سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا به طور رسمی از پیمان نظامی «آسمان‌های باز» خارج شد

آمریکا روز یکشنبه به طور رسمی از پیمان نظامی «آسمان های باز» خارج شد.

وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این کشور از روز یکشنبه به طور رسمی دیگر از کشورهای عضو این معاهده بین المللی نیست. واشنگتن روز ۲۲ مه (دوم خرداد) خروج خود از پیمان «آسمان های باز» را که ۳۴ کشور جهان آن را امضاء کرده اند اعلام کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرده بود که روسیه معاهده «آسمان های باز» را نقض می کند. مسکو نقض این پیمان نظامی را که از سال ۲۰۰۲ به اجرا درآمد رد کرده است.

معاهده «آسمان های باز» به هواپیماهای جاسوسی و تجسسی کشورهای عضو این پیمان امکان می دهد تا بر فراز خاک یکدیگر پرواز کنند. خروج آمریکا از این پیمان در حالی جنبه رسمی پیدا می کند که دونالد ترامپ سال گذشته تصمیم به خروج ایالات متحده از معاهده منع موشک هسته ای میان برد با روسیه گرفته بود.

شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک و اسپانیا ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از پیمان نظامی «آسمان های باز» اعلام کرده بودند که نگرانی های واشنگتن از نحوه اجرای این پیمان از سوی روسیه را درک می کنند.

واکنش روسیه

پس از خروج ایالات متحده از پیمان آسمان باز، وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو به دنبال تضمین های کاملی است که کشورهای باقی مانده در پیمان به تعهدات خود عمل می کنند.

وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ما به دنبال تضمین های محکم خواهیم بود که کشورهای باقیمانده در «پیمان آسمان‌های باز» به تعهدات خود عمل کنند، اولاً برای اطمینان از امکان مشاهده کل قلمروشان و دوم اینکه به دنبال انتقال موارد مشاهده شده در پروازها به کشورهای غیرعضو نیستند.

در این بیانیه آمده است در ماه های اخیر، واشنگتن ریاکارانه اعلام کرده است که اگر موضع روسیه تغییر کند، می تواند در تصمیم خود تجدیدنظر کند. این یک بازی برای گمراه کردن دولت ها و  کشور های اروپایی بود. همانطور که آمریکا از سایر معاهدات نظیر کنترل تسلیحات خارج شد در مورد خروچ از پیمان آسمان باز هم اقدام و آن را تضعیف کرد.   

ایالات متحده با اصرار بر ادعاها و پاسخ های تکراری خود از پیشنهادات ما برای حل این مشکلات چشم پوشی کرد. با درک اینکه برای رسیدن به توافق، واشنگتن به اقدامات متقابل با هدف از بین بردن نگرانی های روسیه احتیاج دارد، آنها رایزنی ها را قطع کردند و کشور ما را به “نقض” پیمان متهم کردند و این اتهامات غیرواقعی بهانه ای برای اقدامات متقابل و سپس خروج از پیمان مورد استفاده قرار گرفت.

وزارت خارجه روسیه گفته است طرف آمریکایی پس از خروج از این پیمان  انتظار دارد که متحدانش از یک سو، مانع پروازهای رصدی روسیه بر فراز تاسیسات نظامی آمریکا در اروپا شوند و از طرف دیگر، موارد عکسبرداری خود را از قلمرو روسیه با واشنگتن در میان بگذارند که البته این برای روسیه قابل قبول نیست.

در این بیانیه تصریح شده است ما به دنبال تضمین های محکم خواهیم بود که کشورهای باقیمانده در پیمان آسمان های باز به تعهدات خود عمل کنند، اولاً برای اطمینان از امکان مشاهده کل قلمروشان و دوم عدم انتقال مواد مشاهده شده در پروازها به کشورهای غیرعضو.

وزارت خارجه روسیه گفته است اکنون بسیاری در غرب می پرسند که واکنش مسکو چگونه خواهد بود. پاسخ ساده است. ما بارها تأکید کرده ایم که همه گزینه ها  برای ما وجود دارد. ما  عملکرد طرفهای معاهده را به دقت رصد و تحلیل می کنیم و بر اساس منافع امنیتی روسیه و متحدان ما، تصمیمات مناسبی اتخاذ خواهیم کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=94362 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x