شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گلاره ناظمی در میان ۵ داور برتر جهان؛ خاکپور برای میناوند نوشت

نازک بین: باخ می گوید: اگر المپیک سلامت کسی را به خطر اندازد، آن را لغو خواهیم کرد! توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از ورزشکاران و ورزش دوستان جهان خواست که به شایعات درباره لغو بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ دامن نزنند و تا زمان برگزاری این بازی‌ها صبوری کنند. اما این نخستین بار است که بعد ازانتشار گزارش تایمز لندن در باره جلسه محرمانه چند روز بیش دولت ژاپن برای لغو بازیهای المپیک توکیو ۲۰۲۰-۲۰۲۱،رئیس کمیته المپیک به یک موضوع -شرطی- اشاره می کند. اینک ،کمیته بین المللی المپیک و دولت ژاپن تمام تبعات برگزار نشدن این بازیها ،نقطه شروع را از مهمترین عامل که مقبولیت جهانی دارد شروع کرده اند!آن هم سلامتی مردم است! مگر قبل از این و در یکسال اخیر که کرونا جان میلیونها نفر را گرفته،موضوع سلامتی مهم نبوده؟ بله،مهم بوده . اما اکنون توماس باخ در یک جلسه ویدئو کنفرانس در واکنش به شایعات حاکی از احتمال لغو بازی‌های المپیک ۲۰۲۰، ضمن تأکید بر تعامل IOC و کمیته برگزارکننده مسابقات در توکیو، اعلام کرد که این دو نهاد برای برگزاری یک دوره موفق و امن از المپیک کاملاً تمرکز و تعهد دارند. این خبر که باخ آن را برای ورزشکاران المپیکی مضر دانست، برای نخستین بار توسط نشریه تایمز انگلیس مطرح شد. این روزنامه چاپ لندن هفته پیش ادعا کرد که دولت ژاپن به صورت محرمانه تصمیم گرفته است که به منظور جلوگیری از ریسک شیوع بیشتر کرونا، قید برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ را به کلی بزند. تایمز این ادعا را بر اساس ادعای یک مقام دولتی که نامش فاش نشد ،مطرح کرد و خیلی طول نکشید که دولت ژاپن و IOC آن را تکذیب کردند. با این حال این خبر بازتاب گسترده‌ای در محافل ورزشی و میان ورزشکاران داشت.

توماس باخ گفته: هیچ نسخه شفابخشی برای کرونا وجود ندارد. مبارزه با کرونا مبارزه سختی است، ولی ما در حال جنگ هستیم و این جنگ برای ورزشکاران المپیکی است. حتی برجسته‌ترین دانشمندان این حوزه هم نمی‌توانند وضعیت سلامت ۲۰۶ کمیته ملی المپیک سراسر جهان را در زمان برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک که قرار است از اواخر ماه جولای تا اواسط ماه سپتامبر امسال هست را پیش‌بینی کنند. طبیعتاً و البته متأسفانه این موضوع باعث ایجاد اخبار فراوان می‌شود و این شایعات هم دارد به روند آماده‌سازی ورزشکاران آسیب می‌زند.رئیس کمیته بین‌المللی المپیک افزود: ما نمی‌خواهیم زمان و انرژی‌مان را صرف شایعات درباره برگزاری یا عدم برگزاری المپیک کنیم ،بلکه داریم روی چگونگی برگزاری مسابقات کار می‌کنیم. وظیفه ما برگزاری بازی‌‌های المپیک است تا لغو آن و به همین دلیل هم است که به اخبار دیگری درباره لغو آن دامن نمی‌زنیم.وی افزود: براساس معیارهای تعریف شده و تجربه برگزاری رویدادهای دیگر در ایام شیوع کرونا، مسلماً برگزاری المپیک یک اقدام غیرمسئولانه نیست. اگر ما به این نتیجه برسیم که برگزاری المپیک سلامت افراد را به خاطر می‌اندازد، آن را برگزار نخواهیم کرد.

یادداشت احساسی محمد خاکپور برای مهرداد میناوند.

محمد خاکپور مدافع با مرام و با اخلاق سابق تیم ملی فوتبال که چند سالی همراه با مهرداد میناوند در تیم ملی همبازی بود و جزو دهه ۹۰ است. در یادداشتی احساسی به مرگ هم تیمی سابق خود واکنش نشان داد. صبح پنچشنبه مراسم تدفن زنده یاد مهرداد میناوند در قطعه نام آوران بهشت زهرا برگزار شد.

خدا حافظ…

جوان رعنا و مودبی که تمام خاطراتم از او خاطرات شیرین است و هیچگاه تلخی و تلخ کامی از او ندیدم. شیطنت خاص خود را داشت و اما این شیطنت همیشه دوست داشتنی بود. 

ابتدای آشنائیم با او به زمانی برمیگردد که با علی منصوریان برای تلاوت قرآن در اغاز تمرین تیم ملی چالشی دیدنی داشتند و سپس رشد و ارتقای مهرداد از لحاظ فنی و تبدیل شدنش به یک چپ پای کلاسیک تا جایی که او را بر بام فوتبال اروپا دیدیم. 

همه اینها وجه آشکار و نمایان او بود که بر هیچکس پنهان نبود اما وجه دیگری که کسی آن را ندید و از دیده ها پنهان ماند، غم نادیده شدن بود. 

آنجا که کسی اندوخته ای از تجربیات او را ندید. آنجا که کسی عطش مهرداد را برای خدمت به فوتبال کشورش ندید. آنجا که کسی فریادهای میخواهم در فوتبال بمانم و کمک کنم او را نشنید و حتی آنجا که با مشکلات زندگی و بیماری دست و پنجه نرم میکرد کسی به فریادش نرسید. 

مهرداد شیرین بود، خوش قلب بود، دوست داشتنی بود و به جرأت کسی را سراغ ندارم که با شنیدن نام مهرداد میناوند لبخند بر روی لبانش نیاید. 

اما این شیرین دوست داشتنی دیده نشد زمانی که نیاز به دیده شدن داشت!

خداحافظ دوست قدیمی
خداحافظ چپ پای دوست داشتنی
خداحافظ خاطرات شیرین
خداحافظ ای داغ بر دل نشسته…

و ای ورزش، ورزشی ها و مسولین ورزش، هستند مهردادهایی که فریاد دیده شدن سر می‌دهند و تجربیات ارزشمندی برای خدمت به این کشور و جوانان آن دارند. 

آنها را ببینید و بشنوید قبل از اینکه به همین سادگی مجبور به خداحافظی باشیم. 

اشتفان شولتس سفیر اتریش در تهران نیز، به زبان انگلیسی تویئت زد: «درگذشت مهرداد میناوند را به خانواده وی و میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران تسلیت می‌گوئیم. او به واسطه سه سال حضور در اشتروم گراتس در یاد هواداران اتریشی باقی خواهد ماند.»

سیاستمدار و سلطه‌گرا، ایده‌پرداز و تاکتیک‌شناس

توماس توخل ،کار در چلسی را فرصتی برای اثبات خودش در انگلیس می‌داند، درست مثل کاری که یورگن کلوپ و پپ گواردیولا -دو مربی مورد تحسین او- قبلاً انجام داده‌اند توماس توخل قرار است به‌عنوان جانشین فرانک لمپارد و مربی جدید چلسی معرفی شود و مقامات باشگاه امیدوارند این آلمانی بتواند از پتانسیل‌های بااستعدادترین بازیکنان تیم نهایت استفاده را ببرد.توخل یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های مربیگری فوتبال اروپا به حساب می‌آید. این مربی ۴۷ ساله مشهور است به سیاستمداری و اینکه می‌خواهد همه چیز را تحت کنترل داشته باشد و از طرف دیگر صاحب‌نظر در سبک بازی و تنوع تاکتیکی است. او در دسامبر بعد از ماه‌ها درگیری آشکار میان او و مدیر ورزشی پاری‌سن‌ژرمن، لئوناردو اخراج شد.اگرچه برخی در فرانسه مدعی هستند توخل هرگز نتوانست بهترین بازی را از تیم پرستاره پاریسی بگیرد اما این تیم برای نخستین‌بار در تاریخ خود به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و قهرمانی‌های پیاپی داخلی به دست آورد. سابقه او به اندازه کافی برای مقامات تصمیم‌گیرنده چلسی درخشان بوده که کمی قبل از اخراج لمپارد، با او تماس گرفتند.

ابتدا تردیدهایی داشت درباره اینکه در میانه فصل مربی تیم شود اما او مدت‌هاست به مربیگری در لیگ برتر فکر می‌کند و نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ و بعد از جدایی پرجنجالش از بوروسیادورتموند مذاکراتی با چلسی داشت. توخل کار در استمفوردبریج را فرصتی برای اثبات خودش در انگلیس می‌داند درست مثل کاری که یورگن کلوپ و پپ گواردیولا -دو مربی مورد تحسین او- قبلاً انجام داده‌اند.

قدرت ارتباط بالا و پر از ایده‌های نو

در طول دوران حرفه‌ای، توخل در محیط‌های متفاوتی تجربه کار دارد. او کار را در تیم کوچک بوندس‌لیگا، ماینتس شروع کرد و بعد به تیم بزرگتر و باانگیزه‌تر اما از نظر مالی محدود بوروسیادورتموند رفت و بعد در قهرمان فرانسه، پاری‌سن‌ژرمن عهده‌دار مسئولیت شد.آبی‌ها در تابستان هزینه زیاد و تیم گرانی را جمع‌آوری کردند اما بعید است توخل با مخالفت زیادی مثل آنچه در پاریس تجربه کرد، روبه‌رو شود. بعضی از بازیکنان چلسی گله داشتند از نبود دستورات تاکتیکی و اینکه با لمپارد رابطه برقرار نمی‌کردند. توخل اما معروف است به اینکه با تیم‌هایش ارتباط مؤثر برقرار می‌کند؛ اگر اجازه بدهند. او همچنین از ارائه و اجرای ایده‌هایش باک ندارد، چه روی تخته تاکتیک چه جای دیگر. در باشگاه‌های قبلی‌اش رژیم غذایی طراحی کرده، الگوی خواب را تغییر داده، دپارتمان آنالیز را زیر و رو کرده، در فرایند استعدادیابی دست برده و حتی در نوسازی تجهیزات و امکانات درگیر بوده.

درگیری مکرر با مدیریت

میل او به کنترل تقریباً همه چیز در یک باشگاه در گذشته برایش دشمن‌هایی درست کرده. در دورتموند، اسون میسلینتات، مدیر استعدادیابی باشگاه را به‌خاطر اختلافات نظری از ورود به زمین تمرین منع کرد و تقاضای خریدهای مشخصی از مدیرعامل، هانس یواخیم واتزکه و مدیر ورزشی تیم، میشاییل زورک داشت. واتزکه بعد از جدایی توخل گفت: «ارزش‌های اساسی اعتماد و احترام است. ما دو سال موفق با توخل داشتیم که اهداف ورزشی‌مان تأمین شد اما در این مدت اختلاف نظرهای زیادی هم با یکدیگر داشتیم.»توخل در چند هفته پیش‌رو فرصتی برای اصلاحات اساسی در چلسی ندارد اما تابستان شاید بهترین زمان برای آزمایش واقعی رابطه او با مدیریت چلسی باشد. اینکه رومن آبراموویچ که گفته می‌شود هوادار توخل است و مدیر تیم، مارینا گرانوفسکایا به شخصیت مربی علاقه‌مند شوند یا نه، هنوز معلوم نیست.

کار با پولیشیچ و سیلوا

گفته می‌شود مقامات ارشد باشگاه بر این باورند که توخل خیلی بهتر از لمپارد که شغلش را به‌خاطر پنج باخت در هشت بازی لیگ از دست داد، می‌تواند از تیم فعلی بازی بگیرد. آبی‌ها در تابستان ۲۲۲ میلیون پوند هزینه کردند اما بیشتر خریدهای جدید نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. مشهورتر از همه، دو بازیکن هجومی آلمانی، تیمو ورنر و کای هاورتز که از وقتی به استمفوردبریج آمده‌اند، بیشتر از فراز، فرود داشته‌اند.چلسی در هفته‌های اخیر چند مربی آلمانی زبان را مورد توجه قرار داد. آنها با رالف رانگنیک مربی سابق لایپزیگ تماس مستقیم گرفتند و با مربی فعلی این تیم آلمانی، یولیان ناگلزمان هم ارتباط برقرار کردند و به نظر می‌رسد آبی‌ها امیدوارند مدرسه مربیگری آلمان که کلوپ هم محصول آن است، بتواند مشکل باشگاه را حل کند.

توخل در ۲۵ سالگی مجبور به کنار گذاشتن بازی شد و بعد از آن در سیستم آموزش مربیگری آلمان رشد کرد. او شاید بتواند با ورنر و هاورتز به‌راحتی ارتباط مؤثری برقرار و آنها را با سبک کاری خودش منطبق کند.او همچنین با کریستین پولیشیچ در دورتموند و تیاگو سیلوا در پاری‌سن‌ژرمن کار کرده و در دوران کار در پایتخت فرانسه خواهان جذب ژرژینیو و آنتونیو رودیگر از چلسی شده بود. گفته می‌شود همین حالا بازیکنانی مثل پولیشیچ از آمدن توخل خوشحالند. اگرچه ویژگی‌های شخصیتی او گاهی به مذاق برخی چهره‌های اجرایی هیأت‌مدیره‌ها خوش نمی‌آید اما او به بازیکنان زیادی کمک کرده پیشرفت کنند و گام‌های بلندی در مسیر حرفه خود بردارند. او یک‌بار گفته: «فوتبال بازی بازیکنان است. ما به‌عنوان مربی فقط در خدمت آنها هستیم.»با توجه به نارضایتی‌ها از لمپارد در هفته‌های اخیر، شاید نگرش توخل همان چیزی باشد که چلسی نیاز دارد.

کنستانتین اکنر.بی بی سی انگلیسی

 لیگ قهرمانان آسیا

خبرنگار سرشناس عربستانی مدعی شد که این کشور یکی از میزبان های فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. به نقل از سعودی اسپورت، فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا به خاطر شیوع ویروس کرونا به صورت متمرکز و فشرده برگزار می شود. طبق اعلام AFC در فصل پیش رو بازی ها تا نیمه نهایی به صورت تک بازی خواهد بود.فصل قبل قطر به عنوان میزبان این رقابت ها در شرق و غرب انتخاب شد.عبدالله المرزوق خبرنگار سرشناس عربستانی اعلام کرد که عربستان یکی از دو میزبان خواهد بود.در همین حال قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و ۴ تیم ایرانی رقبای خود را در مرحله گروهی این مسابقات شناختند. پرسپولیس ایران با الریان قطر و گوا هند و برنده نمایندگان امارات و عراق هم‌گروه شد و استقلال در گروه مرگ باید با الدحیل روبرو شود.همچنین فولاد در صورت صعود به مرحله گروهی کار سختی دارد ولی تراکتور کار ساده‌تری نسبت به دو نماینده دیگر ایران یعنی استقلال و فولاد دارد. ۴ تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها از فروردین ۱۴۰۰ کار خود را در مسابقات آغاز می‌کنند و در صورت موفق شدن و رسیدن به فینال این رقابت‌ها، تا ۶ آذر درگیر لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.

زمان‌بندی مراحل مختلف لیگ قهرمانان فصل ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

مرحله گروهی

غرب: از تاریخ ۱۴ تا ۳۰ آپریل( ۲۵ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت)
شرق: از تاریخ ۲۱ آپریل تا ۷ می( ۱ تا ۱۷ اردیبهشت)

مرحله یک هشتم

غرب(تک بازی): ۱۳ و ۱۴ سپتامبر( ۲۲ و ۲۳ شهریور)
شرق(تک بازی): ۱۴ و ۱۵ سپتامبر( ۲۳ و ۲۴ شهریور)

یک چهارم نهایی

غرب: ۲۷ و ۲۸ سپتامبر( ۵ و ۶ مهر)
شرق: ۲۸ و ۲۹ سپتامبر( ۶ و ۷ مهر)

نیمه نهایی(رفت و برگشت)

غرب(رفت): ۱۹ اکتبر( ۲۷ مهر)
شرق(رفت): ۲۰ اکتبر( ۲۸ مهر)
غرب(برگشت): ۲۶ اکتبر( ۴ آبان)
شرق(برگشت): ۲۷ اکتبر( ۵ آبان)

فینال

رفت: ۲۱ نوامبر( ۳۰ آبان)
برگشت: ۲۷ نوامبر( ۶ آذر)

ناظمی به انتخاب فوتسال پلنت در میان داوران زن و مرد دنیا

علیرضا هاشمی-گلاره ناظمی به عنوان پنجمین داور فوتسال دنیا انتخاب شدناظمی که یکی از نامزدهای قضاوت در جام جهانی فوتسال است به عنوان پنجمین داور فوتسال دنیا انتخاب شد.  به این ترتیب داور زن ایرانی فوتسال که در سال های اخیر توانست با قضاوت های خود اعتبار فراوانی به داوری فوتسال ایران در دنیا بدهد موفق شد عنوان پنجمین داور برتر فوتسال دنیا را به خود اختصاص دهد. نکته قابل ذکر در این باره اینکه انتخاب ناظمی در میان کلیه داوران زن و مرد فوتسال دنیا بود .گلاره ناظمی پیش از این در رقابت های مهمی همچون جام جهانی دانشجویان دنیا، جام باشگاه های جهان(مردان) که در نهایت پس از قضاوت های درخشان داوری بازی فینال نیز به او رسید، المپیک جوانان، بازی های آسیایی، جام ملت های فوتسال زنان اروپا و … تورنمنت های مهمی بود که این داور در آنها به قضاوت پرداخت. ناظمی پیش از این و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز در میان بهترین داوران فوتسال دنیا قرار داشت. او در سال ۲۰۱۸ به عنوان چهارمین و در سال ۲۰۱۹ به عنوان ششمین داور فوتسال دنیا انتخاب شد.

آیا آلگری به رم می‌رود؟

اوضاع در شهر ابدی آرام نگرفته است. رم هفته سختی را پشت سر گذاشت و در دربی شکست خورد و در جام حذفی هم به شکلی فاجعه‌بار حذف شد، اما پیروزی ۴ بر ۳ آنها مقابل اسپتزیا در روز شنبه بسیار به کمک این تیم آمد.این پیروزی باعث شد خانواده فریدکین بدانند قدم بعدی‌شان در رم چه باشد، ولی معمای بزرگی را هم برای‌شان رقم زد. بازیکنان و مربی تیم باید تغییر کنند اما چه زمانی باید این اتفاق روی دهد؟پائولو فونسکا احتمالاً روی داغ‌ترین نیمکت مربیگری ایتالیا نشسته اما گل دقیقه پایانی لورنتزو پلگرینی مقابل اسپتزیا باعث شد او فعلاً در این تیم بماند. این مربی پرتغالی تا لحظه‌ای که آن گل به ثمر رسید در آستانه اخراج بود و از ماسیمیلیانو آلگری به‌عنوان گزینه اصلی جانشینی او یاد می‌شد.

این مربی اهل لیورنو در هر حال شاید راهی پایتخت ایتالیا شود و چنین انتصابی بی‌تردید باعث خوشحالی ادین ژکو خواهد شد. این بمب‌افکن بوسنیایی و فونسکا پس از شکست مقابل سویا در فصل گذشته لیگ اروپا با هم درافتاده‌اند و مربی می‌خواسته او را در تابستان به فروش برساند.رابطه آنها پس از فاجعه جام حذفی بدتر هم شد و گفته می‌شود دلیل خط زدن نام ژکو از لیست بازی شنبه، انضباطی بوده است. چنین اوضاعی را نمی‌توان نگه داشت و به نظر می‌رسد خانواده فریدکین باید بین مهاجم ستاره و مربی‌شان، یکی را انتخاب کنند.دن و رایان فریدکین در موقعیت سختی قرار گرفته‌اند. دستمزد ژکو بالاست (او هر فصل ۵/۷میلیون یورو می‌گیرد و در رده سوم پردرآمدترین بازیکنان سری آ قرار دارد)، از این‌رو باشگاهی که بخواهد او را بخرد مبلغ کمی به رم خواهد پرداخت. سن او نیز بالاست. از سوی دیگر، نقش او به‌عنوان کاپیتان تیم اوضاع را پیچیده‌تر هم می‌سازد. از سوی دیگر، فونسکا توانسته جلوروسی را در میانه فصل در جمع چهار تیم بالای جدول قرار دهد.

هدف اصلی رم در این فصل بازگشت به لیگ قهرمانان بوده است و این مربی ۴۷ ساله در مسیر دستیابی به این هدف قرار دارد. از سوی دیگر، واکنش بازیکنان به گل تساوی دیرهنگام اسپتزیا (پیش از گل لحظات پایانی رم) نشان می‌دهد بازیکنانش همچنان پشت او هستند.این روحیه همبستگی را می‌شد پس از گل دید؛ پلگرینی پس از به ثمر رساندن گل برتری، فونسکا را در آغوش کشید. پلگرینی دوباره در قلب همه حرکات هجومی خوب رم قرار داشت و گل او پاداش این عملکرد عالی بود. اینکه بازیساز اصلی تیم راضی باشد در صدر اولویت‌های خانواده فریدکین قرار دارد.آوردن یک مربی جدید می‌تواند رختکن تیم را در میانه نبرد بر سر راهیابی به لیگ قهرمانان به‌هم بریزد اما این ریسک در صورتی که امکان آمدن آلگری وجود داشته باشد ارزش انجام دادن را دارد. اگر آلگری بیاید نشان می‌دهد مالکان رم اهداف بزرگی در سر دارند. آلگری سوابق زیادی در قهرمانی در سری آ دارد و تجربه او به کمک باشگاهی می‌آید که از سال ۲۰۰۸ تاکنون قهرمانی کسب نکرده است.فوتبال فونسکا جذاب و چشم‌نواز است اما بعید به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات دفاعی تیم او، رم با او به قهرمانی برسد. رم با این مربی پرتغالی به سقف رسیده است اما اگر آلگری بیاید، سقف رم آسمان خواهد بود.

منبع: فوتبال ایتالیا. اوون دیانا

 تاثیر کرونا بر میزان درآمد ۲۰ باشگاه ثروتمند

در دوران پساکرونایی تیم‌های فوتبال به شدت با کاهش درآمد روبه‌رو شده‌اند. برخی تیم‌ها توانستند میزان ضرر خود را کاهش دهند و برخی نیز مثل بارسلونا سیاه‌ترین روزهای اقتصادی تاریخ را تجربه می‌کند. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ۳ ماه فوتبال تعطیل شود و پس از آن مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شود. عدم حضور طرفداران در ورزشگاه‌ها باعث شد تا میزان قابل توجهی از درآمد باشگاه‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و برخی تیم‌های مثل بارسلونا با بدهی‌های سنگین روبه‌رو شوند. سایت «دلوییت» در آخرین گزارش خود در روز چهارشنبه ، تخمین زد که که تا انتهای فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱، ۲۰ باشگاه ثروتمند دنیا بیش از ۲ میلیارد یورو از سودشان کاهش خواهد یافت.رئال مادرید نیز که با تراز مالی مثبت سال ۲۰۲۰ را به پایان رسید، اکنون با مشکل اقتصادی روبه‌رو است و نمی‌تواند اندیشه‌های خود در پنجره‌های نقل و انتقالاتی را اجرا کند. آنها امیدوارند که «کیلیان امباپه» را در تابستان ۲۰۲۱ خریداری کنند ولی به نظر می‌رسد هزینه ۱۵۰ میلیونی و دستمزد بالای ستاره فرانسوی، کار را برای کهکشانی‌ها سخت کرده است.

۱- بارسلونا – ۷۱۵ میلیون یورو

نماینده کاتالان در بدترین و سیاه‌ترین شرایط اقتصادی تاریخش به سر می‌برد. آنها بدهی عجیب و وحشتناک ۱.۱ میلیارد یورو را به ثبت رساندند و موظف هستند تا ابتدای تابستان نزدیک به ۷۳۰ میلیون یورو را به موسسات و دیگر طلب‌کاران تحویل دهند. تحت همین شرایط اما بارسلونا توانست به درآمدزایی خود ادامه دهد و ۷۱۵ میلیون یورو بدست آورد. البته ۱۲۵ میلیون یوروی آن در سال اخیر از دست رفت. باشگاه بارسلونا قصد دارد این میزان از دست رفته و بدهی‌ها را با کم کردن حقوق بازیکنان خود جبران کند. کاری که تاکنون بسیاری از باشگاه‌های اروپایی انجام داده‌اند و می‌خواهند این روند را ادامه دهند.

۲- رئال مادرید – ۷۱۴.۹ میلیون یورو

باشگاه رئال مادرید با اندیشه درست مدیران خود توانست میزان کمی از پول خود را در سال ۲۰۲۰ از دست بدهد. آنها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تنها ۳۹ میلیون یورو ضرر کردند.ابتدای سال ۲۰۲۰ باشگاه رئال مادرید با ضرر بزرگی مواجه شد ولی توانست با کم کردن حقوق‌ها این میزان را کاهش دهد و سود بسیاری از تجارت‌ها بدست آورد. آنها در سال ۲۰۲۰ و در دوران پساکرونایی در زمینه درآمد در تجارت‌ ۸ درصد بیشتر سود بدست آوردند.

۳- بایرن مونیخ – ۶۳۴.۱ میلیون یورو

برای اولین بار تیم قهرمان اروپا توانست در میزان درآمد در ۳ تیم برتر قرار گیرد. فصل فوق‌العاده‌ای که بایرن با فلیک گذراند باعث شد تا میزان قابل توجهی از کالاهای آنان به فروش برسد و بایرن بتواند رتبه دوم را در میزان فروش کسب کند.

بایرن همچنین در فضای مجازی نیز به ترندهای اصلی بدل شود و بتواند از این راه نیز درآمد زایی کند.باواریایی‌ها ۵۷ درصد از سود سال ۲۰۲۰ خود را از «تبلیغات» بدست آورد و ۲۰۳ میلیون یورو بابت حق پخش دریافت کند. در تصویر زیر، میزان سود و میزان درآمد باشگاه بایرن مونیخ را مشاهده کنید.

۴- منچستریونایتد – ۵۸۰ میلیون یورو

تیمی که همیشه در صدر قرار می‌گرفت با شرایط کرونایی به رتبه چهارم رسید. شیاطین سرخ با مدیریت «اد وودوارد» در دوران بحرانی کووید-۱۹ ضرر زیادی کرده‌اند و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳۵ میلیون یورو از دست دادند.درآمد باشگاه منچستریونایتد از ۷۱۲ میلیون یورو به ۵۸۰ میلیون یورو کاهش یافت و ۱۹ درصد کاهش درآمد را ثبت کرد. میزانی که تاکنون هیچ باشگاهی ثبت نکرده است.

۵- لیورپول – ۵۸۸ میلیون یورو

قرمزهای مرسی‌ساید تحت هدایت یورگن کلوپ به درخشش فراوانی رسیده است و همین باعث شده تا میزان درآمدهایشان در ۵ سال گذشته به طور منظم پیشرفت کند.آنها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، تنها ۴۶ میلیون یورو کاهش درآمد ثبت کرده‌اند.

پیروزی دراماتیک‌ دانمارک در دیداری دیوانه‌وار، میزبان شایسته در ضربات پنالتی حذف شد

محسن اخلاقی، طرفداری – چهار تیم دانمارک، فرانسه، اسپانیا و سوئد با پیروزی مقابل حریفان راهی مرحله نیمه نهایی بیست و هفتمین دوره مسابقات جهانی هندبال شدند. در حالی که دو تیم اسپانیا و سوئد به راحتی از سد حریفان خود گذشتند، دو دیدار دیگر این مرحله به وقت اضافی کشیده شد. فرانسه در پایان وقت اضافه اول از سد مجارستان سرسخت گذشت و در یکی از دراماتیک‌ترین مسابقات تاریخ رقابت‌های جهانی هندبال، دانمارک مدعی نخست قهرمانی پس از تساوی در دو وقت اضافی در پرتاب‌های پنالتی مصر میزبان را شکست داد.

دانمارک ۳۹ – مصر ۳۸ / شاخ غول نشکست!

با توجه به نتایج مراحل مقدماتی و ۶ پیروزی مقتدرانه دانمارک کمتر کسی شانسی برای تیم میزبان مقابل مدافع عنوان قهرمانی قائل می‌شد اما جوانان مصری در یکی از عجیب‌ترین و دراماتیک‌ترین مسابقات تاریخ هندبال تا یک قدمی شکست قهرمان المپیک ۲۰۱۶ نیز پیش رفتند.

شادی بازیکنان دانمارک پس از گل شدن آخرین پنالتی

این دیدار با برتری نسبی مصر آغاز شد اما وایکینگ‌ها پس از جبران گل‌های خورده نیمه اول این دیدار را با نتیجه ۱۶-۱۳ به سود خود به پایان بردند. مصر در آغاز نیمه دوم نتیجه را به تساوی کشاند و اختلاف ۱ یا ۲ گل بین دو تیم تا ثانیه‌های پایانی حفظ شد. مصر با گلزنی در آخرین دقیقه از حریف قدرتمند خود ۲۸-۲۷ پیش افتاد اما تاخیر بازیکنان مصری در بازگشت به دفاع باعث شد تا دانمارک به سرعت نتیجه را مساوی کند. مصر همچنان می‌توانست با داشتن آخرین توپ مسابقه و زدن گل نهایی به پیروزی برسد اما اشتباهی باورنکردنی در لحظه تعویض دو بازیکن مصری سبب شد تا این تیم در یک لحظه ۸ بازیکن درون زمین داشته باشد، تخلفی که با ۲ دقیقه اخراج و از دست دادن مالکیت توپ جریمه شد! دانمارکی‌ها قدر فرصت بادآورده را ندانستند تا این دیدار با نتیجه ۲۸-۲۸ در وقت قانونی به پایان برسد.

در ۱۰ دقیقه وقت اضافه دانمارک بهتر عمل کرد و با بازی‌سازی میکل هانسن بهترین بازیکن خود در آستانه پیروزی نیز قرار گرفت. دانمارک که ۳۴-۳۳ از حریف پیش بود قصد داشت با تلف کردن زمان مسابقه در حین مالکیت توپ بازی را با همین نتیجه به پایان ببرد اما در فاصله چند ثانیه تا پایان بازی، هانسن توپ را پس از سوت داور به بیرون پرتاب کرد. بر اساس قوانین هندبال انجام این تخلف در ۳۰ ثانیه پایانی با کارت قرمز و یک پرتاب پنالتی جریمه می‌شود، مصر از فرصت به دست آمده استفاده کرد و با گل کردن پرتاب پنالتی کار به ۱۰ دقیقه دوم وقت اضافی کشیده شد.

۱۰ دقیقه دوم وقت اضافی با درخشش دروازه‌بانان دو تیم ادامه داشت، کریم هنداوی در دروازه مصر تمام حملات دانمارکی‌ها که بدون میکل هانسن در حمله سردرگم بودند را دفع کرد و در سوی دیگر میدان نیز نیکلاس لندین بهترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۹ با چند مهار فوق‌العاده مانع از گلزنی مصری‌ها شد. وقت اضافه دوم تا آخرین لحظات تنها یک گل برای مصر داشت و قهرمان افریقا تا آخرین ثانیه مسابقه ۳۵-۳۴ از مدعی نخست قهرمانی پیش بود. در آخرین ثانیه خطایی به سود دانمارک اعلام شد و ابراهیم المصری در شرایطی که بازیکنان دیگری پشت وی را پوشش داده بودند به مهاجم حریف نزدیک شد و اجازه شروع سریع بازی را از مهاجم دانمارکی گرفت. باز هم بر اساس قوانین هندبال، انجام چنین تخلفی در ۳۰ ثانیه پایانی با کارت قرمز و یک پرتاب پنالتی جریمه می‌شود! پرتابی که توسط دانمارک پس از برخورد به تیرک دروازه به گل تبدیل شد تا در پایان ۸۰ دقیقه تلاش جدال حساس مصر و دانمارک به پرتاب‌های پنالتی کشیده شود. پرتاب‌های پنالتی اول و پنجم مصر توسط نیکلاس لندین دفع شد تا تنها مهار دروازه‌بان ذخیره مصر محمد الطیار در پنالتی چهارم دانمارک بی‌اثر شود.

میکل هانسن که به دلیل بیماری و مسمومیت غذایی در دو دیدار قبلی دانمارک حاضر نشده بود و در اوج آمادگی نیز به نظر نمی‌رسید علی‌رغم دریافت کارت قرمز با زدن ۱۰ گل موثرترین بازیکن کشورش بود. در تیم مصر که برخلاف دانمارک کمتر از نفرات ذخیره استفاده می‌کرد سه بازیکن شوت‌زن این تیم، یحیی عمر، یحیی الدرع و علی زین مجموعا ۲۴ گل برای کشورشان به ثمر رساندند که ۱۱ گل آن سهم یحیی عمر ستاره باشگاه وزپرم مجارستان بود، با این وجود جایزه بهترین بازیکن این دیدار به علی زین رسید که با از دست دادن پنالتی آخر باعث شکست تیم ملی کشورش شد!

سوئد ۳۵ – قطر ۲۳ / قهرمان آسیا حرفی برای گفتن نداشت

پیش از شروع مسابقات و با توجه به انصراف اکثریت بازیکنان نامدار سوئد، کمتر کسی شانسی برای قهرمان چهار دوره جهان در نظر می‌گرفت اما تیم جوان سوئد که تا اینجای مسابقات بدون شکست باقی مانده بود در دیداری یکطرفه از سد قهرمان آسیا نیز گذشت تا آخرین تیم غیراروپایی حاضر در مسابقات نیز از دور رقابت‌ها حذف شود. این دیدار تا اواسط نیمه اول با برتری نسبی قطر در جریان بود اما شاگردان والرو ریورا سرمربی اسپانیایی قطر در اواسط نیمه نخست از حریف اروپایی عقب افتادند تا این نیمه با نتیجه ۱۴-۱۰ به سود سوئد به پایان برسد. قطر که امیدوار به جبران نتیجه بود در نیمه دوم با درخشش دروازه‌بان سوئد آندرئاس پالیکا مواجه شد و اختلاف گل دو تیم خیلی زود در آغاز نیمه دوم به ۱۰ گل رسید تا سوئد در نهایت با ۱۲ گل برتری به راحتی به مرحله نیمه نهایی صعود کند.

این چهاردهمین حضور کشور سوئد در جمع ۴ تیم برتر مسابقات جهانی هندبال است که از این لحاظ پرافتخارترین تیم مسابقات محسوب می‌شود. والتر کرینتز و لوکاس پلاس هر کدام با ۸ گل از ۸ شوت و آمار صددرصد موفقیت در گلزنی موثرترین بازیکنان سوئد در این مسابقه بودند، در سوی دیگر میدان فرانکیس مارزو بازیکن کوبایی الاصل قطر با ۵ گل زده بیش از سایر هم‌تیمی‌های خود موفق به گشودن دروازه سوئد شد. مارزو که بهترین گلزن مسابقات تا پایان دور مقدماتی بود در حالی تنها ۵ گل به ثمر رساند که بارها مقابل پالیکا دروازه‌بان سوئد ناکام شد.

اسپانیا ۳۱ – نروژ ۲۶ / مصدومیت ساگوسن، پیروزی آسان اسپانیا

عملکرد درخشان خط آتش اسپانیا در نیمه اول کافی بود تا قهرمان اروپا با شکست نایب قهرمان دو دوره اخیر جهان به مرحله نیمه نهایی صعود کند. ماتادورها که در نیمه اول در حملات خود کنترل‌ناپذیر ظاهر شدند این نیمه را با برتری ۲۱-۱۵ پشت سر گذاشتند. نروژ در آغاز نیمه دوم اختلاف را به ۳ گل کاهش داد اما در طول ۳۰ دقیقه این نیمه هرگز موفق به کم کردن اختلاف به ۲ گل نشد و اسپانیا در نهایت با نمایشی مقتدرانه برای هفتمین بار به جمع ۴ تیم برتر جهان راه یافت. اتفاق مهم این دیدار مصدومیت ساندر ساگوسن ستاره هندبال نروژ در نیمه اول بود، ساگوسن که بهترین گلزن مسابقات قهرمانی اروپا شده و در دور مقدماتی نیز ۵۰ گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده بود در ابتدای مسابقه و پس از ثبت چهارمین گل خود مصدوم شد و از بازی بیرون رفت. ستاره نروژی برای لحظاتی در نیمه دوم نیز به مسابقه آمد اما به دلیل مصدومیت پس از چند ثانیه بار دیگر به نیمکت ذخیره‌ها بازگشت!

رودریگو کورالس دروازه‌بان ذخیره اسپانیا که در این مسابقه جانشین گونزالو پرز ده‌وارگاس شده بود ستاره ماتادورها در این مسابقه بود که با ثبت ۱۹ مهار عملکرد بسیار خوبی در این دیدار از خود بر جای گذاشت. الکس دویشبایف بهترین گلزن اسپانیا در این دیدار بود که موفق شد ۸ گل برای تیم ملی کشورش به ثمر برساند. در تیم نروژ نیز ماگنوس یوندال با ثبت ۶ گل موفق‌تر از سایر نفرات عمل کرد.

فرانسه ۳۵ – مجارستان ۳۲ / صعود در وقت اضافه

مجارستان که در آخرین دیدار مرحله گروهی با استراحت دادن به نفرات اصلی خود، فرانسه را به عنوان حریف یک‌چهارم نهایی انتخاب کرده بود در ابتدای کار با شروعی طوفانی ۵ گل از پرافتخارترین تیم جهان پیش افتاد. فرانسوی‌ها پس از غافلگیری ابتدای کار به مرور زمان کنترل بازی را در اختیار گرفته و اختلاف را کم کردند، اما در نهایت این مجارستان بود که نیمه اول را با برتری ۱۴-۱۲ پشت سر گذاشت. فرانسه در نیمه دوم بازی را بهتر آغاز کرد و از حریف سرسخت خود پیش افتاد، قهرمان سال ۲۰۱۷ جهان در فاصله ۳ دقیقه تا پایان بازی ۳ گل نیز از حریف خود پیش بود اما با عملکرد درخشان مجارستان در ۳ دقیقه پایانی این دیدار در نهایت با نتیجه ۳۰-۳۰ به تساوی کشیده شد تا سرنوشت آخرین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی در وقت اضافه مشخص شود.

در وقت اضافه فرانسه با درخشش دروازه‌بان خود ونسان ژرار باز هم از مجارستان پیش افتاد و این بار بدون تکرار اشتباهات لحظات پایانی وقت قانونی توانست این دیدار دشوار را با برتری ۳۵-۳۲ به پایان برساند. میکل گیگو ستاره پا به سن گذاشته فرانسوی‌ها با زدن ۶ گل موثرترین بازیکن کشورش در این دیدار سرنوشت‌ساز بود، در ترکیب مجارستان نیز بنسه بانهیدی خط‌زن این تیم علی‌رغم ثبت ۶ گل نتوانست مانع شکست تیم ملی کشورش شود.

برنامه مرحله نیمه نهایی

هر دو مسابقه مرحله نیمه نهایی روز جمعه ۱۰ بهمن در استادیوم اصلی قاهره برگزار خواهد شد:

فرانسه – سوئد / ساعت ۲۰:۰۰ (به وقت تهران)

اسپانیا – دانمارک / ساعت ۲۳:۰۰ (به وقت تهران)

تیم‌های حذف شده در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت دیگری برگزار نکرده و بر اساس نتایج قبلی رتبه‌بندی شدند. بر این اساس تیم‌های مجارستان، نروژ، مصر و قطر به ترتیب در رتبه‌های پنجم تا هشتم مسابقات قرار می‌گیرند.

https://akhbar-rooz.com/?p=102400 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x