جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آلمان محدودیت‌های اجتماعی برای افراد واکسینه شده ضد ویروس کرونا را لغو کرد

افرادی که در آلمان علیه کرونا واکسینه شده‌اند و یا پس از ابتلا به این بیماری تندرستی کامل خود را بازیافته‌اند، از روز یکشنبه ۹ مه/۱۹ اردیبهشت در مقایسه با دیگران از امتیازات تازه‌ای برای حضور و فعالیت‌های اجتماعی برخوردار می‌شوند. این تسهیلات روز پنجشنبه ۶ مه در مجلس فدرال و بامداد امروز در شورای ایالات آلمان به تصویب رسید.

به گزارش ار اف آی، مصوبه تازه مجلس فدرال و شورای ایالات که دولت را موظف به دادن آزادی‌های قابل توجهی به واکسینه شدگان علیه کرونا و درمان شدگان می‌کند، در جامعه آلمان به بحث زیادی میان موافقان و مخالفان دامن زده است. علت این تقابل آن است که تاکنون تنها حدود ۲۰ درصد جمعیت آلمان برای نخستین بار و حدود ۸ درصد آن‌ها دوبار علیه کرونا واکسینه شده‌اند و مخالفان تسهیلات می‌گویند دادن امتیازهای ویژه به این اقلیت در واقع تبعیض آشکار علیه اکثریت است.

در مقابل، موافقان استثنا قائل شدن برای اقلیت استدلال می‌کنند که اولا دلیلی ندارد افرادی که مصونیت شان در برابر پاندمی تضمین شده است محدودیت های شدید را تحمل کنند، ثانیا امتیاز دادن به افرادی که خود را واکسینه کرده‌اند باعث تشویق دیگران می‌شود که هرچه زودتر دست به این کار بزنند، زیرا اکنون علاوه بر مراکز ویژه واکسیناسیون به اندازه کافی واکسن در اختیار پزشکان خانواده نیز قرار داده شده است.

موافقان در عین حال استدلال می‌کنند که تا زمانی که همه مردم یا اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها واکسینه نشده‌اند، مهار پاندمی کرونا ممکن نیست.

آزادی مشروط حضور اجتماعی

براساس مصوبه جدید مجالس قانون گذاری آلمان، واکسینه شدگان در برابر کرونا و درمان شدگان این بیماری از روز یکشنبه مجبور به رعایت مقررات منع رفت و آمد شبانه نیستند. این رفت و آمدها در حال حاضر از ساعت ۱۰ شب تا ۵ بامداد در سراسر آلمان به مرحله اجرا در می‌آید. این موضوع را وزارت داگستری آلمان امروز مورد تایید قرار داد.

اما همه افراد به سادگی از تسهیلات جدید برخوردار نمی‌شوند. اجازه تماس و رفت و آمد مشمول کسانی می‌شود که از زمان تزریق دومین واکسن آن ها ۱۴ روز سپری شده باشد. در مورد شفا یافتگان نیز، باید شش ماه از ابتلای آن‌ها به کرونا گذشته باشد تا از تسهیلات تازه برخوردار شوند.

در حال حاضر برای مراجعه به آرایشگاه‌ها، مغازه‌ها، باغ وحش‌ها و بسیاری دیگر از مراکز کسب و کار ارائه نتیجه منفی تست کرونا ضروری است. در چارچوب مقررات جدید، رعایت این پیش شرط دیگر برای افرادی که واکسینه کامل شده و یا شفا یافته‌اند الزامی نیست.

افرادی که دیگر سرشماری نمی‌شوند

واکسینه شدگان و شفایافتگان از روز یکشنبه می‌توانند با تعداد نامحدودی از شهروندان تماس برقرار کنند، مشرط به آن که همه آن‌ها واکسینه کامل یا درمان شده باشند. برای اثبات این امر ارائه کارت شناسائی و دفترچه واکسیناسیون کافی است. این افراد اگر در تجمع‌هائی شرکت کنند که افراد فاقد مصونیت نیز در آن حضور داشته باشند، شمارش نمی‌شوند. به عبارت دیگر، اگر مثلا جمعی ۲۰ نفره تشکیل شود که ۱۶ تن از آن‌ها مصون باشند، تعداد افراد این جمع تنها ۴ نفر در نظر گرفته می‌شود. 

دولت آلمان از چند هفته پیش مقررات منع رفت و آمد شبانه را به اجرا گذاشته است. تصمیمی که با مخالفت‌های زیادی روبرو شد. مخالفان استدلال می‌کنند که در شرایطی که همه کافه‌ها، فروشگاه‌ها و کلوب‌های شبانه تعطیل هستند، خود به خود خیابان‌ها خلوت می‌شوند و نیازی به این قانون که شرایطی شبیه حکومت نظامی را تداعی می‌کند نیست.

یک شکایت بی موقع؟

مخالفان مقرارت منع رفت و آمد شبانه با طرح شکایتی به دادگاه قانون اساسی آلمان خواستار رسیدگی فوری به این شکایت شده بودند، اما عالی ترین مرجع قضائی آلمان این درخواست را روز چهارشنبه ۵ مه/۱۵ اردیبهشت رد کرد. با این همه، پس از گذشت تنها دو روز معافیت شهروندان مصون در برابر کرونا از مقررات منع رفت و آمد شبانه نیز از تصویب قوه مقننه گذشت.

در حال حاضر هرشهروندی که با یک مبتلا به ویروس کویدـ۱۹ تماس گرفته است، باید ۱۴ روز در قرنطینه بماند و نقض این قاعده جریمه سنگینی را در پی خواهد داشت. اما در چارچوب مقرراتی که از روز یکشنبه اجرا می‌شود، رعایت این امر نیز ضروری نیست و کسانی که واکسینه کامل شده و یا پس از ابتلا به کرونا درمان شده‌اند، نیازی به رعایت آن ندارند.

تکلیف مسافران آلمان چیست؟

تا روز شنبه این هفته کسانی که از مناطق آلوده به کرونا به آلمان سفر می‌کنند، باید ۱۴ روز قرنطینه شوند. در این مورد نیز، افرادی که سلامت یافته و یا واکسینه کامل شده اند، استثنا محسوب می‌شوند، مگر آن که از مناطق آلوده به جهش‌های تازه کرونا بیایند و یا به نوعی از ویروس آلوده شده باشند که تا لحظه ورود آن‌ها به آلمان راه نیافته است.

طرح کاهش محدودیت‌های کرونائی برای مصونیت یافتگان بدون قید و شرط نیست. آن‌ها مثل همیشه ناچارند مقررات بهداشتی، از جمله استفاده از ماسک را در بسیاری مراکز رعایت کنند.

واکنش انتقادی رسانه‌ها

رسانه‌های آلمانی ضمن انعکاس مقررات جدید مقالات متعددی در انتقاد از این برنامه منتشر کرده‌اند. عناوین مقاله‌ها خود نشان دهنده گستردگی انتقادها است. مثلا پایگاه اینترنتی «آر بی بی » از «آزادی برای واکسینه شدگان» به عنوان «خداحافظی با فرهنگ همبستگی» نام برده و پایگاه «تی آنلاین» هشدار داده است که مقررات جدید می‌تواند باعث جعل دفترچه‌های واکسیناسیون و تقلب شود.

تارنمای شبکه نخست تلویزیون آلمان نیز پیش از تصویب مقررات تازه نوشته بود که جزئیات آن روشن نیست و به همین دلیل می‌تواند باعث سردرگمی و گمراهی شود.

برخی کارشناسان نیز یادآوری می‌کنند که در حال حاضر تنها افراد بالای ۱۶ سال امکان واکسینه شدن دارند و کودکان و نوجوانان دستخوش تبعیض خواهند شد. مقام‌های دولتی در مقابل توضیح می‌دهند که تلاش برای واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۶ ساله نیز جریان دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=112662 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x