جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا وزیر نفت و تعدادی از مقامات این وزارتخانه را تحریم کرد

آمریکا بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و تعدادی از مقام‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت نفت ایران را مشمول قوانین «مبارزه با تروریسم» قرار داد و آنان را به فهرست تحریم شدگان این کشور اضافه کرد
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران

آمریکا بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و تعدادی از مقام‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت نفت ایران را مشمول قوانین «مبارزه با تروریسم» قرار داد و آنان را به فهرست تحریم شدگان این کشور اضافه کرد.

به گزارش یورو نیوز، زنگنه در واکنش به این اقدام آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است.»

وزیر نفت ایران همچنین با بیان اینکه دوران یک جانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است، تأکید کرد که «صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه پنجم آبان (۲۶ اکتبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف تحریم‌های جدید یا مضاعف، افزایش فشار بر بخش‌هایی از نظام جمهوری اسلامی است که نقشی کلیدی در حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران دارند.

بر اساس این تصمیم، کلیه دارایی‌های متعلق به افراد و نهادهای نام برده شده در آمریکا مسدود شده و شهروندان آمریکایی اجازه معامله با آن‌ها را نخواهند داشت.

وزارت نفت ایران، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت‌کش ایران به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ که در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ صادر شده است به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا اشخاص و نهادهایی را که در «تأمین مالی تروریسم» نقش دارند تحت تحریم قرار دهد.

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت نفت ایران و بهزاد محمدی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی از جمله اشخاصی هستند که در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. محمود مدنی پور، تاجر نفتی که نامش در جریان اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا مطرح شده بود نیز در این فهرست قرار دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این تصمیم آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جنگ اقتصادی بیشتر علیه ایران برای ایالات متحده، نفوذ کمتر – و نه بیشتر – به همراه خواهد داشت.»

ظریف همچنین نوشت: «زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده اذعان کند که این کشور، معتاد به تحریم است. این عادت را از خود دور کنید.»

بیانیه جدید آمریکا برای تحریم ۸ شخص، ۱۱ نهاد و دو نفتکش به دلیل ارتباط با بخش نفت ایران در حالی منتشر شده است که روز یک‌شنبه رابرت ابراین، مشاور امنیت ملی رئییس جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن گزینه چندان دیگری برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ندارد.

دولت دونالد ترامپ با خروج از توافق پنج قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ تحریم‌های شدیدی علیه بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی ایران وضع کرده است.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که قرار گرفتن صنعت نفت ایران در ذیل قانون «مبارزه با تروریسم» کار را برای لغو احتمالی این تحریم‌ها در آینده دشوار می‌کند زیرا در آن زمان باید ثابت شود که ایران نقشی در فعالیت‌های تروریستی ندارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=89704 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x