جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گزارشگران بدون مرز احضارهای خودسرانه و غیرقانونی روزنامه‌نگاران را محکوم کرد

گزارشگران بدون مرز سوم اسفند ماه با انتشار پیامی اقدام حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در احضار روزنامه‌نگاران و تهدید آنها برای عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را محکوم کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در پیام خود احضار روزنامه‌نگاران از سوی اطلاعات سپاه پاسداران را «اقدام خودسرانه و غیرقانونی» خواند و «بازداری از اطلاع‌رسانی روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی» را از طریق احضار و بازجویی محکوم کرد.

در این پیام به نام‌های «محمد مساعد»، «مازیار خسروی»، «یاسمن خالقیان»، «مولود حاجی‌زاده»، «یغما فشخامی»، «احسان بداغی» و «شبنم نظامی» اشاره شده که از اوایل بهمن ماه تاکنون مورد آزار و اذیت از سوی ماموران سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند.

از ششم بهمن ماه ۱۳۹۸ تاکنون (سوم اسفند) موج تازه‌ای از برخوردها با روزنامه‌نگاران از سوی اطلاعات سپاه پاسداران در جریان است. در آخرین مورد «محمد مساعد»، روزنامه‌نگار مستقل که در روزهای اخیر در کانال تلگرامی و توییتر خود نظرات خود را درباره انتخابات مجلس می‌نوشت ظهر سوم اسفند ماه به اطلاعات سپاه برای بازجویی فراخوانده شد و در جریان این بازجویی‌ از او خواسته شد تا حساب توییتر و تلگرام خود را ببندد و به او گفته شده تا زمان برگزاری دادگاهش حق هیچ‌گونه فعالیت در شبکه‌های مجازی را ندارد.

این روزنامه‌نگار پیش‌تر به دلیل چند توییت در اوایل آذر ۱۳۹۸ بازداشت و نهایتا در تاریخ ۱۶ آذر ماه با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. با این حال محمد مساعد با ساخت کانال تلگرامی جدیدی در روزهای اخیر نوشتن را دوباره آغاز کرد. او در اولین نوشته تلگرامی خود نوشته بود: «این روزها، روزهای خوبی نیست اما حقیقت این است که نمی‌توانم ننویسم. در شرایط فعلی سکوت کردن و ننوشتن فرق چندانی با زنده نبودن ندارد پس باید نوشت.»

در حالی که مشخص نیست این روزنامه‌نگار از نظر قانون مطبوعات و قانون شهروندی چه اصلی را با نوشته‌هایش زیر پا گذاشته و براساس چه قانونی و مقررات حقوقی حق فعالیت در شبکه‌های مجازی را ندارد.

همچنین ماموران اطلاعات سپاه به منازل مازیار خسروی، یاسمن خالقیان، مولود حاجی‌زاده، یغما فشخامی، احسان بداغی و شبنم نظامی رفته و پس از تفتیش خانه و ضبط برخی از وسایل شخصی از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه از برخی از آنها خواسته‌اند در زمان مشخص خود را به دادسرای زندان اوین برای بازجویی معرفی کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=20895 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x