جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آزمایش کرونا در اوین؛ اکثر تست شدگان مبتلا هستند، زندانیان سیاسی در صدر

امروز یکشنبه ۱۹ مردادماه در پی وصول نتیجه آمایش رندوم (تصادفی) از هفده زندانی در اندرزگاه ۸ زندان اوین مشخص شد دوازده تن از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شده اند، با تایید این موضوع این دوازده زندانی به بهداری زندان منتقل شدند. اسماعیل عبدی، جعفر عظیم زاده، امیرسالار داوودی، مجید آذرپی، فریدون احمدی و سعید شریفی ازجمله این افراد هستند. از میان این افراد اسماعیل عبدی به بیماری زمینه‌ای آسم مبتلا است و جعفر عظیم زاده نیز از مشکلات کلیوی و قلبی و عروقی رنج می‌برد که همین امر می‌تواند جان آنان در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا اسماعیل عبدی، جعفر عظیم زاده، امیرسالار داوودی، مجید آذرپی، فریدون احمدی و سعید شریفی ازجمله این افراد هستند. هویت سایر زندانیان نیز توسط هرانا کماکان در دست بررسی است.

منیر عبدی، همسر اسماعیل عبدی در این خصوص به هرانا گفت: “آقای عبدی از یک هفته قبل و سه هم اتاقی دیگرشان یعنی آقای عظیم زاده، داوودی و آذرپی به همراه ۸ زندانی دیگر در بند ۸ با علائمی مشابه کرونا مواجه بودند. تنفس اسماعیل عبدی به دلیل ابتلا به بیماری زمینه‌ای آسم نیز با مشکل رو به رو شده بود. هفته قبل از این ۱۲ نفر آزمایش مخاط بینی گرفتند و پس از یک هفته امروز نتیجه آن را اعلام کردند که ما به همین مساله اعتراض داریم چرا باید نتیجه این آزمایش اینقدر دیر اعلام شود و حالا ممکن است سایر زندانیان بند هم درگیر شده باشند. در نهایت صبح امروز به بهداری زندان اوین منتقل شده و همگی در یک اتاق نگهداری می‌شوند. اسماعیل عبدی با توجه به بیماری آسم فشار خونش بالا رفته بود که با دارو سعی در کنترل آن دارند. امروز تست کرونا یکبار دیگر هم تکرار شد و ظرف ۴۸ ساعت نتیجه آن اعلام می‌شود. ما به همراه سایر خانواده این افراد به دادستانی اوین مراجعه خواهیم کرد و هم نسبت به این طولانی شدن آزمایش و هم نسبت به عدم انتقالشان به بیمارستان اعتراض خواهیم کرد”.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در گزارش مشابهی تایید کرد از ۱۷ زندانی تست گرفته شده نتیجه تست ۱۲ تن از جمله جعفر عظیم زاده مثبت اعلام شده است.

بستری شدن این شهروندان در بهداری زندان اوین در شرایطی است که این مکان مورد استفاده سایر زندانیان نیز قرار می‌گیرد و همین امر می‌تواند منجر به سرایت این ویروس به دیگر بندهای زندان اوین شود.

در حالی که فقط نتیجه یک دوره آزمایش از تعداد معدودی زندانی نشان می دهد اکثر آنان به ویروس مبتلا شده اند، از اندرگاه ۴ اوین نیز گزارش می شود امروز یک زندانی به دلیل وخامت حال ناشی از آلودگی به ویروس کرونا بصورت اورژانسی به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد. کماکان آمار مشخصی از تعداد مبتلایان به این بیماری در زندان اوین مشخص نیست.

خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی در بند ۸ و بند ۴ زندان اوین از احتمال ابتلای بستگان زندانی خود به بیماری کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش اعلام کرد نسخه‌هایی از چهار نامه را رویت کرده که از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوۀ قضانیه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است. وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌باری فاقد تجهیزات الزامی است.

این درحالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، فروردین امسال در خصوص حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که “ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود”.

https://akhbar-rooz.com/?p=42814 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x