جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای تمدید نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور گفتگو می‌کنند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد که گفتگوهای خود با جمهوری اسلامی ایران را برای تمدید توافق بدست آمده در ماه فورِیۀ گذشته دنبال می‌کند. مدت اجرای اين توافق روز جمعه ۳۱ اردیبهشت به پایان می‌رسد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد که گفتگوهای خود با جمهوری اسلامی ایران را برای تمدید توافق بدست آمده در ماه فورِیۀ گذشته دنبال می‌کند. این توافق که مدت اجرای آن فردا جمعه ۳۱ اردیبهشت به پایان می‌رسد به آژانس اجازه می‌دهد، به رغم کاهش تعهدات اتمی ایران، بر فعالیت‌های این کشور در این زمینه نظارت داشته باشد.

به گزارش ار اف ای، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل ماریانو گروسی، و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، علی اکبر صالحی، در روز اول اسفند/۲۱ فوریۀ گذشته، در تهران در بارۀ چگونگی تداوم بخشیدن به نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به توافق رسیدند. این «توافقِ فنی و موقتی» که به منظور جبران تعلیق پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران بدست آمد، به آژانس اجازه می‌داد نظارت‌های غیرمستقیم خود را بر فعالیت‌های اتمی ایران را حفظ کند. دورۀ اجرائی این توافق سه ماهه فردا پایان می‌یابد و به همین سبب تمدید آن اینک در دستور کار قرار دارد.

هنگامی که این توافق به امضاء رسید، تصور می‌شد که در مدت سه ماه یاد شده ایالات متحد آمریکا به برجام باز می‌گردد و این چنین «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و به تبع آن تعلیق پروتکل الحاقی نیز علت وجودی خود را از دست می‌دهد.

«طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که در مجلس ایران به تصویب رسید، بیش از آنکه اقدامی به منظور فشار بر جامعه جهانی باشد، برای محدود کردن حوزۀ عمل دولت ایران تدارک دیده بود.

بر اساس اطلاعیۀ آژانس که امروز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت/ ۲۰ ماه مه، منتشر شد، موضوع گفتگوها میان دو طرف «اجرای توافق موجود» است و مدیرکل آژانس، در روزهای آینده شورای حکام را از آن مطلع خواهد کرد.

بر اساس این توافق دوربین‌ها و سایر تجهیزات دیده بانی و ارزیابی نصب شده در تاسیسات اتمی ایران داده‌های لازم را همچون گذشته کسب و ضبط می‌کنند، اما بازرسان آژانس به صورت «آنی» به آنها دسترسی ندارند. بگفتۀ دیپلمات‌های آگاه، این تجهیزات دستگاه‌های سنجش غنی سازی را نیز در بر می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران هم اینک برای بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات تهران در این توافق از طریق کمیسیون مشترک برجام با واشینگتن گفتگو می‌کند. دور چهارم این مذاکرات شب گذشته در وین به پایان رسید و هیئت‌های ایران و آمریکا برای کسب نظر به پایتخت‌های خود بازگشتند. قرار است دور بعدی گفتگوها هفتۀ آینده انجام شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=113944 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x