جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (١٣ – ١٩ آذر)

چهارشنبه ۱۳ آذر:

– دراین روز کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن پاسداشت ۲۱اُمین سالگرد یاد یاران جان‌باخته‌ی خود، زنده‌یادان محمد مختاری و محمدجعفر پوینده ، با اشاره به حقوق پایمال‌شده‌ی مردم معترض ایران و حوادث خونبار اخیر کشور ، بر آرمان‌های خود و عهد استوارش با یاران جان‌ بر سر آرمان نهاده‌ی خویش پای فشرد و تاکید کرد که تا امحای تمامی اشکال سانسور و نیز احقاق حقوق از کف رفته‌ی یاران جان‌باخته‌ی خود ومحاکمه‌ی همه‌ی آمران و عاملان آن وقایع جنایتکارانه ، مجدانه خواهد کوشید.در پایان کانون نویسندگان ایران اعلام کرد که اعضایش روز جمعه مورخ ۱۵ آذر ساعت ۳ بعدازظهر بر مزار مختاری و پوینده در امامزاده طاهر کرج گرد می‌آیند.

– در همین روز و چند ساعت پس از انتشار بیانیه‌ی کانون که در آن اعلام کرده بود اعضایش روز جمعه ١۵ آذر بر مزار پوینده و مختاری حضور خواهند یافت، روابط عمومی این تشکل با انتشار اطلاعیه خبر از لغو شدن مراسم داد. در این اطلاعیه گفته شده از وزارت اطلاعات با چند تن از دبیران کانون تماس گرفته شده و گفته شده است که مراسم نباید برگزار شود، ممکن است کار به تیراندازی و کشته شدن چند تن بیانجامد! در پی این تهدید هیئت دبیران کانون با تشکیل جلسه اضطراری تصمیم گرفت برای حفظ جان اعضا و دیگر دوستداران کانون لغو برنامه را اعلام کند.

– در این روز ندا ناجی، از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

– احکام هفت فعال مدنی که از سوی قاضی صلواتی رییس شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی صادر شده است، به ایشان ابلاغ شد. بر اساس این حکم سامان زندیان و معین حاجی زاده هر کدام از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. رها احمدی، آرمین سورانی، وحید قدیرزاده و محمد ابوالحسنی نیز هر کدام از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. همچنین لیلا (خدیجه) میرغفاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

– اکبر رشیدی، متهم سیاسی در زندان ارومیه در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به ۱۵سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه صادر و به وی ابلاغ شده است .اتهام آقای رشیدی “محاربه از طریق عضویت در گروه های سلفی” عنوان شده است. لازم به ذکر است که این زندانی سیاسی به صورت مادرزاد دارای معلولیت بوده و با استفاده از ویلچر قادر به حرکت است.

– هفت تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج طی بیانیه‌ای سرکوب اعتراضات اخیر توسط حکومت ایران را محکوم کرده‌ و خواهان تشکیل گروه‌های تحقیق و حقیقت‌یاب توسط مجامع و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری در این‌باره شده‌اند. اسامی امضاکنندگان :محمد بنازاده امیرخیزی، محمدعلی منصوری، سعید ماسوری، حسن صادقی، مجید اسدی، آرش صادقی و پیام شکیبا.

– جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید شقاقی، اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله، چهار فعال حقوق زنان روز جاری با حضور متهمان این پرونده و وکلای آنان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

– در این روز هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان، از جان‌باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ به دیدار خانواده‌ی پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات خونبار اخیر رفت. پویا بختیاری، ۲۷ ساله، دارای مدرک مهندسی برق، روز شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸ در حالی که همراه با مادرش (ناهید شیرپیشه) در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به خیابان رفته بودند، در مهرشهر کرج از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

– محمدنعیم امینی‌فرد رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس در گفتگو با ایسنا گفت که به دلیل مسائل امنیتی و علیرغم دستور وزیر کشور مبنی بر اتصال اینترنت استان ، شبکه‌ی اینترنت کماکان و تا اطلاع ثانوی مسدود می‌باشد.

– حسن روحانی در گفتگو با صدا و سیما ضمن پافشاری بر پخش اعترافات تلویزیونی ِ بازداشت‌شدگان ِ اعتراضات اخیر ؛ خواستار برخورد با آن دسته از معترضانی شد که بنا بر ارزیابی او دست به “آشوب و اغتشاش” زده‌اند.

– صدها تن از معلمان شاغل و بازنشسته در سراسر ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به سرکوب شدید مردم در تظاهرات خیابانی اخیر در ایران و “فساد سازمان یافته در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران” اعتراض کردند.

– در این روز عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع مهناز افشار، هنرپیشه ایرانی از احضار موکلش به شعبه‌ی چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد. به گفته‌ی ایشان اتهامات خانم افشار در شعبه مذکور عبارت از تبلیغ علیه نظام و جریحه‌دار کردن عفت عمومی و نشر اکاذیب است.

پنجشنبه ۱۴ آذر:

– شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸ در صفحه‌ی شخصی خود از دریافت احضاریه‌ای برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری خود خبر داد وی افزوده است که به واحد اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شده‌است.

– حکم اعدام مرجان داوری محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور بار دیگر نقض و جهت محاکمه‌ی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به عنوان شعبه‌ی هم‌عرض ارجاع داده شد. او زندانی عقیدتی است و متهم به “فساد فی العرض” شده است.

– فائقه ملک محمدی همسر محمدرضا (داوود) فرهادپور فعال مدنی با انتشار نامه‌ای نسبت به بی‌خبری از این فعال مدنی و افزایش نگرانی‌های خود درباره‌ی وی ابراز نگرانی کرد. محمدرضا (داوود) فرهادپور در تاریخ ۱۹ آبان ماه امسال توسط نیروهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شد.

جمعه ۱۵ آذر:

– کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد در گزارشی در خصوص اعتراضات اخیر ایران از برخورد خشونت آمیز با معترضین و بازداشت شدگان و نقض حق دادرسی عادلانه در خصوص آنان ابراز نگرانی کرد. «میشل باشله» همچنین در مورد تداوم عدم شفافیت در مورد تعداد کشته‌شدگان و تدوام دستگیری‌های گزارش شده در سراسر ایران هشدار داده است. وی همچنین اضافه کرد که بر ما محرز شده که تیراندازی‌ها به سوی مردم تعمدی و به قصد کشتار صورت گرفته است. کمیسر عالی، با انتشار این گزارش از دولت ایران می‌خواهد به نقض‌های متعدد حقوق بشر در جریان اعتراضات اخیر رسیدگی کند.

– در این روز تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی، خانواده‌های زندانیان سیاسی، خانواده‌های جانباختگان اعتراضات سال ۸۸ ازجمله “شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی و شهین مهین فر مادر امیرارشد تاجمیر” همراه با اعضای کانون صنفی معلمان، اعضای کانون بازنشستگان، تعدادی از اساتید دانشگاه علم و صنعت و راحله احمدی، فعال مدنی و مادر صبا کردافشاری، زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین، برای ابراز همدردی به دیدار خانواده پویا بختیاری یکی از کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه رفتند.

– کمسیون فراحزبی و بین‌المللی آزادی ادیان در آمریکا در گزارش سالانه‌ی خود که امروز انتشار یافت دستگیری بهاییان در ایران را محکوم کرد. این کمیسیون از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته است تا مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند.

– صفحه‌ی عربی فیسبوک آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که از چندی پیش به علت “نقض قوانین” از سوی مدیربت فیس‌بوک با محدودیت مواجه شده بود، به‌طور کامل پاک شد.

– سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خبر داد که اسماعیل بخشی، نماینده‌ی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و فعال کارگری، به محل کار خود بازگشت و در روز جمعه ۱۵ آذر مورد استقبال همکاران خود در شرکت قرار گرفته است. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پیش‌تر وبه دفعات ؛ بازگشت به کار فوری اسماعیل بخشی را به عنوان یکی از شروط تعلیق اعتصاب اعلام کرده بودند.

– شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی که دراین‌روز منتشر کرده‌است به نقل ازمنابع خود می‌گوید که بازداشت شهروندان در مناطق کُردنشین توسط نیروهای سپاه پاسداران هم‌چنان ادامه دارد. تعداد شهروندان بازداشت‌شده در شهرهای ایلام، مهران، چرداول، سرپل ذهاب، کرمانشاه، جوانرود، کامیاران، سنندج، ‌مریوان، سقز، بوکان و ارومیه، بیش از هزار تن تخمین زده می‌شود.

شنبه ۱۶ آذر:

– اسماعیل فرزانه و بردیا فرزانه دو شهروند بهایی ساکن شهرستان امیدیه امروز با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شدند. اسماعیل فرزانه و برادرزاده‌اش بردیا فرزانه در تاریخ ۹ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.

– پوریا رسالتی و مهدی فراحی شاندیز دو زندانی سیاسی در ندامتگاه مرکزی کرج توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این ضرب و شتم در پی اعتراض مهدی فراحی شاندیز به بی عدالتی و وضعیت نامناسب زندان صورت گرفته است.

– ٩ تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در شهر بهارستان اصفهان به نام‌های «شهاب فردوسیان، نسیم جابری، مهران الله دادی، شهباز باشی، سروش آزادی، ناصر لطفی، قدوس لطفی، ساغر منوچهرزاده و هما منوچهرزاده» طی این روز و روزهای گذشته با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. وحید نیازمند دیگر شهروند بهایی بازداشت شده در این شهر کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد.

یکشنبه ۱۷ آذر:

– محمدرضا (داوود) فرهادپور با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. این فعال مدنی را نیروهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران در تاریخ ۱۹ آبان ماه امسال در منزلش در تهران بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲ الف در زندان اوین منتقل کرده بودند.

– ناصر رجب، شهروند بهایی ساکن کرج با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد. نیروهای امنیتی وی را در تاریخ ٢۵ آبان ماه امسال بازداشت و به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر کرج منتقل کرده بودند.

دوشنبه ۱۸ آذر:

– میثم جولانی، شهروند اهل اردبیل با تودیع قرار کفالت از زندان اردبیل آزاد شد. آقای جولانی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری اخیر در واکنش به افزایش قیمت بنزین توسط نیروهای امنیتی در خانه پدری خود در اردبیل بازداشت شده بود. اتهام آقای جولانی «اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف» عنوان شده است.

– قادر سلیمی ؛ زندانی سیاسی و شهروند اهل بوکان به صورت مشروط از زندان ارومیه آزاد شد. آقای سلیمی در تیرماه سال ۹۶ بازداشت و در دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «عضویت در گروه های سلفی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.قادر سلیمی از ابتدای مردادماه در اعتراض به عدم موافقت با درخواست آزادی مشروط خود و عدم انتقال به زندان بوکان دست به اعتصاب غذا زده و پس از ۲۹ روز با وعده مساعد مسئولین زندان به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

– در این روز ١۶٠ وکیل دادگستری طی بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ضمن انتقاد از خشونت و سرکوب معترضان آبان ماه و یادآوری حقوق قانونی شهروندان معترض آمادگی خود را جهت تضمین حق دفاع دستگیرشدگان اعلام کردند.

– پرویز ناصری، فعال سیاسی و شهروند اهل ارومیه که روز شنبه ۹ آذرماه به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌بود ، امروز دوشنبه ۱۸ آذرماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در ارومیه به زندان این شهر منتقل شد. اتهام آقای ناصری «عضویت در یکی از یکی از گروه‌های مخالف نظام»عنوان شده است .تا لحظه‌ی تنظیم این روز از مصادیق اتهامات این شهروند اطلاعی در دست نیست.

– شهرام ناظری، خواننده‌ی نام‌آشنای ایران اعلام کرد، برای همدردی با کردهای سوریه و «به احترام مردم فداکار» ایران آذرماه در قونیه ترکیه کنسرت برگزار نخواهد کرد.

سه‌شنبه ۱۹ آذر:

– روز جاری ۵واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی ساکن چابهار در استان سیستان و بلوچستان پس از حدود چهل روز فک پلمب شد. محل کسب این شهروندان در تاریخ ۸ آبان ماه، به دستور مقامات قضایی چابهار پلمب شده بود.

– جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات راحله احمدی فعال مدنی و مادر زندانی سیاسی، صبا کردافشاری، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. راحله احمدی حدود ده روز پیش طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود.

– خانه موسیقی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «امسال جشن خانه موسیقی به منظور همدردی با هموطنان داغدیده حوادث اخیر لغو شد.»

https://akhbar-rooz.com/?p=14937 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x