جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۵ کشته و ۳۸۰ زخمی در زلزله آذربایجان شرقی

در پی وقوع زلزله شب گذشته در شهرستان میانه، بر طبق اعلام اورژانس، تاکنون ۵ نفر کشته و حدود ۳۸۰ نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان و ۱۷ نفر از زلزله زده‌ها در بیمارستانها بستری شده‌اند
زلزله آذربایجان شرقی

در پی وقوع زلزله شب گذشته در شهرستان میانه، بر طبق اعلام اورژانس، تاکنون ۵ نفر کشته و حدود ۳۸۰ نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان و ۱۷ نفر از زلزله زده‌ها در بیمارستانها بستری شده‌اند.

بر طبق آخرین اخبار دریافتی، از ۸۰ روستای زلزله زده در آذربایجان شرقی، وضعیت ۷۸ روستا ارزیابی شده که در آن پی آن خسارت ۴۰۰ واحد مسکونی گزارش شده است. در میان روستاهای خسارت دیده، روستای ورنکش و ورزقان بیشترین خسارت را دیده است.

۳۴ تیم عملیاتی در منطقه برای کمک به خسارت دیدگان فعال هستند.

ریزش کوه در جاده میانه – بستان آبان گزارش شده و مرکز زلزله نگاری وقوع ۵۷ پس لرزه را تاکنون ثبت کرده است. زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.٩ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین در ساعت ۲ بامداد، شهر ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و تاکنون ۷ روستای مناطق زلزله زده بیشترین خسارت را دیده اند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب ۳۰ خانه گزارش شده است. همچنین استانهای زنجان، گیلان، اردبیل و آذربایجان غربی نیز زمین لرزه صبح امروز را احساس کرده‌اند.

بیشترین مردم آذربایجان شرقی از ترس وقوع دوباره زلزله، شب گذشته را در خیابان‌ها گذراندند.

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بالا بودن شدت زلزله و آغاز خدمات امدادی در لحظاتی پس از وقوع آن، گفت: خوشبختانه با حضور نیروهای امدادی و کادر پزشکی از همان ساعات اولیه خدمت رسانی به مردم آغاز شده و اکنون وضعیت تحت کنترل است.

افزایش شمار مصدومان زلزله آذربایجان شرقی به ۳۸۰ نفر

فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از افزایش شمار مصدومان زلزله میانه به ۳۸۰ نفر خبر داد و به ایسنا گفت:  بر اساس آخرین گزارشات که ساعت ۱۰ صبح به دست ما رسیده، تعداد مصدومان این حادثه در شهرستان میانه ۱۹۶ نفر بوده که فقط ۱۵ نفر از این تعداد بستری هستند.

وی افزود: همچنین تعداد مصدومان در شهرستان سراب، ۱۵۴ نفر گزارش شده است که یک نفر از این تعداد در تبریز بستری بوده و مابقی ترخیص شده‌اند. همچنین تعداد مصدومان در شهرستان هشترود ۳۰ نفر اعلام شده است.

آخرین گزارش هلال احمر از زلزله آذربایجان شرقی

 مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ساعت ۲:۱۷ صبح امروز زمین لرزه ۵٫۹ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین تا شعاع ۳۰ کیلومتری کانون زلزله یعنی استان آذربایجان شرقی، ترک و سراب را لرزاند. پس لرزه‌ها تاکنون ۵۷ مورد گزارش شده است که بزرگترین آنها ۴٫۸ ریشتر و در ساعت ۳:۰۲ بامداد در منطقه ترکمانچای سراب بوده است.

وی افزود: این زمین لرزه را  ۶ شهر و ۱۴۵ روستا با جمعیت ۱۲۱ هزار و ۳۰۷ نفر حس کردند. صبح امروز هموطنان شهرهای میانه، سراب، ترک، ترکمنچای، بستان آباد، هشترود از استان آذربایجان شرقی، روستاهای ورنکش، بالسین، گاوینه رود، شورابیل سراب، تینعلی و از استان اردبیل شهرهای نیر، کوثر و سرعین زمین لرزه را حس کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ۳۴ تیم عملیاتی و ارزیاب شامل ۱۱۰ نفر به مناطق مختلف استان‌های زلزله‌زده شمال غرب ایران اعزام شدند و تاکنون تخریب ۴۰ خانه و ترک دیوار برخی خانه‌ها در برخی از روستاها، ریزش کوه در محورهای مواصلاتی، آتش سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه گزارش شده است. ضمن اینکه دو بالگرد هم برای ارزیابی دقیق‌تر و در صورت لزوم برای امدادرسانی به منطقه اعزام شده اند.
وی افزود: ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند. 

تخریب ۵۰ درصدی ۲۵ منزل مسکونی در شهرستان سراب

فرماندار شهرستان سراب از تخریب ۵۰ درصدی ۲۰ تا ۲۵ منزل مسکونی به دنبال وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این زلزله موجب تلف شدن ۲۰۵ راس احشام در شهرستان سراب شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=11364 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x