جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آیت الله منتظری؛ قائم مقام مردمی، نه رهبری! – محمد شوری

پرسش روزاین است:

چرا و به چه دلیل و با توجه به شرایط بحرانی جامعه و سن و سال رهبر فعلی، مجلس خبرگان اسامی کاندیدهای احتمالی  و یا نام جانشین احتمالی خامنه ای را رسما اعلان و بیان نمی کند؟!

امروز در چنین روزی(۲۹آذر۱۳۸۸) آیت الله منتظری از میان ما رفت.مرجع تقلیدی که به روز بود و علیرغم جفاهایی که بر وی شد،وعلیرغم زوایه ها و اختلافات فکری که با خمینی و ایضا و بخصوص در مورد رعایت حقوق مردم و دفاع از حقوق انسانی زندانیان سیاسی و…و…داشت،حرمت استاد را تا پایان عمر نگاه داشت.

و برخلاف برخی از باصطلاح اساتید و فضلا و مجتهدین و مسئولین درجه یک کشوری که شاگرد وی بودند، و از وجود وی وجود پیداکردند، علیرغم آن همه تقدیس ها و تعریف های بی شمار که از وی می کردند، یک شبه متحول!! شده (برای حفظ قدرت و جایگاه)،روی از وی برتافته و تا حد نثار کردن رکیک تربن ناسزاها و اهانت ها و دروغ ها و تهمت ها، دهان خود را آلوده به نجاست کردند، آیت الله منتظری لب فرو بست و درجواب،خاموش ماند و سکوت اختیار کرد!

ماه آذر از روزهای نخست آن تاپابان،روزهای آیت الله منتظری ست!

از سناریوی زندانی کردن سیدمهدی هاشمی و گرفتن اعترافات دروغین تا انتخاب ایشان(وعلیرغم میل قلبی)به قائم مقام رهبری!

بدون شک آیت الله متتظری در زمان آیت الله بروجردی-که از شاگردان درجه یک ایشان بود- به اجتهاد رسیده و مرجع تقلیدبود.منتها بنا بر تواضع و به دلیل باز نکردن دکان در بازارهایی که بنام دین انواع حجره ساخته اند و می سازند،تا مکاسب را کسب  کنند!! وی رساله عملیه خود را تا زمان قائم مقامی متتشر نکرد.

و علیرغم اختلافات و تفاوت های بنیادین در مبانی فکری و نظری، احرار و آزادگان ایرانی و مسلمان غیر ایرانی و غیر مسلمان،برای شخصیت وی ادای احترام کرده و از وی به حُسن ظَن باد می کنند.

آیت الله منتظری سال های مدیدی از زندگی قبل از انقلاب را در تبعید و زندان های سلطنت پهلوی گذراند و ایضا بیشترین آزار و حصر را در پس از انقلاب. و بر خلاف خمبنی که ۱۵سال در عراق و نجف دور از ایران بود،بودن در جامعه ایرانی،شدن را زندگی کرد، و همین در پسا انقلاب،دلیل زاویه فکری و عملی ایشان باخمینی شد!

سادگی و افتادگی و خاکی بودن و تواضع وی را ساده لوحی دانستند.او را ساده لوح نامیدند! او فقط صریح الهجه بود. و شجاعت در بیان کلام  را داشت و برای سخن گفتن نفاق نمی ورزید.

نمونه بارز و تاربخی آن،انتشار نوار صوتی سختان وی در مقابل«هیات مرگ» بود. هیاتی که فله ای در سال ۶۷ و در دهه ۶۰بسیاری را بی دلیل اعدام کرد.زندانیاتی که مدت زندانی بودن آنان رو به اتمام بود و می بایستی آزاد می شدند! اما او در کسوت فائم مقامی رهبری-که می توانست سکوت اختیار کند تا مرگ خمینی فرا رسد و خود جانشین شود و اصلاحات مورد نظر را انجام دهد، در مفابل«هیات مرگ» که مزورانه و با فریب و نیرنگ، سعی و تلاش می کرد تا از زبان وی موافقت اعدام ها را بگیرد،با همان صراحت لهجه گفت:«تاربخ از شما به عنوان جنایتکار باد خواهد کرد» و چه درست پیش بینی کرد!

آیت الله منتظری پیش از آن که مجلس خبرگان رهبری بخواهد وی را قائم مقام خمینی کند، قائم مقام طبیعی  و خودجوش مردم بود!

اکنون ما برای کشف حقیقت، و بعد از سپری شدن۳۵سال از انتخاب وی به عنوان قائم مقام رهبری توسط مجلس خبرگان، و رویدادها و حوادث و اتفافاتی که بوجود آمد و برخی پرده ها و حجب و حیاها هم کنار رفت و نقاب نفاق بسیاری آشکار شد، این پرسش را مطرح می کنیم که چرا مجلس خبرگان که هیچ مصوبه و التزام قانونی برای انتخاب قائم مقام رهبری نداشت و به ویژه آن که آیت الله منتظری خودجوش و بطور طبیعی از پیش معلوم بود که جانشین خمینی خواهد شد و آنرا هر فرد عامی و عادی هم خوب می دانست،چرا و به چه دلیل این مجلس آمد و به آن صورت رسمی و قانوتی داد؟!

آیا این رویداد تاریخی سناریویی ترتیب داده شده از سوی جناح انحصار قدرت و حلقه کانالیزاتور خمینی (سیداحمد خمینی،هاشمی رفسنجانی و سیدعلی خامنه ای)برای خلع ید از ایشان و برکناری از قائم مقامی نبود!؟!

و چرا اکنون و درحال حاضر، مجلس خبرگان نمی آید مثل دوره خمینی، همان را تکرار کند؟ از چه وحشت دارد؟ مگر آن فرد با افرادی که لایق و استحقاق جانشبنی را خامنه ای دارند،مقبولبت  مردمی ندارند؟

با توجه به سن و سال خامنه ای و فضای ملتهب جامعه،برای شناخت مردم و نقد آن،نائب بعدی و یا نواب خاص امام زمان_که درلیست انتظار هستند_را به مردم معرفی کنید!!

شایدبخاطر آن است که هنوز مجلس خبرکان درحال اکتشاف است!!وشایدهم این جمعه بیاید!!

۲۹آذرنودوهشت

محمد شوری(نویسنده و روزنامه نگار)

https://akhbar-rooz.com/?p=15731 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

با احترام زیاد به منتظری پیر باید کفت که اگر ایشان هم رهبر می شدند از خمینی بدنر میکردند!
اثبات این ادعا را در رساله ایشان متوان یافت!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x