پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا در صدر صادرکنندگان سلاح و عربستان بزرگ ترین خریدار آن

آمریکا در صدر صادرکنندگان سلاح و عربستان بزرگ ترین خریدار آن

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، اعلام کرد صنایع اسلحه سازی آمریکا در حالی طی سال ۲۰۱۹ در صدر صادرکنندگان سلاح قرار گرفت که عربستان سعودی بزرگ ترین خریدار آن بود.

بر پایه اعلام این موسسه، صنایع اسلحه سازی آمریکا سال گذشته با ۶۱ درصد فروش در میان ۲۵ تولید کننده بزرگ جهان در رده نخست قرار گرفت و پس از آن چین ( با ۱۵.۷ درصد) در جایگاه دوم قرار گرفت.

پارسال مجموع فروش ۲۵ تولید کننده بزرگ اسحله ۸.۵ درصد افزایش یافت و به ۳۶۱ میلیارد دلار رسید که ۵۰ برابر بیشتر از بودجه سالانه عملیات صلح سازمان ملل متحد است.

شش شرکت آمریکایی و سه شرکت چینی در میان ۱۰ شرکت برتر اسلحه سازی قرار گرفتند و در این رتبه بندی تنها یک شرکت اروپایی «BAE Systems» (بی ‌ای‌ ئی، شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیا) وجود دارد.

«لوسی پیرود-سودرو»، مدیر برنامه هزینه های نظامی و تسلیحاتی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی به خبرگزاری فرانسه گفت که این رتبه بندی این واقعیت را نشان می دهد که چین و ایالات متحده دو کشور بزرگ از لحاظ هزینه های جهانی تسلیحات هستند.

وی اظهار کرد که ایالات متحده دهه ها بر بازار تسلیحات جهان تسلط داشت، اما برای چین که فروش شرکت های آن در سال ۲۰۱۹ حدود ۵ درصد افزایش یافته، این اتفاق با اجرای اصلاحات برای نوسازی ارتش این کشور که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده روی داده است.

شرکت های آمریکایی «لاکهید مارتین»، «بوئینگ»، “نورثروپ گرومن»، «ریتئون» و «جنرال دینامیکس» پنج شرکت برتر ایالات متحده در زمینه فروش سلاح سال ۲۰۱۹ هستند در حالی که شرکت های چینی «ای وی آی»، «سی آی تی سی» ( AVIC  و CITC) و «نورینکو» در رده های ششم، هشتم و نهم قرار گرفتند. 

گروه فناوری «ال ۳ هریس» در رتبه دهم این سیاهه قرار گرفت.

بر پایه این گزارش، برای نخستین بار شرکت «Edge» که دفتر آن در امارات متحده عربی قرار دارد در فهرست ۲۵ شرکت برتر صادرکننده اسلحه جای گرفته است.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم سوئد (SIPRI) هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد که فروش تسلیحات متعارف چین در سال ۲۰۱۸ به کشورهای مختلف جهان ۱.۰۴ میلیارد دلار بوده که رقم مشابه برای آمریکا ۱۰.۵ میلیارد دلار ثبت شده است.

بر اساس این گزارش که در تارنمای این موسسه انتشار یافت، آمریکا و چین در یک دهه اخیر از بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات به ارتش های کشورهای مختلف جهان بوده اند. با این وجود آمار دقیق و شفافی از میزان فروش تسلیحات توسط شرکت های چینی در جهان وجود ندارد.

برخی رسانه های آسیایی سه شنبه گذشته بر اساس داده های SIPRI  گزارش دادند که فروش  تسلیحات متعارف چین از ۶۴۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به ۱.۰۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است.  

این در حالی است که ارزش کلی معاملات تجاری چین در مقایسه با ایالات متحده  همچنان فاصله بسیار زیادی دارد.

بر پایه این اطلاعات، درآمد صادرات تسلیحات نظامی واشنگتن به کشورهای دیگر به طور میانگین سالانه بیش از ۹ میلیارد دلار در یک دهه اخیر ثبت شده است.

طبق این گزارش، آمریکا تنها در سال ۲۰۱۸،  تسلیحاتی به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار به ارتش های خارجی فروخته است که این رقم در همسنجی با چین بیش از ۱۰ برابر بوده است.

گزارش موسسه صلح استکهلم حاکی است که در سال گذشته میلادی شرکت‌های آمریکایی جنگ‌افزار های گسترده ای را به نظامیان خارجی  فروخته‌اند. نام ۴۲ شرکت آمریکایی در فهرست ۱۰۰ فروشنده نخست جنگ‌افزار در جهان در سال ۲۰۱۸ قرار دارد که ۵۷ درصد کل فروش جنگ‌افزار در جهان را به خود اختصاص داده اند.

این موسسه سوئدی شرکت های چینی را نیز در فهرست مهمترین عرضه کنندگان در بازار فروش جهانی تسلیحات  قرار داده اما تاکید کرده است که آماردقیق، شفاف و کاملی دراین زمینه وجود ندارد.

بنا بر گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، عربستان در صدر فهرست کشورهای مقصد صادرات اسلحه از آمریکا قرار دارد به طوری که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، عربستان ۹ میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده است و تنها در سال گذشته حدود ۳,۴ میلیارد دلار اسلحه انبار کرده است که این میزان بیشتر از ارزش کل اسلحه ای است که پنج مشتری بزرگ دیگر  یعنی استرالیا، بریتانیا، اسرائیل، عراق و امارات متحده عربی از واشنگتن خریداری کرده‌اند.

ایرنا

https://akhbar-rooz.com/?p=96434 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x