جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اتحاد جمهوری خواهان: در محکومیت رفتار غیر انسانی و احکام ظالمانه علیه فعالان محیط زیست!

 دستگاه قضائی جمهوری اسلامی احکام قطعی محکومیت ۸ تن از فعالان محیط زیست را اعلام کرده‌است. نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به ده سال زندان، هومن جوکار، طاهر قدیریان هرکدام به ۸ سال زندان، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی و سام رجبی هرکدام به ۶ سال زندان و عبدالحسین کوهپایه به ۴ سال زندان محکوم شده اند. این احکام سنگین برای فعالان محیط زیست در حالی صادر شده‌است که  شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست ایران، بارها اتهامات مربوط به این فعالان را رد کرده‌اند. وکلای متهمان  معتقدند دلایل و مستندات قوی دال بر اتهامات مربوط به جاسوسی  در پرونده‌های این فعالان وجود ندارد. اما اطلاعات سپاه پاسداران و قاضی دادگاه انقلاب، وقعی به این اعتراضات نگذاشته‌است.

فعالان محیط زیست دو سال پیش در تاریخ چهارم و پنجم بهمن ماه ۱۳۹۶ بازداشت شدند. خبر دستگیری آن‌ها به دلیل فشارهای امنیتی بر خانواده‌هایشان علنی نشد، اما با جان باختن کاووس سیدامامی در زندان اوین، اسامی بازداشت شدگان اعلام و به رسانه‌ها راه یافت. مرگ کاووس امامی نشان داد که بازداشت شدگان تحت شدید ترین شکنجه‌‌ها قرار دارند، تا به خواست بازجویان و اعتراف دروغ علیه خود تن دهند. نیلوفر بیانی طی نامه‌ای نحوه بازجوئی و رفتارهای غیر انسانی ماموران امنیتی با خود را تشریح  کرده است. وی در این  نامه تاکید کرده است که «هرگونه اعتراف مبنی بر جاسوسی یا فعل مجرمانه‌ی دیگر تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی و تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی طی دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی به من دیکته و القا شده‌است». وکیل خانم سپیده‌‌ کاشانی نیز رفتارهای مشابه و تهدید جنسی و اعدام در مورد موکل خود را تایید کرده‌است.

فشار به فعالان محیط زیست، ایراد اتهام «جاسوسی برای بیگانگان» و نیز اتهامات واهی دیگر، بیشتر پوششی برای توقف فعالیت‌های کسانی است که در صدد حفظ محیط زیست و نجات گونه‌های حیوانی در حال انقراض هستند. نهادهای نظامی و امنیتی با این بازداشت‌ها عملا هر تلاشی در جهت صیانت از محیط زیست را برای کارشناسان در این عرصه دشوار می سازند و راه را برای تعرض بلامانع و بدون کنترل بر منابع طبیعی کشور و تخریب آن‌ هموار می‌کنند.

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشر، به  یکی از مشکلات و معضلات عمده‌ی محیط زیستی تبدیل شده‌است و آسیب پذیری محیط زیست در ایران، در نتیجه‌ی تغییرات اقلیمی بسیار وسیع است. اما همه‌ی دشواری‌های محیط زیستی در کشور ما، ناشی از تغییرات اقلیمی نیست. مدیریت نا کارآمد  طی ۴۱ سال گذشته، سیاست های کشاورزی ناصحیح، بی توجهی به الزامات حفظ منابع طبیعی، در کنار رشد روزافزون جمعیت، عامل اصلی آسیب‌پذیری بیشتر محیط زیست در ایران شده است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران بازداشت، شکنجه و صدور احکام سنگین زندان برای فعالان محیط زیست را شدیدا محکوم می کند، خواستار آزادی فوری آنان و محاکمه‌ی آمران و عاملان شکنجه و پرونده‌سازی علیه آنان است. ما نیروهای آزادیخواه و دمکرات کشورمان را به همکاری و همگامی در جهت دفاع از حقوق اساسی مردم ایران در برابر تعرضات حکومت فرامی‌خوانیم و از همه‌ی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر می‌خواهیم از حقوق کسانی که با اتهامات دروغ و ساختگی بازداشت و در معرض شکنجه قرار می گیرند، دفاع کنند.

هیات سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران

۱ اسفند ۱۳۹۸ – ۲۰ فوریه ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=20739 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x