جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنتونی بلینکن به جای پمپئو؛ چه چیزی قرار است تغییر کند؟

آنتونی بلينکن وزير خارجه ی پيشنهادی جو بايدن روز سه شنبه با حضور در کميته ی روابط خارجی سنای آمريکا، سياست های وزارت خارجه خود را تشريح کرد. بخشی از اظهارات او مربوط به ايران بود. وی گفت بايدن به اين که ايران نبايد به سلاح اتمی دست يابد متعهد است و به همين دليل اگر جمهوری اسلامی به برجام بازگردد، آمريکا نيز به اين توافقنامه باز خواهد گشت

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حضور آنتونی بلینکن گزینه بایدن برای وزارت خارجه، به سیاست‌ها و برنامه‌های آتی این دولت در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

بلینکن در بخشی از اظهاراتش که مربوط به مسائل ایران می شد گفت: رئیس جمهوری بایدن متعهد به این پیشنهاد است که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و ما این هدف را با کمیته به اشتراک می‌گذاریم.

وی افزود: ایران با سلاح اتمی یا داشتن ظرفیت ایجاد این تسلیحات نسبت به فعالیت‌های مخرب اعم از پشتیبانی از تروریسم، تغذیه نیابتی‌های خود یا بی‌ثبات کنندگی منطقه بسیار خطرناک‌تر، حتی خطرناک تر از حد فعلی می‌شود.

گزینه بایدن برای وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: با داشتن سلاح یا ظرفیت تولید ساخت سلاح اتمی، ایران مصون‌تر از مجازات عمل خواهد کرد، بنابراین من فکر می‌کنم ما وظیفه فوری داریم که هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی یا نزدیک شدن به توانایی داشتن آن شویم.

بلینکن اضافه کرد: از نظر من برجام برای هر محدودیتی که به نوبه خود در مسدود کردن مسیرهای مختلف برای تولید مواد مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای موفق بود که بیشترین بازرسی‌ها را در تاریخ رژیم کنترل تسلیحات دارد.

وی یادآور شد: چالش اینجا است که ما از توافق خارج شدیم و ایران محدودیت‌های اعمال شده با توافق را بازگردانده است، سانتریفیوژهایی را به کار گرفته است که مطابق توافق ممنوع بود و نتیجه آن همچنانکه در گزارش‌های عمومی مطرح است، زمان بیش از یکسال برای رسیدن به یک بمب اتمی، اکنون به کمتر از ۳ یا ۴ ماه کاهش یافته است.

گزینه بایدن برای وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: این یعنی بازگشت به همان بحرانی که پیش از مذاکرات با آن مواجه بودیم.

بلینکن تصریح کرد: بنابراین رئیس جمهوری منتخب معتقد است اگر ایران به این تعهدات برگردد ما نیز بازخواهیم گشت اما ما باید از آن به عنوان بستری برای بودن در سمت متحدان و شرکایمان برای دستیابی به توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید از آن برای رسیدن به موضوعاتی دیگری همچون موشک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده کنیم.

وزیر خارجه احتمالی دولت بایدن، تصریح کرد: من فکر می‌کنم ما تا رسیدن به آن فاصله زیادی داریم. باید صبر کنیم، رئیس جمهوری منتخب در دفتر حضور یابد، ایران گام بازگشت به تعهدات را بردارد و ما باید آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

بلینکن اظهار کرد: باید ببینیم آیا آنها واقعا خوب بودند یا نه. اگر بگویند که در اولین مرحله به تعهدات خود عمل می کنند، ما هم (بازگشت به برجام) را انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: حتما با شما (کنگره) مشورت خواهیم کرد و نه فقط آنچه که من فکر می‌کنم ما برای بلندشدن نه نشستن باید با متحدان و شرکای خود در منطقه شامل اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تعامل داشته باشیم.

بلینگم در مورد ترور قاسم سلیمانی گفت: من گزارش‌های دست اول در ارتباط با دخالت وی در کشته شدن نیروهای آمریکایی را دریافت می‌کردم. بنابراین کسی متاسف نیست که چرا او دیگر نیست، بلکه سوال این است که آیا از بین بردن او کار درستی بود و با این کار، توازن امنیتی ما بهتر شده و ایمن‌تر شده‌ایم یا خیر؟

بلینکن اظهار کرد: دولت‌های گذشته اعم از بوش و اوباما به این جمع‌بندی رسیدند که ایمن‌تر نخواهیم شد. فکر می‌کنم آنچه ما بعد از مرگ او دیدیم که حملات به مواضع ما در عراق باعث شده است ده‌ها، اگر صدها نفر نباشد، از آمریکایی‌ها دچار آسیب مغزی شوند.

https://akhbar-rooz.com/?p=101408 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x