جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اتحاد جمهوریخواهان ایران: کشتار سوخت‌بران بلوچ را محکوم می کنیم!

روز دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ماموران سپاه پاسداران در منطقه‌ی مرزی با پاکستان در نزدیکی سرآوان به روی سوخت‌بران آتش گشودند و بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰ تن  از آنان را به قتل رساندند. در پی  این اقدام، پنجم اسفندماه مردم سراوان با تجمع در مقابل فرمانداری، دست به اعتراض زدند. اما این اعتراض هم با خشونت پلیس مواجه شد. نیروهای سرکوب حکومت در ادامه‌ی کشتار روز قبل، با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به متفرق نمودن معترضان دست زدند. هر چند از تعداد مجروحان و کشته شدگان حمله به مردم اطلاع دقیقی در دست نیست، اما بعد از این حادثه، جاده‌ها بسته شدند. اینترنت قطع و خبررسانی از منطقه دشوارتر شد.

استان سیستان و بلوچستان یکی از بزرگ ترین و در عین حال فقیرترین استان‌های کشور است. بخش اعظم جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بنا به آمارهائی که از تریبون‌های رسمی کشور هم اعلام شده اند، نرخ بیکاری در بسیاری از مناطق این استان حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد است و چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت وجود ندارد. به همین دلیل هم در این منطقه، مثل تمامی مناطق مرزی قاچاق کالا یکی از راه‌های رایج برای دستیابی به یک زندگی بخور و نمیر است و سوخت‌بری در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان، هم‌چون کولبری در کردستان، تنها منبع درآمد بخشی از مردم است. سپاه پاسداران در عین دست داشتن در قاچاق کلان سوخت در این منطقه، تلاش کرده‌است سوخت‌بری توسط مردم را در چهارچوب طرح «رزاق» در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها و زیر نظر مستقیم خود محدود نماید. اما حوادث چند روز اخیر نشان داد که تلاش گرسنگان برای به کف آوردن نان بخور و نمیر برای زنده‌ماندن عملی نیست و حتی اگر به بهای جان هم تمام ‌شود، ادامه خواهد یافت.

کشتار سوخت‌بران زخم کهنه‌ی فقر و محرومیت در این منطقه را عمیق‌تر و آشکارتر کرد. مردم بلوچستان نیازمند طرحی برای تعامل اقتصادی سالم، از جمله ایجاد بازارهای آزاد منطقه‌ای و تدابیر مشابه برای تغییر وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی خود هستند تا سرکوب و زورگوئی بیشتر.  فضای امنیتی حاکم بر سیستان و بلوچستان در کنار فقر و بیکاری گسترده‌ی مردم آن، تبعیض مذهبی و اتنیکی، خشونت در این منطقه را دائمی و دست نیروهای سپاه پاسداران و دیگر  نیروهای نظامی و امنیتی را در تعرض به مردم و حتی قتل آن‌ها بازتر نموده‌است. تعداد اعدام‌ها در این استان یکی از بالاترین ارقام در کشور است. تحقیر مردم در ادارات و اماکن عمومی به یک امرعادی تبدیل شده‌است. هیچ طرح جدی برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در جهت فقرزدائی و از این طریق مبارزه با قاچاق و قاچاقچی در این منطقه وجود ندارد.

اتحاد جمهوریخواهان ایران کشتار جنایتکارانه‌ی سوخت‌بران بلوچ را شدیدا محکوم می‌کند. با اعلام همدردی با خانواده‌های داغدار جانباختگان حوادث اخیر در این استان، خواستار محاکمه‌ی آمران و عاملان این کشتار است. تنها گناه سوخت‌بران قبل از همه فقر آنان است. راه مبارزه با قاچاق و قاچاقچی در استان‌های مرزی، از جمله در سیستان و بلوچستان، قبل از همه مقابله با عوامل اصلی فقر و بیکاری مردم، ایجاد اشتغال از طریق توسعه‌ی اقتصادی در این مناطق است. پاسخ مردمی که آهی در بسازط ندارند و به خاطر یک لقمه نان حاضرند زندگی‌شان را هم به خطر اندازند،سرکوب و زندان نیست. ما نیروهای سیاسی، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر را به اعتراض علیه کشتار سوخت‌بران و خشونت علیه آن‌ها فرامی خوانیم.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۸ اسفند ۱۳۹۹ ۲۶ فوریه ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=105298 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x