سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام بازی فوتبال عراق و ایران: وحدت و همبستگی ملی علیه حاکمان فاسد و سرکوبگر

فوتبال ایران و عراق

کوروش طاهرنسب: حسین آقای فکری در امجدیه، که عزت فوتبال ایران بود به دو قلوی طلائی خط حمله، همایون بهزادی و حمید شیرزادگان نشان می داد که چگونه دروازه میهمان خود، عراق را باز کنند تا بعد از هر گلی، آن کلاه معروف اش را از سر بردارد و به جمعیت روی سکوها تعظیم کند.

ایران بعد از آن که در دو بازی رفت و برگشت پاکستان را از سرراه برداشت، در مرحله بعد، میزبان عراق در تهران بود. آذرماه سال ۱۳۴۳ اولین دیدار رسمی دو تیم، ,آن هم در کادر انتخابی بازی‌های مرحله مقدماتی المپیک ۱۹۶۴ انجام شد که ایران موفق شد در  آن نخستین دیدار رسمی بین دو تیم، میهمان اش را با نتیجه چهار بر صفر شکست دهد و در بازی برگشت در بغداد نیز با نتیجه مساوی بدون گل به تهران برگردد.

از آن تاریخ ببعد بجز معدود بازیهائی، فوتبال ایران نتایج بهتری در برابر عراق کسب کرده است. بعد از فعل و انفعالات و کشمکش های سیاسی و در دو مقطع زمانی ,جنگ و خونریزی بین دو کشور همسایه، امروز پنچشنبه چهاردهم نوامبر ۲۰۱۹ عراق برابر ایران در شهر امان مرکز کشور اردن صف آرائی می کند. می توان گفت بعد از سقوط صدام حسین، تقریباً از سال ۱۹۸۰ میزبانی یک مسابقه بین المللی فوتبال در عراق بسیار دشوار بوده است. “اول جنگ ایران و عراق بود ، جنگ اول خلیج فارس، جنگ دوم خلیج فارس، بعد تحریم ها، بی ثباتی عمومی. هر بار که فوتبال سعی کرده به عراق بازگردد ، فاجعه دیگری رخ داده است. در حال حاضر اعتراضات بزرگی در شهرهای عراق گسترش یافته تا جائی که سرانجام فیفا تصمیم گرفت بار دیگر میزبانی را از عراقی ها بگیرد تا تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران از نرفتن به بصره خوشحال شود.

طی سه روز گذشته در عراق آتش بس نانوشته ای اعلام شده است. فوتبال عامل مهم این آتش بس است. در بغداد و سایر شهرهای عراق، تلویزیونهای بزرگ تعبیه شده تا مردم عراق همگام و هم کلام با بازیکنان تیم ملی عراق برای ادامه و رسیدن و تحقق مطالبات مدنی شان آن را ببینند. پیام بسیار روشن و آشکار است:  «وطنمان را می خواهیم»؛

معترضان از مداخله‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران، که با تعدادی از احزاب سیاسی در عراق ارتباط نزدیکی دارد و چندین گروه شبه نظامی را حمایت می‌کند، خشمگین هستند. درخواست‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی از بازیکنان تیم ملی فوتبال عراق جهت بستن ماسک‌های سفیدرنگ روی صورت‌های خود پیش از بازی با ایران به نشانه اعتراض و یک دقیقه سکوت به احترام مردم عراق فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را در مخمصه جدی قرار داده است. تا جائی که این دو نهاد درخواستهای رسمی هواداران و مقامات فدراسیون فوتبال عراق را مسکوت گذاشته اند و به آنها پاسخی نداده اند!

در دنیای مجازی و در باور اکثریت مردم عراق، دیدار تیم کشورشان با تیم فوتبال جمهوری اسلامی، فقط یک رقابت ورزشی نیست، بلکه جبهه گیری سیاسی و ایده ئولوژیکی است. عراقی ها از دخالتها و ایجاد شبکه فساد در کشورشان که جمهوری اسلامی در بطن آن قرار دارد به ستوه آمده اند، هم پیروان مذهب شیعه که در کربلا و نجف و خانقین هستند و هم آنانی که در سایر نقاط عراق از سکولاریسم و یا دموکراسی دفاع کرده و آن را برای جامعه عراق که هنوز درگیر بافت و ساختار سنتی و قبیله ای است، لازم و ضروری می دانند!

اما، در روی زمین، شیوه فوتبال ایرانِ و عراق تشابهات زیادی در کلیات فنی، جسمانی و ذهنی با هم دارند. هر دو تیم، درگیرانه و فیزیکی بازی می کنند، بازیکنان هر دو تیم میانگین قدی و وزنی بالایی دارند و از لحاظ ذهنی کاملا تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار میگیرند. کدام تیم کنترل ذهنی خود را زودتر از دست میدهد؟ شرایط سیاسی و اجتماعی عراق، بازی در زمین بیطرف، شکست ایران در بازی قبل، جدال های همیشگی دو کشور در عرصه های مختلف و چند عامل دیگر، اثرگذار بر عملکرد ذهنی بازیکنان دو تیم هستند و باید دید کدام تیم توان بالاتری برای کنترل ذهنی و طبیعتا بالا بردن شانس پیروزی در این دیدار حساس را دارد.

عراقی ها هم چنان که سرکو کاتانچ، سرمربی تیم ملی عراق درباره انتقال این بازی ها به اردن ابراز رضایت کرده، در اردن، غریبه نیستند بلکه چندین هزار عراقی در امان و سایر شهرهای اردن مقیم هستند و نزدیکی این کشور به مرز عراق و رایگان بودن این دیدار و عبور آزادانه عراقی ها بدون ویزا  به کشور اردن در کنار طرفداران صدام حسین در امان، وزنه اجتماعی، ,تبلیغاتی و روانی را بنفع تیم سبزپوش این کشور در برابر تیم سفید پوش جمهوری اسلامی ایران سنگین می کند.

تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نیز در شرایطی برابر عراق قرار می گیرد که تحت تاثیر تحریمها و اوضاع نابسامان وورشکسته اقتصاد نظام اسلامی فاسد قرار دارد. قابل گمانه زنی است که نوع واکنش سیاسی و مردمی بازیکنان عراق در قبال روی دادهای کشورشان و حمایت از مطالبات مردم؛ نمی تواند روی بازیکنان ایرانی  بدون تاثیر باشد، هر چند انتظاری نیست چرا که فوتبال در جمهوری اسلامی، تابع مطلق ولایت فقیه است!

بدون تردید، اولین بار است که در یک کشور جهان سومی مثل عراق، فوتبال بطور همه جانبه با جنبش، اعتراضات و مطالبات مردم، در برابر سرکوب، خشونت و سلب آزادی و نقض حقوق انسانی توسط  شبکه فاسد حاکمان در این کشور، وحدت و همبستگی ایجاد می کند.

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، دیدار رفت، انتخابی جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳

عراق-ایران
میزبان: اردن
ساعت بازی ۱۷و۳۰ به وقت تهران و ۱۵ به وقت اروپا

اسامی داوران:
داور: کریشناتا پریرا
کمک ها: پاراکراما هماتونگا – سانجیوا پرمالا
داور چهارم: سعید عبدالله یعقوب از عمان
ناظر داوری: محمد عبدالله بلیده از قطر
نماینده مسابقه:چافیک بشیر از لبنان

جدول گروه C:
۱- عراق ۷ امتیاز
۲- بحرین ۷ امتیاز
۳- ایران ۶ امتیاز
۴- هنگ کنگ یک امتیاز
۵- کامبوج یک امتیاز

https://akhbar-rooz.com/?p=12006 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x