جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید را آغاز کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت، ایران ۱۷۴ سانتریفیوژ پیشرفته IR-2m را که اخیرا در تأسیسات زیرزمینی «نطنز» نصب کرده، راه‌اندازی کرده است. رویترز با استناد به گزارش آژانس این اقدام ایران را نقض تازه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ دانسته که بر پایه آن ایران تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم توسط سانتریفوژهای نسل اول IR-1 بوده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تزریق گاز «هگزافلورید اورانیوم»(UF6) را به سانتریفوژهای نسل جدید IR-2m آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت، ایران ۱۷۴ سانتریفیوژ پیشرفته IR-2m را که اخیرا در تأسیسات زیرزمینی «نطنز» نصب کرده، راه‌اندازی کرده است.

رویترز همچنین با استناد به گزارش آژانس این اقدام ایران را نقض تازه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ دانسته که بر پایه آن ایران تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم توسط سانتریفوژهای نسل اول IR-1 بوده است.

خبرگزاری فرانسه نیز هفته گذشته بخش دیگری از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را فاش کرده بود که بر پایه آن میزان اورانیوم ذخیره شده ایران ۱۲ برابر حد مجاز اعلام شده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین ضمن اشاره به بازرسی از دو سایت هسته‌ای که پیشتر تهران زمینه دسترسی را برای آژانس فراهم کرده، از وجود سومین سایت مشکوک خبر داده که بر پایه این گزارش تهران پیشتر آن را گزارش نکرده بوده است.

مطابق این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات ارائه شده توسط ایران در باره این سایت «مشکوک» هسته‌ای را از نظر فنی غیرمعتبر دانسته و خواستار شفاف‌سازی بیشتر تهران در این زمینه شده است.

در همین حال سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان های بین المللی در وین از راستی آزمایی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای نطنز خبر داد.

به گزارش ایرنا، غریب ابادی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نیم صفحه ای در روز گذشته، اعلام کرد که  بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان)، آغاز تزریق گاز  یو اف شش به یک زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای آی.آر.ام دو در کارخانه غنی سازی سوخت در نطنز را راستی آزمایی کردند.

پیشتر برخی رسانه‌های خارجی با استناد به این خبر مدعی شدند که این اقدام گامی دیگر از سوی ایران برای نقض توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود که در آن ایران تنها مجاز است تا اورانیوم غنی شده را با دستگاه های نسل اول انباشته کند.

مدیر کل آژانس هفته پیش نیز در گزارشی که پیرامون راستی آزمایی اجرای برجام منتشر شد، اعلام کرد که ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد. این گزارش حاکیست که ایران به غنی سازی اورانیوم فراتر از سقف برجام ادامه داده است.  

جمهوری اسلامی مدعی است پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

جمهوری اسلامی می گوید بارها اعلام کرده اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=93625 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x