جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گسترش اعتراض های ضدنژادپرستانه به شهرهای مختلف آمریکا

اعتراض به کشته شدن جورج فلويد مرد سياه پوستی که در مينياپوليس به دست پليس کشته شد، به شهرهای ديگر آمريکا رسيده است. معترضان در نیویورک، آتلانتا، لس‌آنجلس و واشنگتن با پلیس درگیر شده‌اند. آنها خواهان اجرای عدالت هستند. در واشنگتن، صدها نفر در برابر کاخ سفید تجمع کردند و به همین خاطر، برای مدتی راه‌های ورودی به کاخ سفید، مقر ریاست‌جمهوری آمریکا مسدود شد
آمریکا

اعتراض به کشته شدن جورج فلوید مرد سیاه پوستی که در مینیاپولیس به دست پلیس کشته شد، به شهرهای دیگر آمریکا رسیده است.

معترضان در نیویورک، آتلانتا، لس‌آنجلس و واشنگتن با پلیس درگیر شده‌اند. آنها خواهان اجرای عدالت هستند.

در واشنگتن، صدها نفر در برابر کاخ سفید تجمع کردند و به همین خاطر، برای مدتی راه‌های ورودی به کاخ سفید، مقر ریاست‌جمهوری آمریکا مسدود شد.

در شهر مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید به دست پلیس کشته شد، تظاهرکنندگان مقررات منع آمد و رفت را نادیده گرفتند و نیروهای پلیس نیز تلاشی برای اعمال محدودیت‌ها نکردند.

قتل جورج فلوید به خشم طولانی مدتی دامن زده که بر سر کشتن آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دست ماموران پلیس آمریکا وجود دارد.

چندین ساختمان در شهر مینیاپولیس به آتش کشیده شده‌اند.

در دالاس، به سوی ماموران پلیس سنگ پرتاب شد و در مقابل این نیروها به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

جورج فلوید که ۴۶ سال داشت روز دوشنبه جان باخت. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، او در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به درک شووین، پلیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: “نمی‌توانم نفس بکشم.”

این مامور سابق پلیس اکنون به اتهام قتل بازداشت شده اما سه مامور همراه او هنوز آزاد هستند اگرچه همه آنها از کار اخراج شده‌اند.

دونالد ترامپ گفته است با خانواده آقای فلوید صحبت کرده است. او پیشتر گفته بود “عدالت، اجرا خواهد شد.”

خانواده آقای فلوید از بازداشت مامور پلیس استقبال کرده اما گفته‌اند اتهام‌های اساسی‌تری باید متوجه این فرد شود و سایر ماموران همراه او نیز باید بازداشت شوند.

آنها همچنین خواهان آن شده‌اند تا پلیس نحوه رفتار خود و عملکردش را تغییر دهد.

هر سال بیش از هزار نفر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته می‌شوند، سیاه‌پوست هستند.

حکومت نظامی بی‌سابقه در مینیاپولیس آمریکا 

ادامه ناآرامی‌ها در ایالت مینه‌سوتا بویژه در شهر مینیاپولیس (Minneapolis) آمریکا که بر سر اقدام نژادپرستانه پلیس سفیدپوست علیه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی با مرگ وی همراه شد، اکنون با اعزام نیروهای پرشمار ارتش برای کنترل اوضاع، این ایالت با حکومت نظامی بی‌سابقه‌ای مواجه است.

به گزارش روز شنبه شبکه سی‌ان‌ان، مقام‌های عالی ایالت مینه‌سوتا نسبت به آنچه در شهر مییناپلیس روی داده ابراز نگرانی کرده و نسبت به آن هشدار دادند.  
فرماندار ایالت مینه‌سوتا در یک نشست خبری اعلام کرد: با ادامه ناآرامی‌ها، وضعیت شهر مینیاپولیس «به شدت خطرناک» است.  
«تیم والز» افزود: اکنون دیگر ایالت‌های همسایه نگران آنچه در اینجا می‌گذرد، هستند؛ از همه می‌خواهم تا در خانه‌های خود بمانند.  

لشگرکشی ۱۷۰۰ سرباز به مینه‌سوتا
در همین حال ژنرال « جان جنسن – John Jensen »  فرمانده گارد ملی ایالت مینه‌سوتا نیز در این نشست خبری گفت: با اختیاراتی که از فرماندار ایالت مینه‌سوتا گرفته شد، در شروع کار، اعزام یک‌هزار سرباز به این ایالت برای کنترل اوضاع درخواست شد.  

جنسن افزود: با اعزام این تعداد از سربازان، شمار نیروهای حاضر در این ایالت به یک‌هزار و ۷۰۰ نفر می‌رسد که در تاریخ این ایالت بی‌سابقه است.   

براساس گزارش سی‌ان‌ان،با وجود اعمال حکومت نظامی و منع آمدوشد، اما بسیاری از ساکنان شهر مینیاپولیس آن را نادیده گرفته و برای ادامه اعتراض‌ها به خیابان آمدند.  

این شبکه در ادامه گزارش داد، اکنون در یک بخش از شهر مینیاپولیس نزدیک به ۳۵۰ نیروی نظامی و پلیس برای مقابله با معترضان حضور دارند.  

«سارا سیندر – Sara Sidner » خبرنگار سی‌ان‌ان از مینیاپولیس گزارش داد: نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند.  

آشوب و ناآرامی‌ها که اکنون به سراسر آمریکا کشانده شده در پی اقدام «درک شووین – Derek Chauvin » پلیس سفیدپوست آمریکایی علیه یک سیاهپوست در ایالت مینه‌سوتا صورت گرفت که مرگ این شهروند را به همراه داشت. 
جورج فلوید ششم خرداد پس از آنکه درک شووین با گذاشتن زانویش روی گردن او که روی زمین خوابانده شده بود، جان سپرد.  

اگرچه پلیس قاتل جورج فلوید بازداشت و ساعاتی بعد با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد، اما این اقدام، نتوانسته آتش خشم مردم آمریکا را فرو نشاند. 

اکنون موج اعتراض‌ها به این اقدام نژادپرستانه تا پشت درهای کاخ سفید رسیده به گونه‌ای که نیروهای ویژه ضد شورش برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=31617 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x