پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری: شانزده آذر۹۸ نقطه عطفی در جنبش دانشجویی ایران

برگزاری باشکوه تجمعات دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر در تهران و شهرستان ها ،آن هم درست بعد از سرکوب خونین اعتراضات مردمی و به رغم همه تهدیدها و بگیر و ببندها شور و شوقی دیگر در دل کارگران آگاه و زحمتکشان ایجاد کرد و به نوبه ی خود مرهمی شد بر زخم دل داغدیدگان.
این تجمعات نه تنها نشان دهنده فداکاری و شهامت دانشجویان برگزار کننده این مراسم بود، بلکه همچنین حکایت از آگاهی و هوشمندی آنان در این برهه حساس از تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی کشورمان می کرد. دانشجویان با برگزاری مراسم روز دانشجو بدین شکل و با این محتوی نشان دادند که به عنوان فرزندان صادق و فهیم کارگران در کنارآنان ایستاده اند و به مسئولیت خطیر خود به عنوان بخش پیشرو و آگاه جنبش های اجتماعی واقفند. آن ها همچنین نشان دادند که هیچ توهمی به جریانات و افراد فرصت طلب نداشته وبا مرزبندی روشن و واضح، تکلیف خود را با برخی از این جریانات موج سوار و عافیت طلب روشن کرده اند.
جنبش دانشجویی در دهه های گذشته نشیب و فرازهای بسیاری را از سر گذرانده و گرایش ها و جریانات متعددی را در درون و در سیر حرکت خود تجربه کرده است. طی دوره هایی چپ، “چپ سوسیالیست” بر آن مسلط بوده و در مقاطعی برخی جریانات حکومتی و “اصلاح طلب” مدافع سرمایه جهانی، در آن جولان داده اند. گاه حتی معدود عناصری از جریانات به اصطلاح “لیبرال” و ضدکارگر که امروزه با القاب و اسامی مختلف، تماما در پناه کاخ سفید لانه کرده و “مفتخرند” که در جلسات و میهمانی های کوچک و بزرگ ان شرکت می کنند، در پس و پشت و حاشیه های آن خودی نشان می دادند. این جنبش اما امروز و به ویژه در شرایط حساس کنونی، با عزمی راسخ و صدایی رسا اعلام می کند که به عنوان ” فرزندان کارگران” و مردم زحمتکش و محروم جامعه، در کنار آن ها ایستاده و با آنان و اعتراضات شان همسو و همراه خواهند بود.

چنبش دانشجویی امروزه با کسب دانش و آگاهی های علمی و تحت تاثیر شرایط اجتماعی و به ویژه جنبش زنده و پویای کارگری، رشد چشمگیری یافته و می رود تا در پرتو نقادی آگاهانه ی خویش، گام به گام در اتحاد با جنبش کارگری، نقش به مراتب پررنگ تری در مبارزه طبقاتی جاری ایفا نماید. شعارهای هوشمندانه ی دانشجویان در ۱۶ آذر امسال، مستقیما “نیولیبرالیسم” را به عنوان نماد سرمایه داری هار، جنگ طلب و ضدکارگر معاصر، در همه جای دنیا نشانه رفته و نوک تیز حمله ی خود را به درستی متوجه این تبلور سرکوب و استثمار سرمایه جهانی و اقتصاد در حال بحران آن قرار داده است. شعارهای دانشجویان در مراسم گرامی داشت روز دانشجو، آشکارا نشان از ارتقا سطح دانش و آگاهی سیاسی و طبقاتی دانشجویان و جنبش دانشجویی و جایگاه ویژه ی این جنبش در رو در رویی با سرمایه داری جهانی از یک سو و اتحادش با جنبش کارگری از سوی دیگر دارد.
حضور و حرکت دانشجویان در مراسم بزرگداشت این روز و فریاد رسای شان در شرایط حساس کنونی، به نوبه ی خود حکایت از آن دارد که عوامل سرمایه و نهادها و ارگان های تحت فرمانش، با همه تهدیدها، اخراج ها، بگیر و ببندها و ترفندهای خود در دانشگاه ها و بزرگ تر و بالاتر از آن، کشتار وحشیانه و دهشتناک مردم معترض در سرتاسر ایران، نتوانسته است این جنبش را به محاق برده، ساکت و خاموش نماید. جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر امسال آگاه تر و گسترده تر از سال های پیش به میدان آمد و گام های محکم و شجاعانه ای را در اتحاد با جنبش طبقه ی کارگر و مبارزات جاری و حی و حاضر آنان برای:”نان، کار، آزادی” برداشت.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن حمایت از مراسم گرامی داشت ۱۶ آذر، روز دانشجو و شعارهای پرمحتوای آن در اتحاد و همبستگی با کارگران و مبارزات آنان همچون: “فرزند کارگرانیم، همراهشان می مانیم”؛ “کارگر، معلم، دانشجو، اتحاد، اتحاد” ، کارگر زندانی، زندانی سیاسی، آزاد باید گردد؛ و . . . خواهان آزادی تمامی کارگران و دانشجویان دربند و زندانیان سیاسی می باشد.


گام هایتان استوار
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
آذر ۹۸

https://akhbar-rooz.com/?p=15148 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x