پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آسیب های مضاعف انگ همسویی در این روزها – سهراب مبشری

استفاده مکرر از انگ همسویی برای جلوگیری از بیان این یا آن وجه حقیقت، توهین به شعور مردم است. حتی اگر با نیت درست، از کسی بخواهیم حقیقتی را نگوید، ولو بیان آن حقیقت، برای مردمی حیاتی باشد، بنا را بر این گذاشته ایم که مخطبان ما کمتر از ما می فهمند و قادر نیستند تشخیص دهند که حقیقت، وجوه گوناگون دارد
Bildergebnis für ‫ترامپ خامنه ای‬‎

سالهاست که زدن انگ همسویی، به مبارزه آزادیخواهانه و عدالت جویانه ایرانیان آسیب می زند. کسی که به نقد رادیکال رژیم جمهوری اسلامی زبان بگشاید، متهم به همسویی با آمریکا و متحدانش می شود. و متقابلا، کسی که با سیاستهای ضدبشری امپریالیسم جهانی مخالفت ورزد، در مظان این اتهام قرار می گیرد که با جمهوری اسلامی همراه است.

زدن انگ همسویی که ده ها سال است چون خوره جامعه سیاسی ایران را می جود، در این روزهای وانفسای کورونا، بلای مضاعف شده است. به دو نمونه اشاره می کنم تا منظورم را روشن تر بیان کرده باشم.

سخنان خامنه ای

خامنه ای در پناهگاه امن خود، سخنانی بی پایه بر زبان رانده است. به گفته خامنه ای – که البته  خود نیز می گوید این گمانی بیش نیست – آمریکا متهم است که با بررسی ژنتیک در مورد ایرانیان، ویروس کورونا را مخصوص ایران تولید و وارد چرخه سرایت به سراسر جهان کرده است. به گفته خامنه ای، به همین خاطر نباید گذاشت پای هیچ امدادرسان آمریکایی به ایران برسد، چرا که هدف چنین افرادی، می تواند مطالعه از نزدیک روی آثاری باشد که ویروس کورونا بر ارگانیسم ایرانیان گذاشته است.

این سخنان سراسر بی پایه و غیرعلمی است.

اولا رهبر جمهوری اسلامی هنوز گرفتار اندیشه های باطلی است که نوع بشر را به نژادهای مختلف تقسیم می کند. شاید او نمی داند که بشر امروز، حاصل میلیونها سال تکامل گونه های جانوران و صدها هزار سال تکامل گونه های بسیار نزدیک به انسان امروز است، روندی که با درهم آمیزی و تداخل ژن ها همراه بوده است. سخنان خامنه ای درباره ژن ایرانی همانقدر بی پایه است که حرفهای چندش آور پسر محمدرضا عارف (معاون خاتمی و رئیس فراکسیون اصللاح طلبان در مجلس چهار سال اخیر) درباره ژن برترش. اتفاقا درست در همین روزها شاهدیم که برای ویروس کورونا، فرق نمی کند که انسان سیه چرده باشد یا سفید پوست، مویش مجعد باشد یا صاف، چشمهای درشت و گرد داشته باشد یا کشیده.

ثانیا معلوم نیست خامنه ای چگونه می خواهد توضیح دهد که چرا آمریکا برای رساندن ویروس کورونا به امت امام زمان، راهی بسیار پر پیچ و خم از شهر ووهان با طیاره ماهان تا خطه سوهان (با پوزش از صدها هزار مردم شریف و رنج دیده قم بابت این شوخی دوستانه با شهرشان) برگزیده است، راهی که از همان ووهان منشعب شده است به هزار راه دیگر، از جمله مسیری تا بغل گوش شخص دونالد ترامپ.

ثالثا خامنه ای از میزان تبادل اطلاعات بین سازمانهای دولتی و غیردولتی درباره بیماری کووید ۱۹ و ویروس جدید کورونا به کلی بی اطلاع است. از همان هفته ها پیش، حجم عظیمی از اطلاعات بالینی و میکروبیولوژیک  و ژنتیک درباره این ویروس و بیماری ناشی از آن بین همه دولتها، دانشگاه ها، مؤسسات پژوهشی و شرکتهای دارویی ذیربط رد و بدل می شود. ایران نیز در این تبادل اطلاعات شرکت دارد و با سازمان بهداشت جهانی همکاری می کند. غلبه بر این ویروس بدون این تبادل اصلا ممکن نیست. یک پزشک امدادرسان آمریکایی اگر هم به ایران بیاید و در یک بخش بیمارستانی مخصوص کووید ۱۹ مشغول کار شود، قادر به افزودن بر اطلاعاتی که همین حالا درباره آثار بیماری در ایران موجود است نیست.

رابعا خامنه ای کمکی را رد کرد که هیچ کس در آمریکا اصلا پیشنهاد نکرده است. کسی نخواسته است پزشک یا پرستار یا محقق آمریکایی به ایران بفرستد.

به دنبال سخنان خامنه ای، مایک پومپئو وزیر خارجه ترامپ گفت این گونه سخنان،‌ مضر است و بلای جان مردم ایران.

من شخص مایک پومپئو و رئیس او را مانند خامنه ای مجرم و تبهکار می دانم. اما این سخن، درست است که پراکندن تئوری های توطئه در این روزها می تواند به قیمت جان انسانها تمام شود.

همه می دانیم که از برنده ترین سلاح ها علیه کورونا، آگاهی است. فعلا که دارو و واکسنی علیه بیماری کووید ۱۹ در دست نیست، یکی از ابزارهای اصلی مقابله با ویروس، رساندن اطلاعات علمی به همه افراد انسانی است. همه باید بدانند که باید در تلاش جمعی برای نجات کل بشر شرکت کنند. هر فرد می تواند با رفتار خود در قطع زنجیر اشاعه ویروس مؤثر باشد، البته به شرطی که جامعه و نظام سیاسی و اقتصادی آن به فرد اجازه در پیش گرفتن رفتار درست را بدهد، به شرطی که دولتها به اقشار آسیب پذیر کمک مالی کنند تا دویدن برای لقمه ای نان، ویروس را بیش از این نپراکند.

به همان دلیل که آگاهی این قدر مهم است، پخش ادعاهای غیرعلمی مانند آنچه خامنه ای بر زبان راند، خطرناک است. این گونه یاوه سرایی ها حتی اگر بخش کوچکی از جامعه را گمراه کند، به بهای جان افراد تمام خواهد شد. از این گونه یاوه ها خود دونالد ترامپ هم زیاد گفته است. همین روزها ترامپ گفت مصرف »گنه گنه« ممکن است درمان کووید ۱۹ باشد، ادعایی به کل بی پایه و خطرناک.

هر کس اگر یاوه سرایی خامنه ای را نقد کند و مانند وزیر خارجه ترامپ بگوید که این سخنان برای جان انسانها خطر دارد، طبق تئوری همسویی، با این مقام آمریکایی همراه شده است که درست همین روزها خبر از طرح او برای حمله نظامی به ایران در پاسخ به موشک پرانی ها در عراق رسیده است؟ آیا از ترس همسو نشدن با پومپئو باید سخنان بی پایه خامنه ای را بی پاسخ گذاشت؟

مسئله تحریم ها

مقامات آمریکایی پیوسته تکرار می کنند که کمک های انسانی مشمول تحریم های اعمال شده از سوی دولت ترامپ علیه ایران نیست. این ادعا نادرست است. تحریم ها، شامل هر گونه عملیات بانکی است. هیچ بانکی حاضر به پذیرش دردسری که می تواند با انجام مبادلات مالی با ایران بدان دچار شود نیست. اگر شما متن مصاحبه های سخنگویان وزارت خارجه آمریکا را نزد کارپردازی در یک بانک اروپایی ببرید و با استناد به سخنان مقامات آمریکایی، خواهان دریافت خدمات بانکی به منظور تسهیل رساندن کالاهای مورد نیاز بهداشتی و دارویی به ایران شوید، آن کارپرداز به شما خواهد گفت که بانک او در این روزها باید به انبوهی از تقاضاهای وام و غیره از سوی مردم و مؤسسات اقتصادی در خود همان کشور اروپایی رسیدگی کند و در بهترین حالت، طی مراحل بوروکراتیک تقاضای اجازه معامله با ایران، می رود ته صف.

هر کس بگوید تحریمهای آمریکا تاثیر منفی بر وضعیت بیماران در ایران ندارد، یاوه می سراید، همان گونه که نسبت دادن همه مصایب ایران به تحریم های آمریکا یاوه است.

بسیاری از انسانهای همدرد با همه افراد بشر هر جا که باشند، می گویند لااقل در این شرایط دشوار، تحریم ها علیه ایران را تعلیق کنید و به بانکها اجازه دهید بدون گذشتن از هفت خوان رستم، به اقدام کنندگان برای کمک انسانی به ایران سرویس دهند.

آیا این که وزارت خارجه جمهوری اسلامی همین خواست را طرح کرده است، باید باعث شود که ما از ترس همسویی با رژیم ایران، از بیان حقیقت و مطالبه ابتدایی ترین حقوق مردم ایران، در برابر ادامه تحریمهایی غیرانسانی سکوت کنیم؟

انگ همسویی، توهین به شعور مردم است

استفاده مکرر از انگ همسویی برای جلوگیری از بیان این یا آن وجه حقیقت، توهین به شعور مردم است. حتی اگر با نیت درست، از کسی بخواهیم حقیقتی را نگوید، ولو بیان آن حقیقت، برای مردمی حیاتی باشد، بنا را بر این گذاشته ایم که مخطبان ما کمتر از ما می فهمند و قادر نیستند تشخیص دهند که حقیقت، وجوه گوناگون دارد.

می توانیم به جای زدن انگ همسویی، به کسی که تنها یک وجه حقیقت را بیان می کند، بودن وجوه دیگر را نیز گوشزد کنیم. مردم، شعور دارند. مردم، حرف کسی را که هم از خامنه ای و هم از ترامپ انتقاد می کند، می فهمند.

https://akhbar-rooz.com/?p=23933 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x