پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کانون کنشگران دمکرات و سوسیالیست هانوفر: علیه کشتار زندانیان سیاسی بپا خیزیم

با توجه به گسترش اعدام ها و خطر جدی شیوع ویروس کرونا  کوویدـ۱۹ در زندان‌های ایران وضعیت اسفبار و نگران کننده ای در زندان‌ها حاکم است . امکانات پزشکی .بهداشتی و دارو و درمان در زندانِ های ایران و مشخصا در زندان های  سیاسی ، وجود ندارد ، بالاخص در زندان هایی که زندانیان  سیاسی در بند های زندانیان عادی به سر میبرند در معرض  ابتلاء به ویروس کرونا هستند، همچنین شکنجه ها ، تراکم جمعیت در زندان ها ، نبود آفتاب و نور در سلول ها ، وضعیت ناگوار سوء تغذیه ، اعتصاب غذاها در اعتراض به وضعیت خطرناک و نابسامان و بدرفتاری‌های مسئولین زندان ها با زندانیان ، وضعیت آنها را وخیم تر کرده است .ما خوهان آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی و همه زندانیانی که بخاطر عقایدشان دستگیر شده اند هستیم  و از حقوق شهروندی زندانیانی که قربانی سیاست های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی حاکمیت هستند دفاع میکنیم و بخش عظیمی از آنها بالاخص زنان زندانی که در وحشیانه ترین شرایط به سر میبرند تا پایان وضعیت خطرناک شیوع ویروس کرونا از زندان آزاد شوند . از دولت‌ها و سازمان ها ی مترقی بین المللی و سازمان بهداشت و نهادهای حقوق بشر جهانی تقاضا میکنیم  به منظور نجات جان زندانیان سیاسی و وضعیت فاجعه آمیز زندان ها در ایران، بر مسئولان دولت و مقامات جمهوری اسلامی فشار آورند که اعدام های گسترده را متوقف نمایند و با اعزام بازرسان سازمان ملل و مراجع حقوق بشر به ایران به منظور بازدید از زندان ها و  تماس با زندانیان سیاسی و سایر زندانیان  و بررسی مشکلات خانواده های آنها  نتایج بررسی هایشان   را به مجامع جهانی اعلام نمایند . در این گزارش  فهرست کوتاهی از وضعیت فاجعه آمیز و به شدت نگران کننده از زندان ها را به اطلاع تان میرسانیم :

فاجعه بزرگ در زندانهای ایران در حال وقوع است

اخبار نگران کننده از زندان های سراسر ایران حاکی از  گسترش اعدام ها و  شکنجه های روحی و جسمی زندانیان و شیوع ویروس کرونا در زندان های سیاسی و عادی است برای نمونه :

طبق اخبار دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشری در ایران، شمار زیادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۱۵ زندان ارومیه به ویروس کرونا مبتلا شده اند و مسئولان زندان در هراس و وحشت از شورش زندانیان آنها را به قتل تهدید کردند و اسامی ۱۱ نفر از آنها که به ویروس مبتلاء شده اند به شرح زیر می‌باشد:

۱-بهنام فروزنده دل فرزند رضا

۲- محمدحسین ایرج‌نیا فرزند احمد

۳-اکبر کامل‌منگل فرزند محمدعلی

۴-امید افراسیابی فرزند یدالله

۵-احمد منوچهری فرزند کوروش

۶-کریم اشرفی فرزند علیرضا

۷-حجت نوری فرزند یدالله

۸-حمید معظم فرزند محسن

۹-نوید بیگی فرزند مجید

۱۰-صابر کاسب

۱۱-حامد فیروزه فرزند محمدرشا

علاوه بر این در بند ۳ و ۴ زندان مرکزی ارومیه نیز ۱۲ نفر به کرونا مبتلاء شده اند که اسامی ۷ نفر از آنها به‌شرح زیر می‌باشد:

۱-رحیم شیخکانلو

۲-شیرزاد پایون

۳-جعفر مسعودی نیا

۴-فرهاد رحیمی

۵-ارسلان عیوضی

۶-رمضان شیخ کانلی

۷-حیدر غیرتمند

در ۱۹ فروردین۱۳۹۹ از اعزام یک نفر در اتاق۳ بند۴ که علائم حاد بیماری کرونا داشته است به بهداری زندان اوین و احتمالا بعدا به بیمارستان خبر داده اند

همچنین طی اطلاع از زندان اردبیل یک بیمار که علائم حاد ویروس کرونا را داشته است از بند۸ زندان  به بیمارستان منتقل شده است ، فروشگاه، تلفن، امکانات و سالن اصلی بند ۸ و بند ۷ امنیتی که عباس لسانی فعال ملی مدنی آذربایجانی در آن محبوس است مشترک بوده و این مسئله بر نگرانی از وضعیت سلامت این فعال سرشناس  افزوده است.

پیشتر بند ۱ و بند سلامت زندان اردبیل نیز بعلت داشتن بیمار کرونایی به حالت قرنطینه کامل درآمده است.

از دیگر زندان های ایران از جمله زندان رجایی شهر و تبریز که لطیف حسنی و محمد عبدالمحمدزاده فعالین ملی مدنی آذربایجانی در آن زندانی هستند اخبار مشابهی منتشر شده.

۱۹ زندانی سیاسی  در زندان اوین که در یک اطاق بسر میبرند  با خطر شیوع ویروس کرونا مواجه اند : (نسرین ستوده، فریبا عادلخواه، کیلی مور گیلبرت، مژگان کشاورز، صبا کرد افشاری، راحله احمدی، یاسمین آریانی، منیره عربشاهی، آتنا دائمی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مریم اکبری منفرد، سامانه نوروزی مرادی، نگین قدمیان، زهرا زهتابچی، رضوانه خان بیگی، الهام برمکی، مریم حاج حسینی، مریم ابراهیمی وند) و ۳۱ زن  سیاسی در دیگر زندان‌های ایران که، پژوهشگر، استاد دانشگاه، مدافع حقوق بشر، نویسنده، هنرمند، وکیل و فعال محیط زیست و زندانیان زن ایرانی دوتابیعتی و همچنین خارجی نیز هستند .  

با تأکید بر وضعیت اسفبار نگهداری زندانیان در ایران،  حبس این ۱۹ تن از زندانیان سیاسی  زن در زندان اوین در یک اتاق ، در حالی است که آمار وحشتناک مرگ ومیر ناشی از بیماری کوویدـ۱۹ در ایران جامعه را فلج کرده  است، تا کنون چندین نفر از  زندانیان در اثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند کنترل و تأیید آمار جانباختگان ویروس کرونا در زندان ها امکان‌پذیر نیست، زیرا دولتمردان ایران به ناظران مستقل خارجی، اجازه ورود به زندان‌ها را نمی‌دهند.     

 با این که گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی ـ عقیدتی شده و گفته بودند این زندانیان در معرض خطر ابتلاء به ویروس کرونا قرار دارند.

در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، قوه قضاییه ، خبر مرخصی حدود ۱۰۰ هراز زندانی، از جمله زندانیان  ـ سیاسی که احکام کمتر از پنج سال داشتند را اعلام کرد ولی از صحت و سقم این تعداد اخبار موثقی در دست نیست . از آن زمان تا کنون، بارها نهادهای دفاع از حقوق بشر خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی  در ایران شده‌اند. با این حال، علیرغم اینکه در روزهای اخیر خبر ابتلای چندین زندانی سیاسی به ویروس کرونا تأیید شده است، اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران همچنان از اعزام  زندانیان سیاسی به مرخصی جلوگیری می‌کنند.

۱۸۶ نفر   در  بند زنان زندان قرچک  که به وسیله تخت کابین‌بندی شده به سر میبرند . دستکش و ماسک زندانیان و حتی نگهبانان زندان هم  ندارند

عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی در نامه سرگشاده‌‌ای به ابراهیم رئیسی به وضعیت زندانیان اعتراض کرد 

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که به ۱۶ سال زندان محکوم شده و در زندان عادی زنجان محبوس است از بیماری‌های گوناگونی از جمله فلج عضلانی و آمبولی ریوی رنج می‌برد.

خانم بازرگان در نامه خود به نقل از دخترش نوشته است: «نرگس می‌گوید در زندان‌های عادی به دلیل عدم بودجه کافی، وضعیت تغذیه بسیار بد است و غذای کافی، به‌خصوص میوه و سبزیجات وجود ندارد و سلامت جسمی زندانیان در خطر است. از طرف دیگر به دلیل شرایط حاصل از شیوع کرونا و قطع کامل ملاقات‌ها به مدت طولانی و قرنطینه کامل زندان‌ها، زندانیان در شرایط روحی بسیار بدی قرار دارند

هشت تن از فیلمسازان  ایران هم خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند.

هم‌چنین روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین برخی منابع خبری نوشتند که آرمین ایزدپناه که گفته می‌شود از فعالان  حقوق بشر و در زندان اوین بوده، بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، بیماری ناشی از کرونا، درگذشته است

  اعدام قتل عمد و سازمان‌یافته دولتی است

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، میشل بچله، اقدام مقامات ایران به اعدام  کودکان زندانی در فاصله تنها چهار روز را محکوم کرد و به مقامات ایران یادآور شد که  نسبت به مرگ دانیال زین‌العابدینی تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه انجام دهند.

 شایان سعیدپور سه‌شنبه ۲۱ آوریل در استان کردستان اعدام شده است. او در یک رسیدگی نادرست و ناقص  قضایی ، بابت جرم انتسابی در زمانی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته مرتکب شده، به اعدام محکوم شده بود. آقای سعیدپور یکی از ۸۰ زندانی بوده است که در تاریخ ۲۷ مارس در پی اعتراضات علیه شرایط زندان و شیوع کوید۱۹ از زندان سقز فرار کرده و او در تاریخ ۳ آوریل مجددا بازداشت شده بود.

 روز شنبه ۸ آوریل مجید اسماعیل‌زاده نیز در زندان اردبیل اعدام شده است. او در سال ۲۰۱۲ بازداشت شده و در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشته به اعدام محکوم شده بود.

مرگ زندانی سوم، دانیال زین‌العابدینی  او نیز با وجود آن‌ که سنش در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال بوده  به اعدام محکوم شده بود، در تاریخ ۲ آوریل تایید شد.

او توسط مامورین در زندان میاندوآب در استان آذربایجان غربی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. او و زندانیان دیگری که در تاریخ ۲۸ مارس در زندان مهاباد جهت اعتراض به شرایط زندان در پی شیوع ویروس کرونا و خودداری مسئولین از آزادی موقت آنان شورش کرده بودند که با سرکوب خشن زندانبانان مواجه شدند ،‌ به زندان میاندوآب منتقل شده بود.

 کمیسر عالی حقوق بشر اعلام نموده : اعدام این  کودکان زندانی  بر اساس قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع است. نهادهای مختلف سازمان ملل و گزارشگران ویژه مکررا تصریح کرده‌اند که صدور مجازات اعدام برای جرائم افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، مطلقا ممنوع است .

همچنین ضرب و شتم تا حد مرگ دانیال زین‌العابدینی در حالی که وی در بازداشت دولت بوده، نقض فاحش حق حیات   مصوب در قوانین بین‌المللی حقوق بشر است

 میشل بچله به مقامات ایران یادآور شده که دفتر حقوق بشر سازمان ملل از آنان خواسته بود، بی‌درنگ نسبت به مرگ دانیال زین‌العابدینی اقدام به تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه کرده و افراد مسئول تحت تعقیب قرار گیرند.

 کمیسر عالی حقوق بشر اعلام نمود: این واقعیت که این کودکان زندانی که در سه هفته گذشته جان‌شان را از دست داده‌اند در اعتراضات ناشی از ترس شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها شرکت داشته اند، نگرانی شدیدی نسبت به احتمال تسریع اعدام سایر زندانیان محکوم به مرگ که در این اعترضات شرکت داشته‌اند، ایجاد نمود .

لقمان احمدپور متولد شهر بانه در ساعات بامداد۲۲ آپریل در زندان مرکزی شهر سنندج اعدام شد      

در حالی که در چند روز گذشته فعالین علیه اعدام در شهر بانه و سنندج در تلاش لغو حکم اعدام لقمان احمدپور بودند، رژیم  اسلامی امروز لقمان احمدپور را اعدام کرد.

تلاش‌های بی وقفه خانواده فایق شریفی و فعالین علیه اعدام بی نتیجه ماند، در ساعت‌های بامداد  سه‌شنبه  28آپریل فایق شریفی در زندان مرکزی شهر سنندج اعدام شد

یک روز پس از هشدار مدافعان حقوق بشر در مورد خطر اجرای حکم اعدام برای دو زندانی در زندان سقز، مصطفی سلیمی، یکی از این افراد، روز شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، اعدام شد.

مصطفی سلیمی زندانی سیاسی که هشتم فروردین در جریان اعتراض‌ها در زندان سقز همراه هشتاد زندانی دیگر از این زندان فرار کرده بود، چند روز بعد توسط دولت  اقلیم کردستان عراق بازداشت و به مقامات ایران تحویل داده شد و حکم اعدام او بامداد روز شنبه ۲۳ فروردین در زندان سقز به اجرا درآمد.

بامداد روز سەشنبە ٩ اردیبهشت ۱۳۹۹، حکم اعدام دو زندانی بە نام های “زرار پیغامی”و “یاسر رسولی” در زندان مرکزی ارومیە اجرا شد.

یاسر رسولی، ٣٣ سالە و اهل بوکان، از ٨ سال پیش در زندان بوکان زندانی و پنج روز پیش جهت اجرای حکم، به سلول انفرادی منتقل شده بود.

زرار پیغامی” ۵۳ سالە و اهل اشنویە، از سە سال پیش، به اعدام محکوم شده بود

         تشدید فشار و اذیت و آزار زندانیان  بلاخص علیه زندانیان سیاسی

محمد حبیبی،  عضو  هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران  در تاریخ ۴ اوت ۲۰۱۸ به ده سال و نیم حبس محکوم شد. مضافا آن که دادگاه او را به ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم کرد. او در ماه مه ۲۰۱۹ در حالی که در یک تظاهرات آرام شرکت داشت، دستگیر می شود و از آن تاریخ در زندان در شرایط بسیار دشواری به سر می برد. اخیرا خانواده اش نامه اخراجش از وزارت آموزش و پرورش را دریافت کرده اند.

علی یونسی، فعال دانشجویی روز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ بازداشت شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفته . او برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۹۶ است. 

فاجعه بزرگ در زندانهای ایران در حال وقوع است نگذاریم زندان تبدیل به قتگاه زندانیان شود

به گزارش منابعی از داخل زندان تهران بزرگ (فشافویه)، بیش از ۱۵۰ تن از زندانیان در نامه ای نوشته اند که چرا مریضها را که به بهداری این زندان منتقل کرده بودند مجددا بدون هیچ درمانی به بند بر گردانده اند؟

زندانیان هیچگونه امنیت جانی ندارند و خطر ابتلای همه آنها به کرونا  هر لحظه بیشتر و بیشتر میشود.

در همین رابطه از افکار عمومی جهانیان میخواهیم که به هر صورت ممکن صدای زندانیان

 باشند و خبرهای فاجعه بار زندان ها را به گوش مردم جهان و سازمانهای حقوق بشری برسانند

خبرگزاری “خبرآنلاین” گزارشی در باره شیوع کرونا در زندان‌ قرچک شهرری منتشر کرده

شاید فردا خیلی دیر باشد، تلاش‌هایمان را از امروز به پیش ببریم،

گزارشات سازمان عفو بین الملل از وخامت شرایط زندان های اهواز حاکی است که  :

تعداد زیادی از زندانیان عرب اهوازی در بند ۵ زندان شیبان، در استان خوزستان، به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. این زندانیان، در پی اعتراض به کوتاهی مسئولان برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا، با مداخله‌ی خشونت‌بار نیروهای امنیتی مورد ضرب‌وجرح و اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفته و مصدوم شده‌اند.

 از جمله زندانیانی که نیازمند مراقبت‌های پزشکی هستند محمدعلی عموری، از فعالان حقوق اقلیت‌ها است که گفته می‌شود از ناحیه سر و سینه دچار آسیب شده و عبدالرضا عبیداوی که بر اثر ضرب‌وجرح به ناراحتی‌های گوارشی مبتلا شده و بینایی یک چشم خود را به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای از دست داده است.

 همچنین گفته می‌شود عبدالزهرا (زهیر) هلیچی، عبدالامام زایری، سجاد دیلمی، علی کعب عمیر، جابر آلبوشوکه و برادرش مختار آلبوشوکه به جراحت‌های عفونی مبتلا شده‌اند.

 از تاریخ ۱۲ فروردین، مسئولان زندان و مأموران اطلاعاتی ملاقات با خانواده‌ها را در زندان شیبان به حال تعلیق در آورده‌اند و فقط اجازه می‌دهند که زندانیان روزانه یک دقیقه با خانواده‌هایشان تماس تلفنی برقرار کنند. با توجه به گفته‌های بستگان زندانیان، مسئولان زندان و مأموران اطلاعاتی همچنین ده‌ها زندانی را برای مدتی قهراً ناپدید کرده و مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار داده‌اند

خانواده های زندانیان از طرف اداره اطلاعات اهواز مورد تهدید قرار گرفته اند که حق مصاحبه ندارند. از آنها تعهد کتبی گرفته شده که اخبار مربوط به قتل فرزندانشان را جایی بازگو نکنند

صبح سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، زینب_جلالیان زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد توسط ماموران امنیتی ، از زندان خوی به مکانی نامعلوم منتقل شده است. انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که او در سیزدهمین سال حبس خود بر اساس گواهی پزشک از بیماری‌های مثل “ناخنک چشم” و “برفک دهان” رنج می‌برد.

فیض الله مختاری در جریان شورش زندانیان در روز دوشنبه ۱۱ فروردین در زندان سپیدار اهواز، بر اثر شلیک مستقیم مأمورین جان خویش را از دست داد

وی۳۲ ساله و مجرد بود. این زندانی ۱۰ سال از عمر خویش را در زندان گذرانده بود.

ماموران ابتدا به خانواده مختاری گفتند وی اقدام به خودکشی کرده اما خانواده این زندانی پس از تحویل گرفتن جسد فرزندشان آثار گلوله را بر روی سر وی مشاهده کردند. برای پنهان کردن این جنایت در برگه فوت وی، مرگ بر اثر خفگی را درج کردند

این گزارش فهرست کوتاهی از وخامت و شرایط بغایت وحشتناک زندان های ایران است و از افکار عمومی مردم ایران و جهانیان و سازمان ها و نهاد های مدافع حقوق بشر بین المللی میخواهیم در جهت تحقق این خواست ها مشارکت نمایند :    

برای مقابله با گسترش اپیدمی کرونا زندانیان به یاری ما و نهاد های سیاسی و حقوقی بین المللی نیاز دارند، اما باید کوشش نمود که اینگونه کمک ها بصورت کنترل شده در اختیار زندانیان و نه عوامل رژیم قرارگیرد.

ما خواستار ایجاد یک حرکت گسترده

دادخواهی (جنبش دادخواهی) برای نجات جان زندانیان سیاسی و آزادی بدون قید و شرط آنها هستیم! این امر ضروری و حیاتی تنها و تنها از طریق یک سازماندهی گسترده احزاب. مجامع و نهادهای سیاسی مترقی و با پشتیبانی و همکاری و همیاری با نهادها و مجامع دموکراتیک و حقوق بشری و خانوادهای زندانیان سیاسی و قربانیان رژیم جمهوری اسلامی امکان پذیر می باشد. ما به سهم خود با مشارکت در امر دادخواهی خود را موظف و سهیم می دانیم!

 ما خواهان بازدید و تماس گزارشگران رسمی اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به منظور تحقیق در مورد نقض دائمی حقوق بشر در ایران، به ویژه در زندان هاهستیم!

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران

زنده باد آزادی و برابری 

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

اعدام و شکنجه ملغی باید گردد


کانون کنشگران دمکرات و سوسیالیست هانوفر

 هشتم ماه مه  2020

https://akhbar-rooz.com/?p=28956 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x