جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آتش جنگ در قره‌باغ، پس از اظهارات تحریک‌آمیز اردوغان در باکو، دوباره شعله‌ور شد

با فاصله کمی از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به باکو و شرکت در یک رژه نظامی، آذربایجان و ارمنستان از وقوع دوباره درگیری‌های نظامی در منطقه قره‌باغ و نقض توافق آتش‌بس خبر داده‌اند. ترکیه، به اصلی‌ترین متحد آذربایجان در جنگ با ارمنستان تبدیل شده است.

به گزارش ار.اف. ای سازمان امنیت دولتی و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز یکشنبه با صدور بیانیه مشترکی، از کشته شدن چهار نظامی و مجروح شدن سه نفر دیگر از کادر ارتش این کشور بر اثر حمله نظامیان ارمنی باقی‌مانده در قره باغ خبر داد.

این در حالی است که وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که در درگیری‌های جدید، شش نفر از نیروهای ارمنی زخمی شده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان آنچه را «تعرض ارتش آذربایجان» خوانده محکوم کرده و آن را نقض آشکار موافقت نامه سه جانبه آتش بس میان ارمنستان، آذربایجان و روسیه و میانجیگری شخص رییس جمهوری روسیه دانسته است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع ارمنستان، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه با واقارشاک هاروتیونیان وزیر دفاع ارمنستان که به مسکو سفر کرده است، درباره نقض آتش بس در منطقه قره باغ گفت و گو کرد.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع ارمنستان گفته شده است که نیروهای آذری با نقض توافقنامه سه جانبه آتش بس در قره باغ، با استفاده از تجهیزات جنگی از جمله توپخانه سنگین به روستاهای «خین تاغر» و «ختسابرد» در منطقه هادروت در قره باغ حمله کردند.

در بیانیه با محکومیت این اقدام آذربایجان گفته شده است: این حادثه که رخ داده است هیچ وجه مشترکی با مفاد بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای توقف اقدامات جنگی ندارد و صلح شکننده را که با تلاش های رئیس جمهوری روسیه برقرار شده تهدید می کند.

این در حالی است که آذربایجان اعلام کرده که گروههای نظامی ارمنی از ترک منطقه‌های توافق شده خودداری کرده و در روزهای اخیر مرتکب «اقدامات تروریستی و خرابکاری» علیه شهروندان و نظامیان جمهوری آذربایجانی شدند.

شعله‌ور شدن دوباره آتش درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، پس از سفر اخیر اردوغان به باکو صورت گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در سفری دو روزه به باکو پایتخت آذربایجان رفته بود، روز پنج‌شنبه گفت که مبارزات آذربایجان به پایان نرسیده است.

اردوغان در سخنانی در مراسم رژه نیروهای مسلح آذربایجان در باکو گفت: «پایان اشغال خاک جمهوری آذربایجان به معنی پایان مبارزات این کشور نیست. مبارزه در زمینه سیاسی و نظامی از این پس در چندین جبهه دیگر ادامه خواهد یافت.»

رییس جمهوری ترکیه از رهبران ارمنستان خواست که پس از شکستشان در منطقه قره باغ «به سر عقل بازگردند». او گفت: «اگر مردم ارمنستان از آنچه در قره‌باغ اتفاق افتاده درس بگیرند، این آغاز دوره جدیدی در منطقه خواهد بود.»

در توافق آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه به امضا رسید، برخی از شهرهای منطقه قره‌باغ به آذربایجان پس داده شد. این درحالی است که مردم ارمنستان در روزهای اخیر علیه این توافق تظاهرات کردند.

همچنین طبق توافق صلحِ به امضا رسیده، دوهزار سرباز روسیه در ۱۶ پست دیده‌بانی در مناطق کوهستانی قره‌باغ و در کریدور لاچین مستقر می‌شوند. علاوه بر این، شماری از نیروهای نظامی ترکیه نیز در مرکزی که برای نظارت بر صلح ایجاد شده، در این منطقه حضور خواهند داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=97239 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیثی حبیبی - م. تلنگر

در این جنگ پیروزی آنچنانی که آقای اِردوغان بتواند با قاطعیت از آن سخن بگوید، در کار نبوده. بله، بخش های تسخیر شده ی خاک آذربایجان به آذربایجان برگشت؛ که می توانستند با گفتگو به آن برسند که توان آن را نداشتند. گفتگو، خردورزی، وجدان، شرم، بزرگی و توان می خواهد.
در عوض هزاران انسان بی گناه، از جمله پیر، زن، کودک و بخصوص هزاران نفر از جوانان(سرباز ها) از دو طرف جان باختند و تعدادی نیز اسیر شدند. همینک در خانه های هزاران سرباز جان باخته و … از دو سو سیه پوشی، سیه روزی و عزاداری برپاست که اثرات آن تا دیرو دور تاریخ با زندگی شان می ماند؛ نسل در نسل می مانَد.
در ضمن مشکل قره باغ نیز حل نشد. بخشی از آن به آذربایجان رسید و بخشی در دست ارمنستان ماند، که در اولین فرصت باز به جان هم خواهند افتاد خونین تر از پیش؛ زیرا تجربیات این جنگ آخر را نیز بکار می گیرند.
باید خردمندانه و دور اندیشانه ناسیونالیزم را پس زد و به انسان و طبیعت اندیشید. قبل از هز چیز باید به حقوق انسان و طبیعت اندیشید. ویرانی های هر جنگی، گذشته از هزینه های عظیم اقتصادی، و جان باختن انسان ها، زخم هایی ست بر جان طبیعت که گاه بسیار سال می مانَد. گرچه جهانداران تلاش می کنند به فراموشی بسپارند؛ ولی شدنی نیست؛ حد اقل در قرن بیست و یک شدنی نیست.

انسان به هر قیمتی سودجو و به شدت بی شرم و بی انصاف شده، هنوز نتوانسته، برنامه ای براستی انسانی در پیش رو داشته باشد. از جمله براحتی قوانینی را که خود تصویب کرده و زیرش امضا زده را براحتی نقض می کند. پس تلاش می کند به این هرج و مرج و بی انصافی و بی شرمی و سودجویی به هر قیمتی ادامه دهد. و در همین ناراستا، همیشه نیز حق با اوست! و هم تلاش زیادی دارد که همین نازیبای پر از دزدی و دغلی و فاصله ی طبقاتی وحشتناک و خشونت و بی عدالتی را زندگی بنامد؛ و این در بلند مدت بخصوص در قرنِ ۲۱ شدنی نیست.

کوتاه: جنگ به راه می اندازند و یا جنگی از روی خیره سری ناسیونالیستی و … ایجاد می شود. بعد سردمداران جهان به هر دو طرف سلاح می فروشند؛ و همزمان از صلح و “حقوق بشر” حرف می زنند به آسانی و بی هیچ شرمی! باری، زمین، این گِردِ گردانِ بی نهایت زیبای زنده را دارند به ویرانه بدل می کنند، تا بر میلیارد های خود هرچه بیشتر بیفزایند؛ بی آنکه بدانند دارند خودزنی می کنند. و این ناراه بی هیچ تردیدی به بن بست می رسد. بشر جهان را به جایی رسانده که آماده ی یک انفجار عظیم است؛ و به احتمال بسیار قوی سال ۲۰۲۱ آغاز آن درگیری خواهد بود. چرا ۲۰۲۱، زیرا تا به حال تمامی مراحل و مقدمات یک درگیری عظیم را پشت سر گذاشته اند. مانده عملی شدن آنچه در شعار ها شبانه روزی(۲۴ ساعته) با خشم خطاب به هم بیان می دارند.
«ماهی از سر گَنده گردد نی ز دم …»

سیروس
سیروس
3 سال قبل

تلاش برای تسخیر خاک کشور آذربایجان و نقض تمامیت اراضی این کشور از طرف اراذل داشناک‌ارمنی چه ربطی با صحبت های اردوغان داره؟!انسانهای عاقل و باوجدان باید همیشه در طرف عدالت و چهارچوب قوانین بین المللی در ارتباط با حقوق ملتها باشندو اینکه نزدیک به سی سال است که فاشیستهای منفور ارمنی ۲۰ درصد از خاک آذربایجان را در اشغال داشته و علیرغم بیانیه ها آرا و نظرات شورای امنیت سازمان‌ملل و اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان برای پایان دادن به اشغال شهرها و استان‌های مختلف آذربایجان اما کشور ارمنستان همچنان در اشغال پافشاری نموده و حتی با آوردن ارامنه از لبنان و سوریه و جا دادن آنها در اراضی اشغال شده آذربایجان قصد تشکیل کشور دوم ارمنی در سرزمینهای اشغالی را داشتند که آذری ها با رشادت و جان نثاری موفق به بیرون راندن اراذل ارمنی از خاک کشورشان گردیدند! جدا از گرایشات مرتجعانه اردوغان مردم ترکیه همچون آذری های ایران از این موضع عدالتخواهانه مردم آذربایجان برای دفاع از تمامیت ترشی برادرانه دفاع کرد ه اند! حالا اگر عده ای جسارت یا به دلایلی از این مواضع عدالتخواهانه دفاع نمیکنند حداقل با بهانه های بی ارزش چوب لای چرخ این پروسه و ثابت شدن وضعیت منطقه جنوب قفقاز نگذارند!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x