پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

گزارشی از هفت اعتصاب غذا در زندان؛ از اوین تا ارومیه

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، از تاریخ ۲۰ بهمن ماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است. برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین نواز و خالد پیرزاده، چهار زندانی سیاسی دیگر در این زندان به اعتصاب غذای خود که از ۱۲ بهمن ماه آغاز کرده‌اند ادامه می دهند. در این بین رضا محمدحسینی که از ۱۹ بهمن لبان خود را همراه با اعتصاب غذا دوخته است، شب گذشته به دلیل ضعف عمومی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد. همچنین، سیامک اشرفی اشگه سو و بشیر پیرماوانه، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که به ترتیب از تاریخ ۱ بهمن و ۵ بهمن ماه امسال دست به اعتصاب غذا زده بود، کماکان در اعتصاب بسر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، هفت زندانی سیاسی در زندان‌های اوین و ارومیه در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

از میان این زندانیان، امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، از تاریخ ۲۰ بهمن ماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.

این وکیل دادگستری امروز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه طی یادداشتی در خصوص عدم اعطای مرخصی و اعتصاب غذای خود گفته است: “از روز ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۶ عصر در اعتراض به اینکه ۱۵ ماه علی الاتصال در حبس بوده ام و از این مدت ۶ ماه و نیم معادل ۱۹۰ روز در انفرادی به سر بردم، خود را مستحق بهره مندی از مرخصی می دانم. مع الوصف به دلیل اینکه در مورد مرخصی اینجانب هیچگونه تصمیم‌گیری و خاصه موافقت با آن صورت نپذیرفته است ،تا اطلاع ثانوی و انشاءالله تحقق خواسته این اعتصاب که صرفاً نوشیدن آب است (و لاغیر) ادامه خواهد یافت و از شما مردم می‌خواهم که برایم دعا کنید. مسئولیت هر اتفاقی در این ارتباط متوجه عوامل قضایی من جمله رییس قوه قضاییه، دادیار محترم ناظر زندان، معاون دادستان تهران و دادستان تهران است. نامبردگان کسانی هستند که در اعطای این مرخصی کوتاهی کرده‌اند و حداقلی‌ترین خواسته یک زندانی سیاسی را برای عملی کردن وعده‌اش به دخترش مبنی بر چند روز آمدن به خانه دریغ نمودند. امیرسالار داودی/ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ / زندان اوین بند ۷ سالن ۲”.

امیرسالار داودی که از تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷، در بازداشت و در زندان اوین به سر می برد در تاریخ ۱۱ خردادماه بر اساس حکمی که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران علیه وی صادر شد به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد که از این میزان، مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس قابل اجرا خواهد بود. روز سه‌شنبه ۸ مردادماه ۱۳۹۸، مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع امیرسالار داودی از قطعی شدن حکم اولیه موکلش خبر داد.

در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، وحید مشگانی فراهانی وکیل مدافع امیر سالار داودی، در ارتباط با اتهامات نسبت داده شده به وی گفت: حدود ۸ تا ۹ اتهام به ایشان نسبت داده شده است. از جمله تشکیل گروه برای براندازی نظام، همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، توهین به مقامات و رهبری و چند اتهام دیگر که دو پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شده است.
از سوی دیگر، امروز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین نواز و خالد پیرزاده، چهار زندانی سیاسی در زندان اوین کماکان در اعتصاب بسر می‌برند.

از میان این جمع، رضا محمدحسین که از تاریخ ۱۹ بهمن ماه بعنوان یک حرکت اعتراضی اقدام به دوختن لب‌های خود کرده بود، شب سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه به دلیل ضعف عمومی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد. از وضعیت این زندانی پس از انتقال به بیمارستان اطلاعی در دست نیست.

این زندانیان از تاریخ ۱۲ بهمن ماه در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان سیاسی، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اطاله دادرسی، صدور احکام سنگین قضائی و قطعی شدن احکام دادگاه بدوی بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر علیه خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

از میان زندانیان اعتصابی، برزان محمدی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری مردادماه ۹۶ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده بود. این شهروند ۴۱ ساله و اهل سروآباد کردستان در دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه تجدیدنظر برزان محمدی در تاریخ ۶ اسفندماه سال ۹۷ برگزار شد و در نتیجه آن به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۲۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند. بر اساس این حکم رضا محمدحسینی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی” به ۷ سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “خروج غیرقانونی از مرز” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “ورود غیرمجاز به داخل کشور” به ۲ حبس و از بابت اتهام تمرد از دستور ماموران به ۱ سال و نیم حبس و در مجموع به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم شده است. آقای محمدحسینی پیشتر در اردیبهشت ماه ۹۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. وی پس از ۳ ماه بازجویی به قرنطینه و نهایتا به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

خالد پیرزاده نیز از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی” به ۵ سال حبس و از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۷ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” در خصوص رضا محمدحسینی و ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” در خصوص خالد پیرزاده قابل اجرا خواهد بود.

مهدی مسکین نواز نیز پیشتر در مردادماه امسال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۵ سال حبس محکوم شده بود. آقای مسکین نواز علاوه بر این به اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی نیز محکوم شده است.
همچنین، سیامک اشرفی اشگه سو و بشیر پیرماوانه، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که به ترتیب از تاریخ ۱ بهمن و ۵ بهمن ماه امسال دست به اعتصاب غذا زده بود، امروز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، کماکان در اعتصاب بسر می‌برند.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت کنونی این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: “مسئولان مربوطه در این مدت به خواسته‌های سیامک اشرفی و بشیر پیرماوانه بی‌توجه بوده‌اند و مشکلات آنان همچنان حل نشده است. از همین رو آنها کماکان در اعتصاب بسر می‌برند.

در حالی که سیامک اشرفی اشگه سو، از روز سه‌شنبه ۱ بهمن ماه در اعتراض به عدم پاسخ‌دهی به درخواست عفو مشروط و همچنین بی‌احترامی کارمندان دادگاه به خانواده خود دست به اعتصاب غذا زده بود، شعبه ۹ اجرای احکام دادگستری ارومیه روز پنج شنبه ۱۷ بهمن ماه با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت کرد.

سیامک اشرفی در خردادماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در یکی از گرو‌ه‌های مخالف نظام” به تحمل ۵ سال و به اتهام “فرار از خدمت سربازی” به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. سیامک اشرفی اشگه سو، پس از طی کردن بیش از ۳ سال از دوره محکومیت خود، درخواست آزادی مشروط داده بود که این درخواست از سوی مسئولان زندان ارومیه پذیرفته شده اما شعبه مسئول واحد اجرای احکام از پاسخ دادن به درخواست آزادی مشروط آقای اشرفی امتناع کرده بود.

بشیر پیرماوانه، نیز از تاریخ ۵ بهمن ماه در اعتراض به بی‌پاسخ ماندن درخواست آزادی مشروط خود دست به اعتصاب غذا زده بود. بشیر پیرماوانه، در اسفندماه ۹۴ بازداشت و در بهار سال ۱۳۹۵ توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به دلیل تسلیم به رای به ۴ سال کاهش پیدا کرد. مخالفت با درخواست آزادی مشروط این زندانیان در حالی صورت گرفته است که آنها بیشتر از یک سوم مدت حبس خود را پشت سر گذاشته و بر طبق قانون آزادی مشروط به آنها تعلق می‌گیرد.
بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=20157 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x