پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کمیسیون امنیت ملی: تداوم غنی سازی در صورت عدم ارائه تضمین برای اجرای برجام از سوی اروپا

تهران-ایرنا- کمیسیون امنیت ملی مجلس با ارائه گزارش روند اجرای برجام تاکید کرد: چنانچه اتحادیه اروپا تضمین عملی برای اجرای برجام ندهد، ضمن محدودیت همکاری با آژانس انرژی اتمی، غنی‌سازی گسترده اورانیوم را در پیش می گیریم.

سید حسین نقوی حسینی در جلسه علنی امروز- چهارشنبه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره روند اجرای برجام را قرائت کرد.

در این گزارش آمده است: بنابر این گزارش؛ برنامه جامع اقدام مشترک برجام، در تیرماه ۱۳۹۴ با مشارکت دولت جمهوری اسلامی ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان موسوم به (۱+۵) مورد توافق قرار گرفت و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، بررسی توسط شورای عالی امنیت ملی و موافقت مشروط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، در تاریخ ۲۶ دیماه ۱۳۹۴ اجرایی شد.

بر اساس این گزارش، در ۳ فقره گزارش شش ماهه تقدیمی پیشین، اختصاراً اقدامات جمهوری اسلامی ایران و گروه (۵+۱) وضعیت تحریم‌ها در دوره اجرایی شدن برجام، موارد بدعهدی، کارشکنی و نقض برجام توسط آمریکا از روز شروع برجام تا تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۶ تشریح شد.

در ادامه این گزارش بیان شده است: گزارش امروز(گزارش شش ماهه چهارم و پنجم، مربوط به مقطع زمانی ۲۶ تیرماه ۱۳۹۶ تا ۲۶ تیرماه ۱۳۹۷) در ۹ بخش شامل مبانی و منابع گزارش؛ اجرای تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران؛ مواضع و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ تحولات انجام شده در حوزه تحریم‌ها؛ موارد بدعهدی، نقض برجام و خروج آمریکا از برجام؛ مواضع، اقدامات و پیگیری‌های دولت جمهوری اسلامی ایران؛ مواضع و اقدامات اتحادیه اروپا؛ استمرار فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین  پیشنهادات است.

در این گزارش موارد نقض و بدعهدی آمریکا، مواضع و اقدامات اتحادیه اروپا و وضعیت هسته ای ایران قبل و بعد از اجرای برجام تشریح شده است.

بنابر این گزارش؛ اتحادیه اروپا در طول مدتی که از اجرای برجام گذشته، بارها پایبندی خود بر برجام و ضرورت حفظ آن را مورد تأکید قرار داده است و اجرای کامل برجام را جزء اولویت‌های امنیتی اروپا تلقی کرده و آنرا گره خورده با امنیت قاره اروپا دانسته است. علاوه بر آن اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده که به گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی کامل ایران به تعهدات خود اطمینان دارد.

در این گزارش آمده است: علی‌رغم چنین مواضعی تا زمان تهیه این گزارش، اتحادیه اروپا در مقابل شروط چهارگانه پیش گفته ترامپ منفعالنه و غیر مؤثر برخورد کرد و در مقابل درخواست ناقضانه آمریکا مبنی بر اعمال شروط و به اصطلاح ترمیم برجام، اقدام شایسته و درخوری نداشت و هزینه‌ای برای خود و آمریکا در مقابل نقض و خروج آن کشور از برجام ایجاد نکرد. اگرچه نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مقابل ترامپ اعلام کرد که اروپا به برجام پایبند و آن را غیرقابل نقض می‌داند؛ لکن تزلزل، انفعال و موضع دوگانه انگلیس، فرانسه و آلمان به خروج آمریکا از برجام کمک کرد.

بنابر این گزارش در بخش پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است که تداوم برنامه صلح‌آمیز کشورمان در ابعاد مختلف با لحاظ بعضی محدودیت‌ها و نظارت‌ها، به تدریج و در پایان ۱۵ سال کاهش یافته و رفع خواهد شد؛ تلاش برای بازطراحی و بهینه‌سازی رآکتور آب سنگین اراک و تبدیل آن به رآکتور مدرن با ماهیت آب سنگین در همه ابعاد، اعم از خنک‌کننده، بازتاب‌دهنده، کندکننده ادامه دارد.

در این گزارش تاکید شده است: با توجه به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام که نقض صریح و کامل آن محسوب می‌گردد، تنها در صورتی ادامه برجام ممکن است که اتحادیه اروپا علاوه بر ایفای نقش و اجرای بدون کم و کاست تعهدات خود در برجام، عدم اجرای تعهدات آمریکا را نیز با سپردن تعهدات و تضمین‌های عملی جبران نماید.

بنابر این گزارش تضمین فروش نفت به تناسب نیاز و خواست ایران به نحوی که فروش نفت آن کمتر از میزان فروش در مقطع قبل از خروج آمریکا از برجام یعنیدو میلیون و ششصد هزار بشکه در روز کاهش نیابد؛ اتحادیه اروپا تضمین نماید که جمهوری اسلامیایران در دسترسی و مدیریت منابع ارزی خود حاصل از فروش نفت و سایر صادرات با مشکل روبرو نشود.

همچنین در این گزارش تاکید شده است:اتحادیه اروپایی ترتیبی اتخاد نماید که جمهوری اسلامی ایران از منافع کامل برجام اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، پزشکی، کشاورزی، شیلات، دام و طیور، حمل و نقل(هوائی، ریلی، جاده‌ای و دریایی(محیط زیست، تحقیقاتی و علمی، ارتباطی، تجاری، بازرگانی، بانکی هسته‌ای و سایر موارد پیش‌بینی شده در برجام بهره‌مند شود.

بنابر این گزارش؛ چنانچه اروپا از ارائه تضمین‌های عملی ذکر شده استنکاف و خودداری نماید، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است اجرای قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران؛ بررسی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی؛ بازنگری و محدود ساختن همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از سرگیری و گسترش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی گسترده اورانیوم در هر کم و کیفی را که نیاز کشور اقتضاء کند، با قوت و بدون فوت وقت اجرایی نماید.

https://akhbar-rooz.com/?p=25469 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x