتبال عضو AFC با تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با مبارزه علیه ویروس کرونا باید زمان از سرگیری لیگ‌ها را که به خاطر این بیماری متوقف شدند اعلام کنند.

همچنین روزنامه الوطن قطر در نسخه چاپی امروز خود با اشاره به تمرکز کنفدراسیون فوتبال آسیا روی زمان از سرگیری لیگ‌های داخلی کشورها، لیگ قهرمانان و انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ با هدف کاهش فشار و استرس روی بازیکنان نوشت: دبیرکل کنفدراسیون فوتبال معتقد است که برگزاری دیدارهای معوقه لیگ قهرمانان در ماه‌های آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) با سیستم جدید تجمیعی بهترین و سهل‌ترین گزینه است. در این زمان فدراسیون‌های فوتبال کشورها باید لیگ‌های خود را به تعویق بیندازند و AFC تلاش می‌کند تا استرس ایجاد شده روی بازیکنان برای انجام بازی در لیگ و تیم ملی را به حداقل برساند. AFC همچنین مصمم است دیدارهای باقیمانده انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در ماه‌های نوامبر و اکتبر (مهر و آبان) برگزار شوند که این اتفاق نیازمند بررسی در فیفا پس از تصویب استراتژی جدید مرتبط با شیوع ویروس کرونا است.

ژاوی: رویای هدایت مسی و نیمار در بارسلونا را دارم؛ مانه و اوبامیانگ مناسب بارسلونا نیستند

ژاوی طی این گفتگو از تمایلش برای هدایت بارسلونا با ترکیبی که لیونل مسی و نیمار را داشته باشد، خبر داد.

به گزارش AS، ژاوی در مورد فلسفه خود گفت:

تیم هایی که عقب نمی نشینند و بر بازی مسلط هستند را دوست دارم. من درک می کنم که فوتبال یک نمایش است. سبک من بازی هجومی است. من مالکیت توپ را می خواهم تا شخصیت اصلی بازی باشیم.

سبک بازی رئال مادرید:

رئال مادرید از یک سبک ترکیبی و مختلط استفاده می کند. آنها می توانند دفاع کنند و از جلو پرس کرده و فشار وارد کنند. آنها همیشه تیم جنگنده و رقابتی هستند. اتفاقی که سال گذشته برای آنها رخ داد عجیب بود.

نیمـار:

یک فوتبالیست باهوش که جزو ۳ یا ۵ بازیکن برتر دنیاست. امیدوارم به بارسلونا برگردد. من با او هم تیم بودم و می دانم که چیز های زیادی به تیم اضافه می کند. شخصیت مثبتی دارد. او تفاوت ها را رقم می زند و یک خرید استثنایی خواهد بود.

پیشنهاد بارسلونا:

در ژانویه زمان مناسبی برای بازگشت نبود. مذاکراتی با آبیدال و اسکار گرائو داشتیم. من پیشنهاد خیلی مهمی دریافت کردم اما به کمی تجربه بیشتر نیاز داشتم. هدایت بارسلونا کار بزرگی است. می خواهم آنجا باشم و هدایت بارسلونا رویای من است.

لیونل مسی:

او هنوز ۵ یا ۶ سال دیگر هم می تواند بازی کند. او مراقب خودش است. می توانم بازی لئو در یک جام جهانی دیگر را هم تصور کنم. از این بابت مطمئنم. تمرین دادن به مسی کار بزرگی است، چون در مورد بهترین بازیکن تاریخ صحبت می کنیم.

مهاجم برای بارسلونا:

مانه و اوبامیانگ می توانند در فضای باز کار شما را تمام کنند اما بارسلونا به بازیکنانی احتیاج دارد که نحوه استفاده از فضاهای کوچک را بلد باشند. به بازیکنی که با سبک بارسلونا هماهنگ باشد فکر می کنم و پیدا کردن چنین بازیکنی راحت نیست. ساموئل اتوئو مثل لوئیس سوارز عالی بود.

داستان آنژی ماخاچ قلعه؛ از سودای رسیدن به قله فوتبال اروپا تا خطر سقوط به لیگ محلات

علیرضا نجاتی . طرفداری: سلیمان کریموف می‌خواست آنژی به قهرمان روسیه و تیمی مدعی در لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شود، برای این کار ستارگان بزرگ دنیای فوتبال را نیز خریداری کرد اما در نهایت، رویای آنژی-۲۰۱۸ نابود شد.

باشگاه آنژی ماخاچ قلعه در سال ۱۹۹۱ و یک سال پس از فروپاشی شوروی تاسیس شد. ماخاچ قلعه، شهری ۶۰۰ هزار نفری در حاشیه دریای خزر واقع در جمهوری داغستان روسیه است. آنژی ماخاچ قلعه، معمولا تیمی آسانسوری میان لیگ برتر و لیگ دسته دوم روسیه بود اما در فصل ۰۲-۲۰۰۱ آنژی با موفقیت در لیگ برتر روسیه توانست به یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ خود یعنی صعود به جام یوفا برسد. در پایان فصل ۰۳-۲۰۰۲، آنژی به دسته پایین‌تر سقوط کرد و تا سال ۲۰۱۰ که به مقام قهرمانی لیگ دسته دوم روسیه رسید، از لیگ برتر روسیه دور بود.

در ابتدای سال ۲۰۱۱ و بیست سال پس از تاسیس آنژی، نقطه عطف مهمی در تاریخ این باشگاه که برای فوتبال‌دوستان تیمی نسبتا ناشناخته بود، اتفاق افتاد. با شروع موج سرمایه‌گذاری افراد ثروتمند در فوتبال مثل باشگاه‌های منچسترسیتی و پاری سن ژرمن در همان برهه، یک تاجر داغستانی به نام سلیمان کریموف باشگاه آنژی ماخاچ قلعه را خریداری کرد. عمده شهرت این تاجر و میلیاردر روس اهل ماخاچ قلعه به مالکیت در کارخانه اورال کالی، بزرگ‌ترین تولیدکننده کود پتاس دنیا و حضور در عضو هیئت مدیره شرکت گازپروم، غول صادرات نفت و گاز دنیا بود. سلیمان کریموف، همچون ناصرالخلیفی و شیخ زاید رویاهای جاه‌طلبانه‌ای در سر داشت و می‌خواست آنژی را به بزرگ‌ترین باشگاه روسیه و تیمی مدعی در لیگ قهرمانان اروپا تبدیل کند و برای این کار، هزینه‌های مهمی انجام داد.

رویای کریموف این بود که تا سال ۲۰۱۸ یعنی زمان برگزاری جام جهانی در روسیه، آنژی بتواند در زمره برترین باشگاه‌های دنیای فوتبال قرار گیرد و از همان سال ۲۰۱۱، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کرد. اولین خرید بزرگ آنژی، روبرتو کارلوس بود. اسطوره فوتبال برزیل در ۳۸ سالگی پس از جدایی از کورینتیانس، با امضای قراردادی ۲.۵ ساله و دستمزد سالانه ۹ میلیون یورویی به آنژی پیوست و بازوبند کاپیتانی این باشگاه به او داده شد. آنژی در همان پنجره نقل و انتقالاتی، برای جذب دو بازیکن برزیلی دیگر ژوسیلی و دیگو تاردلی مجموعا ۱۵ میلیون یورو هزینه کرد اما در آن فصل کارش را در رده دوازدهم لیگ برتر روسیه به اتمام رساند. از فصل ۱۲-۲۰۱۱، لیگ فوتبال روسیه همچون سایر لیگ‌های اروپا به جای یک سال میلادی در دو سال میلادی برگزار می‌شود. پس از شروع خوب در تابستان، آنژی در لیگ روسیه فقط زسکامسکو را بالاتر از خود می‌دید. این مسئله کریموف را مصمم‌تر کرد تا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهد. در همین راستا، آنژی چندین بمب نقل و انتقالاتی در تابستان ۲۰۱۱ منفجر کرد. 

یوری ژیرکوف از چلسی و بالاس ژوژاک از آیندهوون مجموعا به ارزش ۳۰ میلیون یورو راهی آنژی شدند اما ساموئل اتوئو، مهم‌ترین خرید آنژی در آن تابستان بود. باشگاه روس برای جذب مهاجم کامرونی اینتر، ۲۸ میلیون یورو به نراتزوری پرداخت کرد و دستمزد ۲۱ میلیون یورویی اتوئو، او را در آن مقطع به پردرآمدترین بازیکن فوتبال دنیا تبدیل کرد. میروسلاو اسلاووف، مهاجم اوکراینی شهرخودرو از دیگر بازیکنان آن فصل آنژی بود. در زمستان ۲۰۱۱ آنژی با وجود داشتن ستارگان بزرگ، در رده هشتم لیگ روسیه قرار داشت و قاضی قاضیف، سرمربی وقت آنژی اخراج شد. کریموف در ابتدای سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت یک سرمربی بزرگ و باتجربه را روی کار بیاورد و هدایت تیمش را به گاس هیدینک هلندی سپرد. با حفظ سمت، هیدینک نایب رییس باشگاه نیز شد تا عملا امورات ورزشی باشگاه به او سپرده شود. هیدینک برای این چالش دشوار، سالانه ده میلیون یورو دستمزد دریافت می‌کرد. آنژی در اولین فصل حضور کریموف در رتبه پنجم به کارش پایان داد و توانست سهمیه مرحله مقدماتی لیگ اروپا را کسب کند.

در فصل ۱۳-۲۰۱۲ آنژی بازیکنانی چون لاسانا دیارا، کریستوفر سامبا، لاسینا ترائوره را در تابستان و ویلیان را با ۳۵ میلیون یورو در زمستان به خدمت گرفت اما رقبای آنژی چون زنیت، بیکار ننشستند. در همان تابستان، زنیت دو بازیکن مطرح فوتبال اروپا یعنی هالک و اکسل ویتسل را به ترکیبش اضافه کرده بود. آنژی با وجود کسب رتبه سوم در فصل ۱۳-۲۰۱۲ نتوانست خواسته کریموف یعنی کسب سهمیه لیگ قهرمانان را عملی کند زیرا سهمیه روسیه برای لیگ قهرمانان فقط دو تیم بود و زسکامسکو و زنیت به ترتیب اول و دوم شدند. ماجراجویی اروپایی آنژی در آن فصل نیز تقریبا جالب بود. پس از شکست دادن لیورپول و صعود از گروه لیورپول، اودینزه و یانگ بویز، در مرحله حذفی توانستند هانوفر را شکست دهند اما تیم شهر ماخاچ قلعه با شکست مقابل نیوکاسل، در دور یک هشتم نهایی لیگ اروپا حذف شد.

در تابستان ۲۰۱۳ و در حالی که فصل فوتبالی لیگ روسیه جریان داشت دلایلی غیرفوتبالی باعث شد کریموف از سرمایه‌گذاری در حوزه فوتبال دل‌سرد شود. شرکت اورال کالی که تحت مالکیت کریموف قرار داشت، پس از روبرو شدن با پیگردهای قضایی در کشورهای روسیه، بلاروس و فرانسه دچار بحران مالی شدیدی شد. در تابستان ۲۰۱۳ کریموف برای صرفه جویی و جبران ضررهای مالی به کارکنان باشگاه آنژی ماخاچ قلعه اعلام کرد که دو سوم دستمزد آن‌ها کاهش یابد. این در حالی بود که فقط یک هفته از انتقال ۲۰ میلیون یورویی الکساندر کوکورین از دینامومسکو به آنژی می‌گذشت. بحران شرکت اورال کالی  کاهش ۷۰ درصدی دستمزدهای بازیکنان آنژی یعنی پروژه جاه طلبانه کریموف به خط پایان رسیده بود. گاس هیدینک در ۲۲ جولای استعفا کرد و به دنبال او لاسانا دیارا، مبارک بوصوفه، یوری ژیرکوف، لاسینا ترائوره، روبرتو کارلوس، ساموئل اتوئو، دیگو تاردلی، ژوسیلی و ویلیان همگی از آنژی جدا شدند. الکساندر کوکورین نیز پس از دو هفته با همان قیمت خرید به دینامومسکو برگشت! 

بحران اورال کالی، منبع اصلی سرمایه‌های کریموف باعث شد رویاهای او در حوزه فوتبال نابود شود. آنژی در فصل ۱۴-۲۰۱۳ با وجود از دست دادن بازیکنانش، توانست دوباره تا مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا پیشروی کند اما با قرارگیری در رده آخر لیگ برتر روسیه، به دسته پایین‌تر سقوط کرد. در فصل ۱۵-۲۰۱۴ آنژی در لیگ دسته دوم روسیه به رده دوم رسید و به لیگ برتر روسیه برگشت. با این وجود، سلیمان کریموف که ناامید شده بود، باشگاه آنژی ماخاچ قلعه را به عثمان قادیف از داغستان فروخت.

آنژی در ادامه به دسته دوم و سپس به دسته سوم فوتبال روسیه سقوط کرد. در فصل جاری (۲۰-۲۰۱۹) آنژی در رده شانزدهم بخش جنوب لیگ دسته سوم روسیه است و در خطر سقوط به لیگ محلات روسیه قرار دارد. همیشه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دنیای فوتبال مثل منچسترسیتی و پاری سن ژرمن، موفق و جذاب نیست. داستان آنژی، آن روی سکه و تجربه ناموفقی از ورود پول زیاد به دنیای فوتبال است، درست مثل مالاگای اسپانیا که پس از راهیابی به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، حالا در دسته پایین تر فوتبال اسپانیاست.

به یاد جانباختگان هواپیما

فرشته تقی‌زاده -ایسنا: در روزهایی که در ایتالیا روزنه‌هایی از امید دیده می‌شود و آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ کاهش یافته است، شهر تورین خاطره ۱۸ بازیکن تیم خود را که در چهارم می سال ۱۹۴۹ در یک سانحه هوایی جان باختند گرامی داشت. تورینو در دهه ۴۰ بهترین تیم جهان به حساب می آمد و پس از فتح لیگ ایتالیا به لیسبون سفر کرد تا بازی دوستانه‌ای برای گرامی‌داشت فرانسیسکو فریرا (کاپیتان بنفیکا) برگزار کند اما هنگام برگشت با سانحه هوایی روبرو شدند. خلبان به علت بارش برف شدید در تورین در زمان فرود، باند اشتباه را انتخاب کرد و هواپیما روی دیوار سنگی سقوط کرد و کاملا از بین رفت. ۳۱ نفر در آن حادثه درگذشتند که در این میان ۱۸ بازیکن تیم ایتالیایی هم جان باختند. برج موله آنتونلیانا دوشنبه شب به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد “سوپرگا” آرم باشگاه تورینو را به نمایش درآورد و استفانو گوئیدی، عکاس getty images این لحظه را به ثبت رساند. 

فوتبالیستی که در کنگو مرده بود، در آلمان زنده شد!

به نقل از بی ساکر، هیانیک کامبا دوران درخشانی در جهان فوتبال نداشت. او توانست عضو شالکه ۰۴ شود اما هرگز برای تیم نخست بازی نکرد. در نهایت این باشگاه را ترک کرد و در ضعیف‌ترین تیم‌های آلمانی پا به توپ شد تا این که در سال ۲۰۱۶، زمانی که ۲۹ سال داشت خبر فوتش اعلام شد. کامبا زمانی که نهم ژانویه به کنگو می‌رفت با سانحه رانندگی روبرو شد. تحقیقات انجام و مرگ این بازیکن اعلام شد. در نهایت پرونده بسته شد اما پس از چهار سال یک نفر اعلام کرد کسی که در کارخانه روهر کار می‌کند شبیه کامبا نیست بلکه خودش است. 

این خبر سر و صدای زیادی در آلمان به راه انداخت و دادگاه برای حل این مشکل دست به کار شد.این که کامبا از آن سانحه جان سالم به در برد یا اصلا تصادف نکرده بود و همه چیز صحنه‌سازی بود، هنوز مشخص نیست. تنها چیزی که آشکار است این است که او تصمیم گرفت این کار را انجام دهد تا همسرش بتواند از بیمه عمرش در آلمان استفاده کند. کامبا اکنون دستگیر شده و تحقیقات همچنان ادامه ادامه دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=28492 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x