پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا و اروپا در برابر «دیپلماسی قهری» چین هماهنگ می شوند

سفیر اتحادیه اروپا در چین می‌گوید که اروپا و ایالات متحده باید برای مقابله با «دیپلماسی قهری چین» با یکدیگر همکاری کنند.

نیکلا شاپویی، نماینده اتحادیه اروپا در پکن روز پنجشنبه طی سخنانی با اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد که این همکاری باید با هماهنگی سایر کشورهای منطقه که در خصوص دریای جنوبی چین با پکن در مناقشه هستند توام باشد.

شاپویی که در جریان همایشی با موضوع انرژی در پایتخت چین سخن می‌گفت در ادامه ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بر سر نحوه تعامل سیاسی در قبال پکن با دولت آینده ایالات متحده آمریکا به توافق برسد.

این موضع در حالی ایراد می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده و رئیس آتی کاخ سفید پس از بیست ژانویه، به تازگی ضرورت احیای اتحاد و پیمان‌های همکاری با کشورهای همسو را به عنوان یک برگ برنده در روابط با چین مطرح کرده است.

نیکلا شاپویی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «بیایید هر زمان و تا هر میزان که می توانیم و هر وقت که پکن آماده است با چین همکاری کنیم؛ هر وقت که لازم است هم با این کشور مخالفت کنیم.»

وی سپس با اشاره به سیاست خارجی چین که آنرا به طور فزاینده‌ای «قاطعانه و قهری» خواند، یادآور شد: «ما باید برای نه گفتن به قلدری و ارعاب و مخالفت با دیپلماسی قهری و “دیپلماسی گرگ جنگجوی” درک مشترکی داشته باشیم.»

سفیر اتحادیه اروپا در چین همچنین خواستار همکاری کشورهای اروپایی با استرالیا، نیوزیلند و انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) برای «یافتن زمینه‌ها و نقاط مشترک» بر سر مشکلات و مناقشه دریای جنوبی چین شد.

پکن تقریباً ادعای مالکیت بر کل دریای چین جنوبی دارد و به سایر کشورها هشدار می دهد که در این خصوص و نیز در مسائل مربوط به کشورهای جنوب شرقی آسیا دخالت نکنند.

دریای جنوبی چین پهنه‌ای آبی به وسعت بیش از سه میلیون کیلومتر مربع است که پکن به‌رغم اختلاف با همسایگان بر ۹۰ درصد آن ادعای مالکیت دارد.

ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان از جمله کشورهای مشرف به آب‌های دریای جنوبی چین هستند که هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند.

سفیر اتحادیه اروپا در پکن در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر ضرورت آزادی ناوبری در این منطقه مورد مناقشه یادآور شد که دریای چین جنوبی یک مسئله بین المللی است.

نشست وزیران دفاع “آسه‌آن” زیر سایه تنش‌های دریای جنوبی چین پایان یافت

وزیران دفاع اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) و کشورهای همراه شامل آمریکا و چین طی بیانیه‌ای بدون اشاره به مناقشه دریای جنوبی چین، موافقت کردند اختلافات میان کشورها بدون ارعاب و مطابق قوانین بین‌المللی حل و فصل شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از کیودو ژاپن،‌ وزیران دفاع اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) و هشت کشور همراه این اتحادیه شامل آمریکا و چین روز پنجشنبه نشست مجازی یک روزه خود را به میزبانی ویتنام برگزار کردند. تمام شرکت کنندگان در بیانیه‌ای “بر اهمیت حفظ و ارتقای صلح، ‌امنیت، ثبات و آزادی دریانوردی و پرواز هواپیماها ” در منطقه تاکید کردند. 

وزیران دفاع کشورهای عضو در اولین بیانیه مشترک این گروه از سال ۲۰۱۳ تا کنون، همچنین موافقت کردند که در فعالیت‌های خود در منطقه خویشتنداری نشان دهند و از اقداماتی که ممکن است موجب پیچیدگی اوضاع شود خودداری کرده و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها را بدون ارعاب و مطابق قوانین بین‌المللی دنبال کنند. 

هر چند در این بیانیه مشترک بطور خاص نامی از دریای جنوبی چین به میان نیامده است اما ویتنام به عنوان کشور میزبان در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد که وزیران دفاع شرکت کننده موافقت کردند که از ابزارهای مسالمت‌آمیز برای حل مسائل اختلافی بخصوص مسائل مرتبط با مناقشه‌های مربوط به قلمرو و حق حاکمیت از جمله مناقشه‌ها در دریای چین جنوبی استفاده کنند. 

“کریستوفر میلر” سرپرست وزارت دفاع آمریکا،‌”وی فنگهه” (Wei Fenghe) وزیر دفاع چین و “نوبو کیشی” وزیر دفاع ژاپن و همچنین وزیران دفاع نماینده استرالیا، هند و روسیه از جمله مقامات شرکت کننده در نشست وزیران دفاع آسه‌آن به میزبانی ویتنام بودند. 

بر اساس این گزارش، موضوع دریای جنوبی چین که دولت چین ادعای مالکیت بخش زیادی از آن را دارد، یکی از موضوعات اصلی نشست وزیران دفاع آسه‌آن بوده و وزیر دفاع ژاپن هم بر احترام به حکومت قانون در این منطقه تاکید کرده اما گفته است که “شاهد اقداماتی خلاف این رویه از قبیل شلیک موشک بالستیک و نظامی‌سازی منطقه بوده‌ایم که تنش‌ها را افزایش می‌دهند “.

وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود به شدت مخالفیم چرا که می‌تواند ثبات منطقه را به خطر اندازد و در این نگرانی با آسه‌آن شریک هستیم. 

ویتنام و فیلیپین از اعضای آسه‌آن هم از جمله کشورهایی هستند که در دریای جنوبی چین ادعای مالکیت دارند. نشست وزیران دفاع آسه‌آن تنها چند روز پس از آن برگزار می‌شود که سرپرست وزارت دفاع آمریکا با انتشار یادداشتی در یک روزنامه فیلیپینی، کشور چین را به استفاده از شرایط شیوع کرونا برای پیشبرد منافع خود در دریای جنوبی متهم کرد. انتشار این یادداشت با واکنش شدید سفیر چین در فیلیپین رو به رو شد که تاکید کرد “این آمریکا است که بطور فزاینده‌ای اقدامات تحریک آمیز در منطقه انجام داده است”. 

آسه‌آن شامل ۱۰ کشور برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، فیلیپین، مالزی، میانمار، تایلند، سنگاپور و ویتنام است و وزیران دفاع این سازمان همراه با هشت کشور استرالیا، هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند، روسیه و آمریکا در نشست “وزیران دفاع آسه‌آن پلاس” شرکت می‌کنند که امسال دهمین سالگرد تشکیل این گروه بوده و نشست امسال در مجموع هفتمین نشست آن بوده است. 

 ارتش چین که در ماه‌های گذشته دستکم بیش از ۳۰ رزمایش دریایی در چهار منطقه عمده از جمله در دریای جنوبی انجام داده است، همچنین تاکید کرد که برای حراست از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین و مقابله با مداخله جویی های آمریکا و تجزیه طلبان تایوانی کاملا آماده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=96867 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x