پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ابهام در مورد آینده دولت اسرائیل، نتانیاهو به سازمان ملل نمی رود

آینده نتانیاهو در راس دولت اسرائیل با ابهام‌هایی روبه‌رو شده‌است، هرچند نتیجه نهایی انتخابات و تغییرات احتمالی ممکن است همچنان به‌سود او پایان باید

یک مقام دولت اسرائیل اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور امسال در گردهمایی همگانی سازمان ملل متحد شرکت نخواهد کرد. تازه‌ترین انتخابات پارلمانی اسرائیل آینده دولت را با ابهام‌های فراوانی روبه‌رو کرده‌است.

مقام دولت اسرائیل روز ۲۷ شهریور ماه گفت سفر برنامه‌ریزی‌شده نتانیاهو به نیویورک، مقر سازمان ملل، و دیدارهایش در ایالات متحده، برگزار نخواهند شد. نخست‌وزیر اسرائیل بنا بود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز دیدار کند.

لغو سفر نتانیاهو به آمریکا ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اسرائیل، تشکیل دولت آینده را با ابهام‌ها و پیچیدگی‌های تازه‌ای روبه‌رو کرده‌است. انتخابات زودهنگام پارلمانی روز ۲۶ شهریور ماه، پس از آن برگزار شد که نتانیاهو با وجود پیروزی در انتخابات پیشین نتوانسته بود دولت تشکیل دهد.

این بار اما به نظر می‌رسد رقبای اصلی صحنه سیاسی اسرائیل، رقابتی به‌مراتب نزدیک‌تر داشته‌اند، به‌طوری‌که گزینه‌های مختلفی برای دولت بعدی مطرح‌ است. از جمله گزینه‌های احتمالی ممکن است به پایان ریاست نتانیاهو بر هیئت وزیران و ریاست ده ساله ی او بر دولت اسرائیل بیانجامد.

بر طبق آخرین نتایج اعلام شده از انتخابات روز یکشنبه، لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو ۳۱ (یا ۳۲) کرسی به‌دست آورده که در مجموع با کرسی‌هایی که سه حزب راستگرا و مذهبی متحد او کسب کرده‌اند، به ۵۵ (یا ۵۶) کرسی می‌رسد. برای تشکیل دولت به دست‌کم ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان نیاز است.

در سوی دیگر نیز، تشکل ائتلافی آبی-سفید به رهبری بنی گانتز ۳۲ کرسی کسب کرده‌ که با حمایت دو حزب چپ و میانه و همچنین احتمال برخورداری از حمایت عرب‌های شهروند اسرائیل، حداکثر ۵۶ کرسی دارند.

نتانیاهو گفته تمام تلاش خود را خواهد کرد که دولت تشکیل دهد. او در نشست لیکود در اورشلیم/بیت‌المقدس گفت با هر دولتی که به «عرب‌های ضد صهیونیست» متکی باشد، مخالفت خواهد کرد.

ائتلاف احزاب و تشکل‌های عرب اسرائیل، پس از دو رقیب اصلی یعنی آبی-سفید و لیکود، در جایگاه سوم قرار دارد. پس از آن حزب آویگدور لیبرمن، وزیر پیشین دفاع، قرار گرفته که عملا به مهره تعیین‌کننده وضعیت بدل شده، سپس دو حزب اورتدکس «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی» قرار دارند. حزب تندرو و دست‌راستی یمینا در جایگاه بعدی، حزب کارگر و ائتلاف چپ‌گرایان و سبزها، در «اتحادیه دمکراتیک»، نیز در جایگاه هشتم و نهم قرار گرفته‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=4341 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x