پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا و سه کشور اروپایی: جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام بازگردد

در حالی که دور بعدی مذاکرات وین از پایان هفته‌جاری آغاز می‌شود، آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه از ادامه اقدامات ایران در نقض تعهدات برجام ابراز نگرانی کردند و از جمهوری اسلامی خواستند به تعهدات خود در برجام بازگردد

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کردند از اینکه تعهدات برجام همزمان با گفت‌وگوهای وین برای احیای این توافق‌نامه نقض می‌شود بسیار متاسف هستند.

سه کشور اروپایی همچنین، اجرای کامل برجام را به نفع امنیت جمعی دانستند و تاکید کردند که در صورت اجرای کامل، به این توافق‌نامه متعهد خواهند بود.

این بیانیه از ایران خواست که از فرصت دیپلماتیک گفت‌وگوهای وین استفاده کند و با لغو هر اقدامی که خلاف برجام است، به‌طور کامل به تعهدات خود بازگردد.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت که ایالات متحده از خودداری ایران از ارائه اطلاعات معتبر درباره آثار اورانیوم کشف شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌شدت نگران است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز در یک جلسه مجازی گفت که پیشرفت زیادی در  گفت‌وگوهای احیای برجام حاصل شده، اما تا زمان قطعی شدن آخرین جزئیات نمی‌توان گفت توافقی به دست آمده است. او افزود انتخابات ایران این مذاکرات را پیچیده کرده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا تایید کرد که گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام در پایان هفته گ‌جاری از سر گرفته خواهد شد.

این درحالی است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو روز قبل در گزارش جدید خود هشدار داد که ایران هنوز هیچ پاسخی درباره مواد هسته‌ای کشف شده در سایت‌های مختلف این کشور ارائه نکرده است. 

گروسی افزود که محدودیت‌های اخیر جمهوری اسلامی برای انجام بازرسی‌ها، توانایی آژانس را برای تایید صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین برده است.

در همین حال، طرف‌های حاضر در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین از پیشرفت در این مذاکرات خبر می‌دهند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز گفت که در مذاکرات وین برای احیای برجام، مسائل کمی برای حل شدن باقی مانده و دیگر موانع حل‌ناشدنی وجود ندارد. او گفت: «قرار است به زودی دور ششم و احتمالا نهایی مذاکرات وین برگزار شود.»

https://akhbar-rooz.com/?p=115875 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x