سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا طرح فرانسه و آلمان برای برگزاری اجلاس با روسیه را رد کرد

در پی اعتراض لهستان و جمهوری‌های بالتیک به پیشنهاد رهبران آلمان و فرانسه برای برگزاری اجلاس این اتحادیه با روسیه، روز جمعه چهارم تیر این پیشنهاد از سوی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا رد شد.

کشورهای شرق اتحادیه اروپا معتقدند که برگزاری چنین اجلاسی در شرایطی که مناسبات اروپا با روسیه تیره شده پیام نادرستی خواهد بود.

پس از برگزاری اجلاس رهبران آمریکا و روسیه در روز ۲۶ خرداد در ژنو، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت برگزاری اولین اجلاس اتحادیه اروپا و روسیه پس از هفت سال «گفت‌وگویی برای دفاع از منافع اروپا خواهد بود.»

رئیس جمهور فرانسه افزود که اتحادیه اروپا در مناسبات دیپلماتیک با روسیه باید به شکل فعالی عمل کند.

به گزارش رادیو فردا، ایتالیا، یکی از بزرگترین صادرکنندگان اروپایی به روسیه که درعین حال در عرصه انرژی آن کشور نیز سرمایه‌گذاری کلانی دارد از برگزاری اجلاس حمایت کرد و ماریو دراگی، نخست وزیر آن کشور به خبرنگاران گفت: «روسیه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی بازیگر مهمی است و ما باید با آن کشور تماس فعالی داشته باشیم.»

اما به گفته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مذاکرات رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که اواخر روز پنجشنبه برگزار شد به نتیجه نرسید.

فرانسه و آلمان طرفدار همکاری با روسیه در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی و یافتن راههایی برای باثباتی مناسبات دو طرف هستند. خانم مرکل افزود: «حتی بدون برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا و روسیه راه‌های دیگر برای آغاز گفت‌وگو با مسکو را باید بررسی کرد.»

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش نیز گفت که کشورش از اجلاس اتحادیه اروپا با روسیه حمایت کرده ولی تعداد زیادی از رهبران کشورهای اروپایی با این پیشنهاد مخالف بودند و همسایگان روسیه بیش از سایرین اعتراض داشتند.

نخست وزیر لهستان به خبرنگاران گفت حکومت ولادیمیر پوتین باید سیاست‌های «تعرضی» علیه همسایگان را متوقف کند و تا زمانی که ناحیه کریمه بخشی از خاک روسیه باشد و مسکو از جدایی طلبان شرق اوکراین حمایت می‌کند هیچ اجلاسی نباید برگزار شود.

دولت روسیه می‌گوید به بهبود مناسبات با اتحادیه اروپا که بزرگترین سرمایه گذار خارجی در روسیه و یکی از خریداران مهم گاز صادراتی آن کشور محسوب می‌شود متعهد است، اما تعداد اندکی از کشورهای تندرو سیاست اتحادیه اروپا را به دست گرفته‌اند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت: «به طور کلی آقای پوتین خواهان بهبود مناسبات و همکاری‌ها بین اتحادیه اروپا و روسیه بوده و کماکان از این سیاست دفاع می‌کند. اما موضع اتحادیه اروپا یکسان نیست و در بسیاری از موارد مبهم و یا بی‌ثبات است.»

شکست پیشنهاد آلمان و فرانسه برای برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا و روسیه نشان‌دهنده گرایش‌های مختلف در میان اعضای این اتحادیه است.

این اتحادیه اعلام کرده که هیچ گاه الحاق ناحیه کریمه به قلمرو روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت و مسکو را به انجام عملیات پنهانی برای تضعیف دمکراسی در کشورهای اروپایی متهم کرده است.

همزمان با پیشنهاد برگزاری اجلاس، اداره سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا طرح‌های جدیدی را برای تشدید اقدامات تنبیهی علیه روسیه به سران این اتحادیه ارائه داده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=117559 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x