سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمریکا ۱۸ بانک و نهاد مالی ایران را تحریم‌ کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر پنج‌شنبه اعلام کرد که ۱۸ بانک و نهاد مالی ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

این تصمیم که از نظر تحلیلگران شوک بزرگی برای اقتصاد نابسامان ایران است، در راستای سیاست «فشار حداکثری» به تهران گرفته شده؛ با این هدف که این کشور حاضر به ترک برنامه هسته‌ای خود شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید شده که تحریم‌های جدید شامل معاملات و مراودات بانکی برای تهیه محصولات کشاورزی، غذا، دارو و خدمات پزشکی نمی‌شود.

این بانک‌ها عبارتند از «تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» که بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

بلومبرگ به نقل از افرادی مطلع نسبت به برنامه‌های تحریم آمریکا اعلام کرد که محدودیت‌های تازه مالی با دو هدف کلی دنبال می‌شود: نخست بستن کامل منافذ مالی باقی‌مانده که برای دولت ایران امکان دسترسی به درآمد‌های صادراتی را فراهم می‌کند؛ و دیگر سد کردن راه بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام در صورتی که جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شود.

در نخستین واکنش به این تحریم‌ها محمد جواد ظریف با انتشار توییتی مدعی شد که ایالات متحده با وضع محدودیت‌های جدید مالی در تلاش است تا کانال‌های باقی مانده برای تامین غذا و دارو را مسدود کند.

وزیر امور خارجه ایران اقدام آمریکا را به عنوان «توطئه‌چینی برای گرسنه کردن جمعیتی» جنایت بر ضد بشریت خواند و تاکید کرد که «مجرمان و تسهیل کنندگان» این اقدام با عدالت روبرو خواهند شد.

تحریم‌های تازه آمریکا که بخش مالی و سرمایه‌گذاری را هدف گرفته، در حالی قرار است از چهل و پنج روز دیگر اجرایی شود که ایالات متحده پیش‌تر در تلاش برای بازگرداندن مجازات‌های سازمان ملل متحد بر ضد ایران نتوانسته بود شرکای غربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را باخود همراه کند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفت: «اقدام امروز در شناسایی بخش مالی و تحریم ۱۸ بانک بزرگ ایرانی نشان دهنده تعهد ما برای جلوگیری از دسترسی غیرقانونی به دلار آمریکا است.»

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده تاکید کرد: «برنامه‌های تحریم ما تا زمانی که ایران حمایت خود از فعالیت‌های تروریستی را متوقف کند و از برنامه‌ هسته‌ای خود دست بکشد، ادامه خواهد یافت.»

واشنگتن هدف از اعمال فشار حداکثری به اقتصاد ایران را ملزم کردن تهران به دست کشیدن از رفتار غیرعادی و تن دادن به گفتگوی دوباره بر سر برنامه هسته‌ای و نیز تحریکات منطقه‌ای عنوان کرده؛ حال آنکه بسیاری از منتقدان این تحریم‌ها می‌گویند اقتصاد ایران به حد کافی در تنگنا قرار گرفته و محدودیت‌های تازه اثربخشی چندانی ندارد.

از سوی دیگر بلومبرگ در گزارشی ضمن انعکاس تحریم‌های تازه مالی و بانکی تهران، به نقل از اداره گمرکات ایران اعلام کرد که این کشور برغم محدودیت‌های سنگین همچنان به تجارت با چندین کشور از جمله چین و امارات عربی متحده ادامه می‌دهد.

در این گزارش آمده است حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران طی ماه‌های مارس تا اوت گذشته به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسیده بود.

ایالات متحده آمریکا همچنین روز پنج‌شنبه دو قاضی ایرانی را بر اساس قانونی موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت دادگستری ایالات متحده نیز پیش از این ۹۲ دامنهٔ اینترنتی وابسته به سپاه پاسداران را توقیف کرده بود.

تهران برغم همه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی اعمال شده از سوی واشنگتن، تاکید دارد که خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای وین غیرقانونی است و تا زمان رفع تحریم‌ها حاضر به مذاکره نیست.


https://akhbar-rooz.com/?p=49661 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
3 سال قبل

تحریماشون تمام شد یا بازم میخوان بعدا بگن تحریم جدید

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x