چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارشگران بدون مرز: پخش اعتراف اجباری روح‌الله زم مصداق شکنجه زندانی است

سازمان گزارشگران بدون مرز مستقر در پاریس پخش فیلم از روح‌الله زم در تلویزیون ایران را محکوم کرده و آن را مصداق “شکنجه” دانسته است.

روح‌الله زم که در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است شب گذشته اعترافات تلویزیونی‌‌اش از تلویزیون حکومتی ایران پخش شد.

این فیلم در زمانی که آقای زم در زندان بوده، ضبط شده و سازمان گزارشگران بدون مرز آن را مصداق “شکنجه زندانی” توصیف کرده است. 

در اوایل این فیلم، علی رضوانی مجری برنامه “بدون تعارف” در خبر ۲۰:۳۰ تلویزیون ایران می‌گوید برای اینکه “گفتگوی بدون تعارف داشته باشیم، خواستیم این گفتگو در خارج از فضای زندان انجام شود.” و سپس در آخر فیلم از اطلاعات سپاه به خاطر ضبط فیلم تشکر می‌کند. اما روح‌الله زم در جایی اشاره می‌کند که مکان ضبط فیلم زندانی است که او در آن نگهداری می‌شود.

روح‌الله زم پیش از آن که به اعدام محکوم شود در چهارمین جلسه دادگاه خود بخش عمده اعتراف‌ها و اتهام‌هایش را رد کرده و گفته بود که خبرنگار است و “کار مطبوعاتی” می‌کرده؛ بنابر این “اتهام معاونت گسترده در ایجاد احراق، تخریب و اخلال در نظام اقتصادی” را وارد ندانست. او اتهام افساد فی‌الارض را هم رد کرده بود.

روح‌الله زم در دادگاه به جرم “افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شده و حکم او هم تأیید شده است. 

سازمان گزارشگران بدون مرز، چند ساعت پس از پخش فیلم در روز شنبه ۱۱ ژوئیه، در اطلاعیه‌ای گفت که “بازجویی تلویزیونی، اعتراف آشکار رژیم ایران به انجام شکنجه زندانی است.”

https://akhbar-rooz.com/?p=39811 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x