جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت ناهید تقوی در زندان

ناهید تقوی، شهروند ایرانی آلمانی از روز ۲۵ مهرماه در اوین زندانی است. سازمان عفو بین‌الملل نگران است که او در زندان در معرض شکنجه و محرومیت از خدمات درمانی باشد.

به گزارش دویچه وله، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۴ آذر (۲۴ نوامبر) با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد که ناهید تقوی، شهروند ایرانی آلمانی زندانی در ایران، “در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله محرومیت از خدمات درمانی باشد.”

روز دوم آبان امسال اعلام شد که ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی- آلمانی در تهران بازداشت شده است. این خبر را جامعه بین‌المللی دفاع از حقوق بشر آلمان در فرانکفورت منتشر کرد و از دولت آلمان خواست برای آزادی او تلاش کند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش آورده است: «ناهید تقوی شهروند ۶۶ ساله ایرانی آلمانی، روز ۲۵ مهر ۱۳۹۹ در تهران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. ماموران خانه او را بازرسی کرده و وسائل شخصی‌اش از جمله لپ‌تاپ،‌ گوشی تلفن،‌ کارت حافظه، عکس‌ها‌، پول،‌ کتاب‌ها و گذرنامه آلمانی او را ضبط کردند. مقامات خانواده او را از محل نگهداری و حتی دستگیری‌اش مطلع نکردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است که ناهید تقوی “اجازه ارتباط با دنیای خارج را تا ۷ آبان نداشت، آن زمان او اجازه پیدا کرد در تماسی کوتاه به خانواده اعلام کند که در زندان اوین نگهداری می‌شود.” عفو بین‌الملل در ادامه افزوده است که “خانواده ناهید تقوی پس از این تماس اطلاعی از وضعیت او ندارد. مقامات او را از دسترسی به وکیل محروم کرده و از ارائه هر گونه اطلاعاتی به خانواده یا وکیل در مورد بازداشتش و اتهاماتی که منجر به دستگیری‌اش شده خودداری کرده‌اند.”

“تقوی باید آزاد شود”

عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواسته است تا “بی‌درنگ دسترسی ناهید تقوی به خانواده و وکیلش و هر گونه خدمات درمانی که نیاز دارد، فراهم کنند.”

این سازمان می‌گوید باید اطمینان حاصل شود که این شهروند ایرانی آلمانی به مشاوره کنسولی مقامات آلمانی دسترسی خواهد داشت. عفو بین الملل همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا، از ایران خواسته است تا ناهید تقوی را به “دلائل پزشکی” آزاد کنند، چرا که “یک فرد مسن با شرایط پزشکی حاد قبلی،‌ در صورت ابتلا به کرونا، در معرض خطر جدی بیماری یا مرگ است.”

خبرگزاری هرانا پیش‌تر از قول یکی از نزدیکان خانم تقوی نوشته بود که او اخیرا عمل جراحی داشته و از فشار خون بالا نیز رنج می‌برد. به گفته این فرد، خانواده ناهید تقوی داروهای فشار خون او را به دادسرای اوین برده‌اند اما ماموران از گرفتن داروها خودداری کرده و گفته‌اند او در سلول انفرادی است.

خانم تقوی ۶۶ سال دارد و بنا بر داده‌های جامعه بین‌المللی دفاع از حقوق بشر از فعالان حقوق زنان و آزادی بیان بوده است. او سال ۱۹۸۳ به آلمان آمده و از سال ۲۰۰۳ علاوه بر تابعیت ایران، تابعیت آلمان را نیز دریافت کرده است. تقوی در ۱۵ سال گذشته میان ایران و آلمان در رفت و آمد بوده است.

اطلاعیه وزارت خارجه آلمان در مورد سفر به ایران با اشاره به این که در گذشته شهروندان با تابعیت دوگانه ایرانی- آلمانی “بارها و اغلب بدون دلیل موجه” در ایران بازداشت شده‌اند از آنها خواست از سفرهای غیرضروری به این کشور خودداری کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=94675 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x