پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمایش انسانی واکسن ساخت چین در ترکیه آغاز شد

ترکیه در آزمایش انسانی واکسن کرونای ساخت شرکت سینوواک چین شرکت می کند.

واکسن یاد شده که قرار است در دو مرحله تزریق شود در مرحله نخست به ۷۲۶ پرسنل پزشکی ترکیه تزریق شد و از روز گذشته نیز تزریق آن به ۲۰ هزار داوطلب آغاز شده است.

به یک سوم از افرادی که داوطلب تزریق واکسن بودند، واکسنهای حقیقی تزریق خواهد شد و دو سوم مابقی داوطلبان واکسنی که در آن ماده اصلی وجود ندارد دریافت خواهند کرد و بین این دو گروه مقایسه انجام خواهد شد.

داوطلبان هر روز وضعیت خود را در فرمهای ویژه ای که در اختیار آنان قرار داده می شود درج خواهند کرد و وضعیت داوطلبان نیز هر هفته تلفنی کنترل خواهد شد. 

اولین داوطلبان که در بیمارستان شهر آنکارا به آنان واکسن تزریق شد یک بانوی ۵۰ ساله به نام عایشه گل دورماز که بیماری زمینه ای دارد و دختر آموزگار ۲۳ ساله وی بود.

عایشه گل دورماز دلیل داوطلبی خود برای تزریق واکسن آزمایشی را خدمت به انسانیت خواند.

فخرالدین کوجا وزیر بهداری ترکیه در روزهای گذشته در گفتگو با روزنامه حریت اعلام کرده بود که ترکیه قرارداد خرید ۱۰ میلیون واکسن از شرکت چینی را به مراحل پایانی رسانده و واکسن خریداری شده در بعد از انتقال به ترکیه در مرحله نخست از سوی پرسنل پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در بعد از آن از سوی افرادی که بیماری زمینه ای دارند و از سوی وزارت بهداری اعلام خواهند شد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

به گفته کوجا افرادی که واکسن چینی را استفاده بکنند هزینه ای برای آن پرداخت نخواهند کرد.

کوجا با تاکید بر اینکه امکان واردات دیگر واکسنها نیز در بعد از تایید وزارت بهداری فراهم خواهد شد، گفت: این واکسنها نیز در داروخانه ها به فروش خواهد رسید.

در پی تشدید موارد ابتلای به کرونا ترکیه از آخر هفته جاری مجددا تدابیر سختی را به مورد اجرا گذاشته است.

در راستای تدابیر یاد شده تمامی کافه ها، رستورانها، کافی شاپها، اینترنت کافه ها، سالنهای بیلیارد و دیگر سالنهای بازی، قهوه خانه ها، سینماها و اماکن مشابه تعطیل شده است. علاوه بر این از ساعت ۲۲ روز شنبه تا ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه و از ساعت ۲۲ روز یکشنبه تا ساعت پنج صبح روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی ممنوعیت خروج از منازل اجرا خواهد شد.

دولت ترکیه اعلام کرده که تنها تعداد بیماران کرونایی را اعلام خواهد کرد و تعداد افرادی که مبتلاء هستند را تنها به سازمان بهداشت جهانی اعلام خواهد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=94591 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x